• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Tanka diesel

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Ska hämta vår hb om 2v. Och eftersom vi bara har haft bilar som går på bensin, så uppkom en fråga.

Vad för sort av diesel ska man tanka? Har aldrig tänkt på att det finns en hel del olika sorter att välja på.
Har försökt läsa på vad som är bäst, men man får nog bäst svar av er med erfarenhet.

Har läst att en del inte är så bra för att dom slammar igen filter, tappar motoreffekt m.m.

Så finns den en sort som är optimal?

Inte aktuellt i år kanske, men hur är det utomlands? Vad ska man tanka där.

Tackar på förhand.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om någon hängt bensinhandtaget på diselpumpen, kommer det väl ingen bensin, det är ju dieselpumpen som startat och bensinpumpen är väl fortfarande avstängd
Problemet uppstår om man tittar på handtagfärgen och går på det, i stället för att läsa vad som står på pumpen.

Lösningen, läs vad som står på pumpen, strunta i handtagsfärgerna.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Är det så här komplicerat när ni kör personbil med diesel???
Det är ju bara att tanka det som finns & åka! Fast givetvis inte bensin.
HVO100 finns ju ingen anledning att tanka om man inte lider av något klimatrelaterat sjukdomstillstånd, men om man gör det så finns ingen större anledning till oro annat än för plånboken eftersom den är dyrare!
Ha en bra husbilsvår!
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Problemet uppstår om man tittar på handtagfärgen och går på det, i stället för att läsa vad som står på pumpen.

Lösningen, läs vad som står på pumpen, strunta i handtagsfärgerna.
Men det kommer ingen bensin om någon hängt det fel. Dieselpumpen startar, och det kommer bara diesel (fast i dieselhandtaget, som hänger på fel plats, om man lyft den från dieselpumpen och tvärtom)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
HVO100 finns ju ingen anledning att tanka om man inte lider av något klimatrelaterat sjukdomstillstånd, men om man gör det så finns ingen större anledning till oro annat än för plånboken eftersom den är dyrare!
Jo det gör det faktiskt.
Med ett Cetanvärde på runt 105 så är tändbarheten på HVO100 vida överlägsen EN590 diesel.
Det ger fördelar om man har en sliten motor (låg komp eller slitna spridare) eller om det är extremt kallt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Jag kör totalt ca 5-7000mil per år och tankar i jobbet på Preem och CirkelK och privat på ST1, Ingo, Preem och okq8.
Och jag har aldrig märkt någon skillnad. Det ända som ibland känns som om man skulle kunna fått lite bättre "drag" är om jag tankat blankdiesel (en diesel utan förnyelsebara tillsatser) men det är dyrare och luktar mer om avgaserna.
Jag kan rekommendera att bli medlem i hb-klubben och ta ett tankkort på Såifa då får du runt 1kr i rabatt, ibland mer.
Hej Bäckis, jag ville ansöka om Såifa tankkort men det gälla bara för företagare? Eller har du kort som " bara " privatperson? Mvh Franco
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Har tankat Preem diesel de senaste 10 åren både i Pb och husbil utan problem. Hb stått som längst dock bara 5 månader. Nya Nordic (leverans nästa vecka) har en MB 3L V6 motor. Har inte hittat något på webben om att den behöver något annan typ av diesel än det som finns normalt tillgängligt hos Såifa/Preem.
Från Preems hemsida:
Preem Evolution Diesel är avsedd för lätta och tunga dieselmotorer, såväl gamla som nya.
Det behövs inga justeringar av motorn för att köra på Preem Evolution Diesel och den kan blandas med andra produktkvaliteter på samma sätt som helt fossil miljöklass 1-diesel.

Preem Evolution Diesel är en svensk MK1 diesel (SS 155435) vilket bland annat innebär att det inte behövs något speciellt tillstånd från fordonstillverkarna. Alla motorgarantier gäller precis som vanligt och inga nya servicerutiner behövs.
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Jag angav hb-klubben som företag och mitt medlemsnummer. Sedan bifogade jag en PDF med mitt medlemskort till ansökan.
Lycka till!
Hej igen, nu är jag lite förvirrad, sorry! Är PDF n ”kreditansökan drivmedel” som ni har ansökt med till kortet.? Men vilket kort är rätt , det finns 8 olika att ansökas? Tack för hjälpen.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
HBK har en bra rabatt via Preem Såifa, dieselpriset sänktes i dag till 14,95kr/l.
Kolla med styrelsen eller kunnig om det är intressant.
Jag har haft det i många år nu och alltid tankat preems evolutions diesel.
Aldrig haft problem!!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
HBK har en bra rabatt via Preem Såifa, dieselpriset sänktes i dag till 14,95kr/l.
Kolla med styrelsen eller kunnig om det är intressant.
Jag har haft det i många år nu och alltid tankat preems evolutions diesel.
Aldrig haft problem!!
Så ser mitt kort ut!
 

Bilagor

  • 20210412_175634.jpg
    20210412_175634.jpg
    615 KB · Visningar: 5
Toppen