• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankat vatten i dieseln

F

F.d. 53498

Guest
Så in h-vete klantig man kan vara. Jag höll på att fixa bilen för en liten tripp över Valborg. När jag tankade vatten så tog jag fel på hål och tankade vatten i dieseln. Dieseltanken var full så det kom nog i max 5 liter, mycket sprutade ut, en blandning av diesel och vatten, mest vatten tror jag.

Vad göra?

Om jag kör vad händer?
Motorn går dåligt?
Motorn stannar?
Motorn går sönder?

Hjälp vi vill så gärna iväg.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
611
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Tankat vatten i dieseln

Det lät inget vidare, vattnet faller nog ner till botten av tanken och du kanske kan suga ut en del och sedan blanda i nånslags karburatorsprit.
 
F

F.d. 25136

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

STARTA INTE MOTORN, töm tanken,skölj tanken med diesel och fyll sedan tanken med ny diesel, annars blir det dyrt!!!

h. Svante
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Jag har gjort samma sak en påskafton i fjällen för 10 år sedan. "Fyll vatten så vi har till disken" sa de som satt i bilen och väntade efter en dag i skidbacken. Och fort ska det gå, och jag gjorde samma sak som du. Jag fick bärga bilen till verkstad, tömma tanken och byta bränslefilter.

Sedan förföljde mig detta problem i stort sett varje helg trots storrengöringen i påsken i fjällen. Varningslampan för vatten i bränslefilter tändes. Gång på gång var jag på verkstad och bytte dieselfilter. Näst sista gången var vi på väg till Italien, och när vi kom till Ljungby en lördagsmorgon tändes lampan igen. Vi lyckades hitta en verkstad som hjälpte oss igen.

Vi var i Italien i tre veckor och var på väg hem i norra Österrike, när den tändes för sista gången. Återigen hittade vi en verkstad som kunde hjälpa oss.
Jag hoppas du kommer lindrigare undan än vad jag gjorde. Jag kan säga, det var inte roligt. Mvh Matts Torebring
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Tankat vatten i dieseln

Hej RedLine har något som heter water remover som blandar sig med vatten och sen med bränslet . Är en flaska på ca 3,5 dl som tar hand om lika mycket vatten finns bla på mekonomen
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Kan man stoppa i 10 st såna? Då tror jag att jag i så fall att jag destruerat allt vatten.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Tankat vatten i dieseln

Menigen är att man ska tömma så mycket man kan av det vatten man fått i och water remover tar hand om det man inte fått bort i ledningar och pumpen bla.Jag skulle nog fösöka tömma tanken först.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Jag skulle nog inte chansa, dieseln kostar en tusenlapp, ( kan kanske användas senare efter vattenavskiljning) men låter som minst tio gånger dyrare. Sug över dieseln med en hävert, så mycket att det bara blir max någon liter kvar. Fylla sedan på Redline och NY diesel så vatten inblandningen blir liten. Nu först kan du starta.
Är motorn redan startad ta bilen med bärjare till verkstad och låt proffsen lösa allt.
Leffe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tankat vatten i dieseln

Mellan stolarna under mattan så finns en lucka ner till tanken. Den bör man kunna öppna och suga ur det mesta utan att få med något vatten. Om man suger från ytan borde du kunna rädda 80 liter (4 st dunkar).

Sen är det bara att suga tort och fylla på med frisk diesel och tillsätta det medel som STANTON rekommenderade.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Nej jag har inte startat motorn. Snälla finns det inget annat att göra? Diesel för 1000 spänn, var ska jag hantera de? 80 liter så djävla mycket . Finns det inte filter och vattenavskiljare som man hade i båten? Drömmen är att någon skall säga, kör du gubben filtren fixar allt. Men det är förstås ett ouppnått önskemål. Helgen går åt h.vete förstår jag nu. Men vi kan i alla fall sova vid havet i bilen. Eller köra e omöjligt.
Snälla ge mig hopp.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tankat vatten i dieseln

Köp 4 st transparenta 20 lit dunkar och då ser du även igenom var du har vatten och sen är det bara och separera det för vattnet blandar ju sig inte med dieseln som dom skriver .

