• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanka fullt, B0

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tankar jag annat än B7 i vår 22:a Fiat lär jag få problem med nybilsgarantin om det händer något med motorn.
Och det gäller nog alla Fiat med garantier, det borde framgå i diskussionen eller hur?
Har man den instruktionen på/för sin bil är det väl säkrast att undvika B0 också! ;)
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.635
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi tar det igen.

Ingen biltillverkare kan säga att deras bilar kan köras på HVO100, OM dom inte avgascertifierat just motor XY med HVO100.

Varför i hele fridens namn skulle en biltillverkare göra om avgascertifieringen (= extrema kostnader) för en gammal motor med HVO?
Just det, det gör man inte = inget godkännande av att köra på HVO100.

Om det finns ett positivt business case att göra om avgascertifieringen kan äldre motorer godkännas att köras på HVO100.
Det är därför vi kan se att diverse entreprenad och lastbilsmotorer av äldre årgång godkänns i efterhand.
I dessa brancher är det ofta ett krav från beställarna att lastbilen/grävmaskinen skall köras på HVO, = positivt business case för tillverkaren.
Om inte, bortfaller fabrikat X från möjlig budgivning av en tranport/entreprenad.

När det gäller husbilsmotorer = inget intresse att slänga utvecklingskotsnader i sjön.
Konsekvensen för tillverkarna att inte köra nytt avgasprov (= extrema kostnader) på en husbilsmotor är = 0 (noll)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.635
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har cirka halv tank nu. Ska jag köra "tomt" eller fungerar de att fylla på men HVO 100 ?
Det bästa är att köra så tomt som är praktiskt möjligt.

Det vi vill åt med att vintersälla med HVO100 i tanken är att HVO inte gynnar biotillväxt i tanken.
Mer HVO = bättre.
Men 50% HVO = bättre än 100% B7 diesel.

Man skall alltid eftersträva att vinterställa med helt full tank.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Lite of topic: köpte 5l extrastark dyrare dieselbränsle när jag lämnade santa pola våren 2023. den hade jag i en plastdunk gjord för bränsle rejäl. Efter 18månader så har dunken stått i källaren och bränslet luktar ju kraftigt diesel med ett drag av terpentin.
när jag tömt den ligger det kvar något brunt på botten som jag försökte lösa med lampolja med noll resultat. Undrar vad det kan vara dunken var helt ren innan. Nu brukar jag inte tanka sånt bränsle där. Men skulle det stått i en bil så länge skulla jag ha fått problem det luktar lite terpentinaktigt min far var målare och blandade färg själv ibland tycker jag känner igen färgen verkar lite geggigt ska se om jag kan manuellt peta bort det. Ska köpa frisk diesel och slå i värmaren så att inget står kvar där.
Någon knepig separation var det och man undrar hur bilarna som tankade där mår, det var en betjänad mack. men dyr så jag tankade bara bränslet till värmaren där men då den vanliga sorten.
 
Toppen