• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanka fullt, B0

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.203
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tankar jag annat än B7 i vår 22:a Fiat lär jag få problem med nybilsgarantin om det händer något med motorn.
Och det gäller nog alla Fiat med garantier, det borde framgå i diskussionen eller hur?
Har man den instruktionen på/för sin bil är det väl säkrast att undvika B0 också! ;)
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.755
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi tar det igen.

Ingen biltillverkare kan säga att deras bilar kan köras på HVO100, OM dom inte avgascertifierat just motor XY med HVO100.

Varför i hele fridens namn skulle en biltillverkare göra om avgascertifieringen (= extrema kostnader) för en gammal motor med HVO?
Just det, det gör man inte = inget godkännande av att köra på HVO100.

Om det finns ett positivt business case att göra om avgascertifieringen kan äldre motorer godkännas att köras på HVO100.
Det är därför vi kan se att diverse entreprenad och lastbilsmotorer av äldre årgång godkänns i efterhand.
I dessa brancher är det ofta ett krav från beställarna att lastbilen/grävmaskinen skall köras på HVO, = positivt business case för tillverkaren.
Om inte, bortfaller fabrikat X från möjlig budgivning av en tranport/entreprenad.

När det gäller husbilsmotorer = inget intresse att slänga utvecklingskotsnader i sjön.
Konsekvensen för tillverkarna att inte köra nytt avgasprov (= extrema kostnader) på en husbilsmotor är = 0 (noll)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.755
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har cirka halv tank nu. Ska jag köra "tomt" eller fungerar de att fylla på men HVO 100 ?
Det bästa är att köra så tomt som är praktiskt möjligt.

Det vi vill åt med att vintersälla med HVO100 i tanken är att HVO inte gynnar biotillväxt i tanken.
Mer HVO = bättre.
Men 50% HVO = bättre än 100% B7 diesel.

Man skall alltid eftersträva att vinterställa med helt full tank.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Lite of topic: köpte 5l extrastark dyrare dieselbränsle när jag lämnade santa pola våren 2023. den hade jag i en plastdunk gjord för bränsle rejäl. Efter 18månader så har dunken stått i källaren och bränslet luktar ju kraftigt diesel med ett drag av terpentin.
när jag tömt den ligger det kvar något brunt på botten som jag försökte lösa med lampolja med noll resultat. Undrar vad det kan vara dunken var helt ren innan. Nu brukar jag inte tanka sånt bränsle där. Men skulle det stått i en bil så länge skulla jag ha fått problem det luktar lite terpentinaktigt min far var målare och blandade färg själv ibland tycker jag känner igen färgen verkar lite geggigt ska se om jag kan manuellt peta bort det. Ska köpa frisk diesel och slå i värmaren så att inget står kvar där.
Någon knepig separation var det och man undrar hur bilarna som tankade där mår, det var en betjänad mack. men dyr så jag tankade bara bränslet till värmaren där men då den vanliga sorten.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.203
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja, det räcker att kolla och då ser man att alla bilar kan köras på HVO100.

Info från HVO tillverkare, Neste

Visa bilaga 236516

Det är en annan sak om biltillverkarna avgascertifierat sina motorer för HVO100.
Har dom inte det, kan dom inte säga att det är OK att köra på HVO.
Det betyder inte att det skulle vara skadligt, tvärt om, HVO är ett bättre bränsle än B0, B7 osv.
Nyheter från Stellantis:

 

Master

HBK Medlem
Inlägg
964
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Om du vill läsa det på svenska
 

Buffen

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2025
Kompisen är servicetekniker på Volvo lastvagnar och reser över hela världen för att utbilda lokala reparatörer, ta hand om garantiärenden etc. Frågade honom om HVO100; "Det bränslet uppfyller alla krav så det är bara att köra, dessutom har det bränslet inga algproblem". Sedan dess har jag kört min Fiat från 2011 på HVO100.
Visst lite dyrare men mycket billigare än t ex när dieseln kostade 26:50/liter + bättre för miljön - Det sista skäl nog...
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025

Fiat godkänner HVO100​


Print
Det har varit lite spretig information om huruvida husbilar kan köras på miljöbränslet HVO100. Att de kan köras på bränslet vet vi, vi har gjort det. Men huruvida garantier gäller har inte varit självklart för husbilar baserade på Fiat.

