• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta upp liftande pensionärspar

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Ludde

Har du tagit del av länken i mitt inlägg nr 16? Här får man nog säga att det råder vetenskaplig enighet. Men i övrigt håller jag med om det mesta du skriver.

Jag har personligen träffat några individer som ansett sig vara drabbade och där besvären försvunnit efter omvälvande livskriser. Sekretesshänsyn hindrar mig från att gå in på detaljer.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Det handlar om vem som har bevisbördan, inget annat.
Även aseptikens värde visades med vetenskaplig metodik, vi har inget annat att förlita oss på
aake

Redigerat stavfel
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Såg ett Tv program som handlade om en tjej som var elöverkänslig som flyttade ut i skogen till ett torp utan el, hon träffade en kille som flyttade ut till henne fast han inte var elöverkänslig.

Men det slutade med att han blev elöverkänsligare än henne:swoon:
Det finns ju dom som tror på gud, tomtar och troll också.


Och elöverkänslighet är ingen nyhet, har bedrivits massor med forskning inom det området, om jag anser att jag är gud så hoppas jag ni inser att jag har psykiska störningar.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Det var inte riktat till dig bara ett inlägg .
Jag är ingen läkare har inga medicinska kunskaper heller.
Med huvudverk syns inte någonstans inte heller fantomenkänslor adhd.
Alltså finns det inte .
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Till syvende och sist är det som aake säger: Det enda som går att bevisa är det som vetenskapen accepterar som sanning - statistiskt significant skillnad mellan två hypoteser.
Sen ändras den sanningen hela tiden i takt med att man gör nya rön som kan bevisas med statistisk significans.
Jag är mycket mera bekväm med den sanning som vetenskapen vid varje tidpunkt accepterar, än med all annan tro, vidskepelse, rykte som alltid florerar.
Sen är det också så, att vid varje given tidpunkt, är det man vet oändligt mycket mindre än det man ännu inte förstått.
Flåt - det blev lite filosofiskt......
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Precis som någon skrev, det är lätt att vara kaxig när man själv har flyt, själv råkade jag ut för detta:

Jag köpte en av de första Volvo XC 90 där man hade flyttat startbatteriet till bagage utrymmet.
Av snålhet eller okunnighet drog Volvo en oskärmad kabel från generatorn till batteriet vilket orsakade en induktion runt förarstolens golv.

Efter ett tag började jag få värk i fötterna som hela tiden eskalerade, till slut så mycket smärta att jag med nöd och näppe kunde gå rakt fram, fick till slut gå sid-leds.

Jag började misstänka att det hade något med bilen att göra, eftersom värken var som djävligast efter långa bil-turer.

Till slut fick jag uppsöka akuten och kom i kontakt med en läkare där jag förklarade min fotvärk och att jag trodde det kom från bilen.
Ställde frågan och om det kunde ha något med batteriplaceringen och magnetfält att göra.

När läkaren hörde mina teorier så skrattade han så han slog sig på knäna och förklarade att finns inga hälsorisker med magnetfält, därefter skrev dumskallen ut starka Voltaren, som nästan tog kål på mig. ( en annan historia, som vi tar senare )

Med risk att bli idiot förklarad ännu en gång tog jag kontakt med Volvo och beskriv mina besvär.
Volvo erkände utan omsvep att det fanns fler än jag som fått samma åkomma och de kunde bygga om bilen för 2000:-. Någon Goodwill ville man inte höra tals om.
Jag blev skit-irriterad med tanke på vad jag fått utstå och byte bort bilen och har sen dess aldrig haft värk i fötterna ( eller Volvo.)


Därefter kom följande larm rapport ut i pressen.

Magnetlarm tvingar Volvo bygga om nya stadsjeepen
Men inga klara bevis för hälsorisker finns.
Av:*Norbert*Andersson

Publicerad 27 februari 2002 14:00

Redan färdiga Volvomodeller måste konstrueras om till följd av magnetfält. Mest akut är läget för den nya stadsjeepen XC90, där de första bilarna redan har rullat av bandet på Torslandafabriken.
Problemet är ledningarna till och från batteriet, som sitter bak i bilen. I dag förbinder en grov kabel batteriet med startmotor och generator. Den alstrar ett lågfrekvent magnetfält som ligger flera gånger över det som normalt finns i vår omgivning


Vad lärde man sig av denna smärtsamma erfarenhet ?
- Att inte köpa en el-bil.

//T
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Fan nu ligger man risigt till!, i vår nya husbil sitter frugan på TVÅ batterier och jag har fötterna på ett batteri.
Och andra sidan har jag varit lite trött det senaste så lite induktiv laddning kanske inte skadar.

Lars
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Fan nu ligger man risigt till!, i vår nya husbil sitter frugan på TVÅ batterier och jag har fötterna på ett batteri.
Och andra sidan har jag varit lite trött det senaste så lite induktiv laddning kanske inte skadar.

