• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanka fullt, B0

Ferenc

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Södertälje
Tack för ditt svar, det blir väl nog så att jag får hålla på med dunkar fram och tillbaka! jag tänkte om någon visste var man kan tanka direkt i bilen!
Hur gör alla?! Tankar B7?!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.635
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Titta om er bil passar för HVO innan ni hoppar på den idén.
Ja, det räcker att kolla och då ser man att alla bilar kan köras på HVO100.

Info från HVO tillverkare, Neste

1729142213651.png

Det är en annan sak om biltillverkarna avgascertifierat sina motorer för HVO100.
Har dom inte det, kan dom inte säga att det är OK att köra på HVO.
Det betyder inte att det skulle vara skadligt, tvärt om, HVO är ett bättre bränsle än B0, B7 osv.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Kan bekräfta för min Citroen Jumper, årsmodell 2018, att PSA godkände den för HVO. Bara jag är inte beredd att betala såna priser.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.010
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har Fiat godkänt HVO100 i sina motorer?
Om inte kan det väl bli dyrt om något händer och vad säger försäkringsbolaget?
Kanske skulle kolla upp sådant innan man tankar.
Har din bil märkningen XTL i tanklocket är den godkänd för HVO100.

Mobility Sweden tillhandahåller en lista på vilka bilmodeller som har fått generalagentens OK att köra på HVO med fortsatt gällande garantier. När du kollar vilket drivmedel din bil kan tanka på webbsidan Byt bränsle är det mot denna lista som din bil kontrolleras. Äldre bilar saknar HVO-godkännande på grund av att det inte längre finns någon garantifråga att ta ställning till.



Har du en gammal bil så får du tanka den med vad du vill eftersom garantin inte gäller.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.497
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Läs inlägg #7 igen,
och igen ifall det behövs ;)
När har Fiat godkänt HVO100 i sina motorer, jag har inte hört eller läst något om det. Om andra säger att det är ok att göra det så begriper jag det också. Men har FIAT godkänt det?
En havererad Fiatmotor pga ej godkänt bränsle blir nog svårt att förklara med nybilsgaranti.
Det skriver Neste också. Kanske du skulle läsa hela inlägget från "Neste"
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.497
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Har din bil märkningen XTL i tanklocket är den godkänd för HVO100.

Mobility Sweden tillhandahåller en lista på vilka bilmodeller som har fått generalagentens OK att köra på HVO med fortsatt gällande garantier. När du kollar vilket drivmedel din bil kan tanka på webbsidan Byt bränsle är det mot denna lista som din bil kontrolleras. Äldre bilar saknar HVO-godkännande på grund av att det inte längre finns någon garantifråga att ta ställning till.



Har du en gammal bil så får du tanka den med vad du vill eftersom garantin inte gäller.
Tankar jag annat än B7 i vår 22:a Fiat lär jag få problem med nybilsgarantin om det händer något med motorn.
Och det gäller nog alla Fiat med garantier, det borde framgå i diskussionen eller hur?
 

Bilagor

  • 20241017_181014.jpg
    20241017_181014.jpg
    885,8 KB · Visningar: 16

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.450
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ingen aning, visste inte att Fiat förbjudit det, är det ens lagligt att förbjuda.
Vi hade för inte länge sedan 31% inblandning av HVO I vanlig diesel, vad tankade Fiatfordon för soppa då
Ett dieselfordon som inte klarar HVO borde vara osäljbart.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.497
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Ingen aning, visste inte att Fiat förbjudit det, är det ens lagligt att förbjuda.
Vi hade för inte länge sedan 31% inblandning av HVO I vanlig diesel, vad tankade Fiatfordon för soppa då
Ett dieselfordon som inte klarar HVO borde vara osäljbart.
Ja det är bedrövligt det Fiat håller på med. Har försökt länge att få reda på varför dom ej godkänt bränslet, men får inget svar. Kanske söker fel vägar.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.497
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Har din bil märkningen XTL i tanklocket är den godkänd för HVO100.

Mobility Sweden tillhandahåller en lista på vilka bilmodeller som har fått generalagentens OK att köra på HVO med fortsatt gällande garantier. När du kollar vilket drivmedel din bil kan tanka på webbsidan Byt bränsle är det mot denna lista som din bil kontrolleras. Äldre bilar saknar HVO-godkännande på grund av att det inte längre finns någon garantifråga att ta ställning till.



Har du en gammal bil så får du tanka den med vad du vill eftersom garantin inte gäller.
Har en 22:a Fiat, syns det inte så klicka på bilden. Endast B7
 

Bilagor

  • 20241017_181014.jpg
    20241017_181014.jpg
    885,8 KB · Visningar: 32
Toppen