Av Stefan Janeld

Fram tills nu har Fiat inte godkänt HVO100 i sina motorer. Koncernkollegorna i Stellantis Koncernen, Peugeot och Citroën har godkänt bränslet en längre tid.
Men nu har, äntligen, Stellantis gått ut med ett pressmeddelande att alla deras dieselmotorer, från de i små personbilar upp till lätta transportbilar får använda HVO100 med bibehållna garantier.
Extra roligt är att godkännandet inte bara omfattar nya motorer. Det gäller även tidigare generationer av Euro5 och Euro6 motorer.
De motorer som är aktuella för godkännandet för oss husbilister är:
3,0MJ, 2,3MJ, 2,2MJ (Citroën Jumper) och senaste generationen 2,2MJ 4.0.

Vad är HVO100?​

HVO – Hydrogenated Vegetable Oil – består av vegetabiliska oljor och ibland även animaliska fetter som behandlas med vätgas i en katalytisk process som tar bort alla orenheter och oönskade ämnen. Kvar blir en ren kolväteprodukt som antingen kan blandas i diesel eller användas som enda bränsle i en dieselmotor.
I ren form kallas den HVO100 (100% HVO). Vill man använda HVO100 krävs motortillverkarens godkännande för att bränslet ska få användas i motorn med bibehållna garantier. Detta för att HVO100 inte riktigt motsvarar den standard på diesel som motorn är specificerad för. Om man däremot blandar i HVO i vanlig diesel krävs inte motortillverkarens godkännande.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
När har Fiat godkänt HVO100 i sina motorer, jag har inte hört eller läst något om det. Om andra säger att det är ok att göra det så begriper jag det också. Men har FIAT godkänt det?
En havererad Fiatmotor pga ej godkänt bränsle blir nog svårt att förklara med nybilsgaranti.
Det skriver Neste också. Kanske du skulle läsa hela inlägget från "Neste"
Det blev samma information som ovan ser jag nu.

 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
I översättningen från originalet har det blivit fel.

Godkännandet är mycket bredare i originalet:

  1. PRESS RELEASES
11 Nov 2024

Stellantis Line-Up Fully Compatible with Green HVO Fuel​

DOWNLOAD

Stellantis Line-Up Fully Compatible with Green HVO Fuel

  • Full compatibility: All Stellantis cars and light-duty commercial vehicles has been validated for Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) Diesel use, also known as “green Diesel”
  • Eco-Friendly Fuel: HVO Diesel offers the same performance as traditional Diesel and is derived from renewable sources, such as vegetable oils or animal fats
  • Broad Coverage: Compatibility includes many Euro 5 and Euro 6 Diesel models already on the road
AMSTERDAM, November 11, 2024 – Stellantis today announces that its entire range of cars and light-duty commercial vehicles is fully compatible with Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) Diesel fuel, an eco-friendly alternative to traditional Diesel.
HVO is a biofuel derived from renewable raw materials, such as used vegetable oils, animal fat, and waste cooking oils, differing from traditional petroleum-based Diesel. The hydrogenation process used to produce HVO results in a cleaner, sulfur-free fuel with significantly reduced levels of aromatic compounds and pollutants, making it a sustainable and environmentally friendly option.
This green Diesel is also validated for use in many existing Stellantis vehicles with Euro 5 and Euro 6 engines marked with “XTL” on their fuel filler neck. Additionally, certain non-XTL Euro 6 Diesel vehicles are compatible with HVO when equipped with the following engines:
  • 1.3 MultiJet
  • 1.6 MultiJet
  • 2.0 MultiJet
  • 2.2 MultiJet
  • New 2.2 MultiJet 4.0
  • 3.0 V6 MultiJet
  • 2.3 MultiJet (F1A - Fiat Ducato)
By broadening the adoption of green Diesel, Stellantis reinforces its commitment to protecting the environment and offering its customers sustainable choices that meet their needs.
 
Toppen