• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanka diesel i Sverige

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
i Österike var alla handtag svarta när vi skulle tanka så det verkar inte vara någon standard i det landet med färg på handtagen.
Tänk om det
i Österike var alla handtag svarta när vi skulle tanka så det verkar inte vara någon standard i det landet med färg på handtagen.
Färg på handtaget??Ojdå ..tänk om man färgblind ? Är det inte enklare att läsa vad det står på pumpen och skita i färgen på handtaget ?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Färg på handtaget??Ojdå ..tänk om man färgblind ? Är det inte enklare att läsa vad det står på pumpen och skita i färgen på handtaget ?
Är man färgblind och skall tanka? Ja då läser man, som med trafikljus. Översta betyder stopp, understa betyder får köra. Finns ingen anledning att ta bort färgerna för det.
Sen tror jag nog du får välja den variant du tycker passar dig bäst, men att det finns ett val för andra, det är väll bra...
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Är man färgblind och skall tanka? Ja då läser man, som med trafikljus. Översta betyder stopp, understa betyder får köra. Finns ingen anledning att ta bort färgerna för det.
Sen tror jag nog du får välja den variant du tycker passar dig bäst, men att det finns ett val för andra, det är väll bra...
Mycket möjligt men har aldrig tittat på färgen på handtaget och aldrig tankat fel ..är det inte bilistens ansvar att ta reda på vad han tankar?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Mycket möjligt men har aldrig tittat på färgen på handtaget och aldrig tankat fel ..är det inte bilistens ansvar att ta reda på vad han tankar?
Och jag har heller inte tankat fel utan att läsa.
Och ta reda på vad man tankar är lätt att göra, titta på färgen.
Ingen anledning att ta bort texten för det...
Eller?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag måste vara extremt ”blåst i huvudet” har läst Bennsans inlägg.... flera gånger utan att vara stressad. Hittar inte det...
Däremot har jag aldrig upplevt någon som stressat vid en bensinpump...
Det skall ställas in stol o svankstöd, skriva körjornal, ta kvitto o extra kvitto fotografera bensinpump o trippmätare, räkna ut förbrukning och kostnaden för sträckan... sen efter yttre o inre säkerhetskontroll...
Så det är nog inte så farligt om du läser vad det står på pumpen

Du glömde handla korv och dricka, utan att tanka men ändå parkera framför pumpen, och sedan sitta kvar där och fika. :mad:
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Är man färgblind och skall tanka? Ja då läser man, som med trafikljus. Översta betyder stopp, understa betyder får köra. Finns ingen anledning att ta bort färgerna för det.
Sen tror jag nog du får välja den variant du tycker passar dig bäst, men att det finns ett val för andra, det är väll bra...
Har aldrig sett ett mack där pumparna sitter på höjden, då blir det svårt att avgöra för färgblinda vilken pump ska dom ta om dom inte läser men du har kanske kommit på nyt metod
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Har aldrig sett ett mack där pumparna sitter på höjden, då blir det svårt att avgöra för färgblinda vilken pump ska dom ta om dom inte läser men du har kanske kommit på nyt metod
Jag är inte färgblind.
Men tala om varför du är så emot att man skall kunna välja titta på kulören på pumphandtaget, eller läsa.
JA! Jag tittar på kulören på trafikljusen i första hand.
Men, någon ny metod är det inte, vilket är bra, eftersom en del är mindre förändringsbenägna än andra.
Så vad är det för fel att båda alternativen finns?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Gällde inte frågan ”tanka diesel i Sverige”?
De pumparna ser inte svenska ut... ;)
Som i många andra trådar så är det en diskussion som löper på och det går lite hit och lite dit. Här på forumet borde finnas många som kör runt i Europa och då kan väl information om att ta rätt handtag vara av intresse.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag är inte färgblind.
Men tala om varför du är så emot att man skall kunna välja titta på kulören på pumphandtaget, eller läsa.
JA! Jag tittar på kulören på trafikljusen i första hand.
Men, någon ny metod är det inte, vilket är bra, eftersom en del är mindre förändringsbenägna än andra.
Så vad är det för fel att båda alternativen finns?
Emot?? Nja..tycker att man ska läsa vad det står på pumpen och inte titta på vilken kulör är det på handtaget för att tanka rätt ..står det super95 då vet jag att det är rätt och sen kan handtaget vara i vilken kulör som helst !
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Lärdomen av denna tråd är ju inte att man skall läsa att där står super95 eller diesel eller titta på färgerna på handtagen.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Emot?? Nja..tycker att man ska läsa vad det står på pumpen och inte titta på vilken kulör är det på handtaget för att tanka rätt ..står det super95 då vet jag att det är rätt och sen kan handtaget vara i vilken kulör som helst !
Jo! Vill man läsa, då läser man.
själv tycker jag att det är fint att den som vill läsa, läser, och vill någon titta på färgen är det väll bra att den går göra det. Valfrihet o alternativ...
Sen så gott du skrattade år att handtagen inte sitter på höjden. Det går ju att använda sig av vänster till höger med.
Men fortfarande inget svar på varför det är så bra att det bara skall gå att läsa, mer än att du tycker man skall läsa.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Så du skall läsa i text som står på pumpen eller handtagen som t.ex. super 95?
Så mycket jag vet så står det i hållet du stoppar handtaget vad det är för soppan du ska tanka i bilen men du säkert kollar på färgen.. För diesel brukar det vara svart och jag förstår det för skitigare bränsle är svårt att hitta Hoppas att det förbjuds snart
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Så mycket jag vet så står det i hållet du stoppar handtaget vad det är för soppan du ska tanka i bilen men du säkert kollar på färgen.. För diesel brukar det vara svart och jag förstår det för skitigare bränsle är svårt att hitta Hoppas att det förbjuds snart
Du har väldigt svårt att svara på den enkla frågan varför du är så mycket emot att det kan vara både färg och text. Varför är det så viktigt att det bara är text?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Så mycket jag vet så står det i hållet du stoppar handtaget vad det är för soppan du ska tanka i bilen men du säkert kollar på färgen.. För diesel brukar det vara svart och jag förstår det för skitigare bränsle är svårt att hitta Hoppas att det förbjuds snart
Tråden skapades i juni 2019 och du hänger på den nu. Du verkar till att ha missat budskapet, har du läst alla inläggen? Har du läst länken i inlägg 30? Bilden jag lägger in i inlägg 37 är bara ett extra förtydligande på tidigare inlägg.
Sammanfattningen i tråden är inte handtagens färg eller texter på varken handtag eller pump. Skall du tanka bensin så är där en märkning som är rund och som du förslår att tanka 95 oktan så väljer du E5 här i landet. Skall du tanka diesel så är det fokus på en kvadrat där det står B7 i. På så vis behöver du inte kunna Polska, Tyska, Franska eller något annat språk.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
När jag öppnade tråden var det för jag tyckte översättningen till Tyska är lite lustig. Screenshot_20201214-085800.jpg
Mvh Klas Nilsson
 
Toppen