En enklare grej är att bogera den till en verkstad och låt dom ta hand om det så får du förvisso betala deras kostnad men slipper köpa dunkar .
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Tankat vatten i dieseln

Kolla in denna pump kan underlätta lite i eiendet 42-3743 i mekonomens katalog
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Tankat vatten i dieseln

Finns det ingen botten plugg i dieseltanken vattnet ligger längst ner jag brukar annvända en speciell tratt som skiljer vattnet från bränslet köpte den när jag hade båt
Denna tratt Home
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Jag tycker inte ni är snälla. Jag vill att ni säger, kör du inget farligt kommer att hända. Önsketänkande.
Det blir att fara in till Visby i morgon och fixa 4st 20 liters. Sen tömma ut allt och köra medlet från Mekonomen.

Satans skit, i fortsättningen får hustru, som e mer skärpt än jag fixa tankningarna.
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Tankat vatten i dieseln

Anders! Om du absolut vill köra bilen med vatten i tanken får du döpa om bilen till Jesus. Han gick ju på vatten...:)
mvh PO
 
F

F.d. 25136

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Nu Anders tänker du rätt. Töm tanken. Värre saker har hänt!
Trevlig Valborg!
Ö. Svante

Ps. Kom nu ihåg att hustrun sköter tankningen i fortsättningen! :)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Tankat vatten i dieseln

Satans skit, i fortsättningen får hustru, som e mer skärpt än jag fixa tankningarna.
Tycker det där påminner om mitt försök att slippa sköta tvättmaskin.... Ylletröjor som blev väldigt små, och allt hade en rosa ton....
Jag lyckades inte.
Calle
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Tankat vatten i dieseln

efter att ha rest värden runt under många år och nödreparerat fordon i alla möjliga konstiga miljöer så tillhör nog dom som skulle nödfixat och sedan kört.... men allt är ju på egen risk.

Vatten är tyngre än diesel och lägger sig på botten.
Eftersom diselsugledningen går ner i botten i tanken är det ingen ide att starta direkt och köra för då suger motorn i sig "rent" vatten och du blir garanterat stående (däremot så rasar inte motorn av detta).

Förhoppningsvis har du en tappningsplugg på tankens lägsta ställe och då behöver du tappa ur minst den mängd vatten du tror du tankade.
Sedan skulle i alla fall jag ha kört vidare och låtit vattenavskiljare göra jobbet och så fort du hittar en mack eller liknande tillsätta någon "vatten remover" i tanken.
Beroende på typ av vattenavskiljare så går dessa att tömma.
Senare när du kommer hemöver så lämnar du in bilen eller byter filter själv.

Vatten i sig skadar inte motorn sådär direkt, men i stora mängder och/eller lång tid så sätter det igen filter (och naturligtvis på fryser på vintern)

Men det är vad jag skulle gjort.... alla måste så för sina egna beslut och den risk dom är beredd att ta... ;)

Lycka till
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Jodå Anders vi är snälla mot din plånbok, sug du upp dieseln, på plastdunkar, låt den stå så separeral den sig, sug sedan över dieseln från toppen. Blanda ut den med en dunk vid varje tankning, häll på Redline eller motsvarande. Då försvinner bara några liter. Spara "slatten" till att tända majbrasan nästa år.
Hälsningar Leffe
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Tankat vatten i dieseln

Nu börjar ni bli goa. JJag skall ta ett tänk till i morgon. Kanske kan natten komma med ett beslut. I värsta fall, även om det e skämmigt, får jag be sonen om hjälp. Han har varit verkstadschef på en Fiatverkstad. Men be grabben om hjälp......... Jag som alltid funnits till hands för honom. Svårt?????????????

Grabben förresten, han e 39 år. När jag var i den åldern var det bara karriären som gällde. Man var satans duktig och kunde allt. Ok livet har väl visat sig att man lärt sig lite därefter. Men nu är det tyvärr okonsentrationen av vad man gör som skapar händelserna i livet.

Djävlar vad det känns sjukt med detta jag gjort.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen