Sv: Ta upp liftande pensionärspar
Ludde
Jag utgår från att du tagit del av den artikel jag länkade till i mitt inlägg nr 16.
Författaren är visserligen inte läkare, men den behandlingsväg han berör är mig veterligt den enda fungerande. Visserligen är de drabbade ofta så fast övertygade om att besvären beror på elektricitet och inget annat att det är svårt att få gehör för alternativa förklaringar, men blindade expositionsexperiment av det slag som beskrivs kan inte så sällan , när den sjuke märker att han eller hon faktiskt inte kan märka när fälten är påkopplade eller inte, ge en öppning till mer fruktbara behandlingsvägar än att försöka ”sanera” miljön. Sådana saneringsförsök fungerar enligt min erfarenhet (från ett antal år verksam som företagsöverläkare i den statliga sektorn) ofta inte alls, ja inte så sällan kontraproduktivt. Visserligen ofta en initial förbättring men snart nya symtom och behov av ny sanering.
Den bästa behandlingsstrategin tycks vara att efter expositionsförsök av det slag som beskrivs i artikeln inrikta sig på avbetingning och ångestlindring med KBT (kognitiv beteendeterapi).o
Som jag antytt ser man ibland, ofta efter någon krisbetonad livshändelse, en spontanläkning. Jag tror att jag utan risk för att någon kan identifiera patienten kan berätta om ett svårt och invalidiserande fall som med tiden gick till spontanläkning.
Det handlar om en ung kvinna som först utvecklade tämligen skiftande besvär som hon satte i samband med bildskärmsarbete och efter hand allehanda alltmer invalidiserande besvär som hon upplevde ha samband med elektriska fält och strålning. Hon hade gått sjukskriven länge när jag första gången kom i kontakt med henne och isolerat sig socialt. Varken jag eller någon annan i vården kom någon vart med fallet och diverse saneringsåtgärder på hennes kontorsarbetsplats hade naturligtvis även genomförts utan framgång.
Då inträffar den stora krisen: patienten insjuknar i en cancersjukdom för vilken hon opereras, men där det också krävs strålbehandling. Jag har hört att det var mycket svårt att övertyga kvinnan om att acceptera strålbehandling, men det gick till slut.
Hon blev botad från sin cancer och när jag några år senare träffar henne i annat sammanhang och sedan jag lämnat vården så har hon utan behandling blivit kvitt sina elrelaterade besvär, är fullt arbetsför, lever i en parrelation, har fött ett barn och kan vistas i miljöer där hon tidigare inte tordes sätta sin fot.
aake