Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Hur fungerar det med ett elverk? Låter det mycket? Förbrukning? Vilka märken rekommenderas?
Nu stack du huvudet in i ett getingboHur fungerar det med ett elverk? Låter det mycket? Förbrukning? Vilka märken rekommenderas?
Hej !Elverk fungerar bra. Har själv ingen erfarenhet av det i husbilslivet men jag vet att Honda har gott rykte. Skulle jag själv ha ett så hade det blivit ett Champion som kan gå både på bensin och gasol.
Ännu fler givande svar! Tack . Jag ska kika runt på lite firmor samt även beställa husbilsboken. Jag hade ett telefonmöte med Nordic och enligt dom så finns det inga el-alternativ som klarar att värma en bil när det blir kallare än -20(utan gasol).
Min fundering då jag kommer att ha en på camping när jag åker och jobbar är portabla varmluftselement. Är detta något ni använder i era bilar? Borde det med en välisolerad bil och alde vattenburen vara ett annat bra alternativ? Vilka temperaturer tror ni man klarar sig i då? Utan gasolstöttning?
Mvh P
Hej !Det beror på elanslutningens storlek, om du har 16A anslutning kommer pannan 3Kw och övrig förbrukning nästa att ta all tillgänglig energi.
Därutöver måste du stötta med gas. Alternativt skaffa ytterligare elmatning. Att bo i husbil permanent i norrland på vintern är inte så enkelt.
Hej !
Det är inte svårt att bo i husbil i Norrland på vintern, men det kräver en hel del energi.
BBa
Hej vi har bott i våran Euramobil Intregra i 13 år och bara varit i Sverige på vintern (Skåne)Du måste skilja på de olika europeiska husbilsfabrikaten, det finns enkla sommarbilar och upp till mycket välbyggda bilar som klarar alla klimat.
sedan måste man ju ha klart för sig att de flesta husbilar inte är avsedda för att bosätta sig permanent, utan är avsedda att vara fritidsfordon.
Husbilar som kan lämpa sig att bosätta sig i kan ju t.ex. vara, Hymer äldre/större modeller, Niesmann, Concorde,, Carthago och naturligtvis Phoenix, Wochner med flera liknande, men då behöver antingen kassan vara välmatad, eller så får man söka bland äldre bilar. Jag skulle för min del mycket hellre välja en äldre av någon av dessa, än en ny bil för t.ex. 1 miljon.
Och att amerikanska husbilar skulle vara av så mycket bättre kvalitet det betvivlar jag verkligen, de är stora och tunga men bättre, knappast.