Lars

Viss risk att hon blir alltför pigg. Du kanske skulle flytta över ett av batterierna till din sida?

aake
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Fan nu ligger man risigt till!, i vår nya husbil sitter frugan på TVÅ batterier och jag har fötterna på ett batteri.
Och andra sidan har jag varit lite trött det senaste så lite induktiv laddning kanske inte skadar.

Lars

Ursäkta, men tråden har redan spårat ur.
Om man köper en ny husbil och måste sitta på två batterier så undrar jag ingår inte stolar att sitta på ?????
HaDe Hasse
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Jag tror helt klart att magnet fält påverkar människor o djur på ett negativt sätt .Själv känner jag inte av något .
Vissa är säkert känsligare än andra.
Sen är det väl så att har man plus o minus sidan om varandra minskar magnetismen
Som skrevs innan om Volvon så har man endast pluskabel då blir det mer.
När jag jobbade med truckar för många år sen hade vi det uppe .Där sitter man på ett stort batteri 24V -80V i regel förbrukning på 500 o mer A .Plus o Minus kablarna ligger i regel sidan om varandra .Dessa maskiner hade mycket svagt magnetfält
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Har suttit i en vedtruck i 42 år har nog bränt ihop alla leder i kroppen, det gör ont nu.

Pension om 7 år om kroppen orkar .
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Ludde

Har du tagit del av länken i mitt inlägg nr 16? Här får man nog säga att det råder vetenskaplig enighet. Men i övrigt håller jag med om det mesta du skriver.

Jag har personligen träffat några individer som ansett sig vara drabbade och där besvären försvunnit efter omvälvande livskriser. Sekretesshänsyn hindrar mig från att gå in på detaljer.

aake

Jag menar att man kan inte dra alla dessa människor över en kam och bara luta sig mot de vetenskapliga studier som gjorts hittills och därmed stämpla dessa personer som psykiskt sjuka. Vem vet - kanske det är en kombination av flera olika faktorer som gör dom sjuka. Sen är det även långtidseffekten som man inte gjort några större studier på.

Jag säger fortfarande - tänk er själva, att man blir sjuk av diverse symtom och folk runtomkring säger att du är nog psykiskt sjuk. Om inte annat så lär man väl bli det till slut när ingen tror på en.

Jag tycker istället att man borde satsa mycket mer på den här typen av forskning. Vi vet alldeles för lite av vad de långtidsverkande konsekvenserna av vår nya teknik som finns runt om oss har för effekt på våra kroppar och på vår reproduktionsförmåga. Det kanske också är så att det idag inte finns några instrument eller mätmetoder som kan påvisa dessa personers påståenden.

Hade det varit så att det inte hade varit någon enda person som ansåg sig bli sjuk av detta så är det väl kanske inte något att bry sig om. Men nu är det en relativt stor grupp av personer som inte blir betrodda. De har skapat ett eget nätverk, inte bara i Sverige utan även internationellt. Jag har svårt att tro att alla dessa människor enbart skulle vara en grupp av psykiskt sjuka personer.

Jag tycker definitivt att samhället ska lyssna på dom och hjälpa dom till ett så drägligt liv som möjligt oavsett vetenskapliga bevis eller ej. Faktum kvarstår att de är sjuka. Och de har väl lidit nog och behöver inte samhällets spe och spä utöver vad de har gått igenom.
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Men Ludde, nu får nog du läsa igenom vad du skriver. At vara psykiskt sjuk är absolut inte att vara inbillningssjuk. Jag läste ditt sista inlägg flera gånger och det blir vad jag får det till att du skriver eftersom du använder de begreppen om samma grupp... Jag kommenterar inte elallergi eller något sådant, men det verkar som det är fult med psykiska sjukdomar...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Men Ludde, nu får nog du läsa igenom vad du skriver. At vara psykiskt sjuk är absolut inte att vara inbillningssjuk. Jag läste ditt sista inlägg flera gånger och det blir vad jag får det till att du skriver eftersom du använder de begreppen om samma grupp... Jag kommenterar inte elallergi eller något sådant, men det verkar som det är fult med psykiska sjukdomar...

Jag har uttryckt mig fel och har ändrat min text så som jag menar. Tack för att du uppmärksammade mina felaktiga uttryck.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ta upp liftande pensionärspar

Ludde

Jag utgår från att du tagit del av den artikel jag länkade till i mitt inlägg nr 16.
Författaren är visserligen inte läkare, men den behandlingsväg han berör är mig veterligt den enda fungerande. Visserligen är de drabbade ofta så fast övertygade om att besvären beror på elektricitet och inget annat att det är svårt att få gehör för alternativa förklaringar, men blindade expositionsexperiment av det slag som beskrivs kan inte så sällan , när den sjuke märker att han eller hon faktiskt inte kan märka när fälten är påkopplade eller inte, ge en öppning till mer fruktbara behandlingsvägar än att försöka ”sanera” miljön. Sådana saneringsförsök fungerar enligt min erfarenhet (från ett antal år verksam som företagsöverläkare i den statliga sektorn) ofta inte alls, ja inte så sällan kontraproduktivt. Visserligen ofta en initial förbättring men snart nya symtom och behov av ny sanering.

Den bästa behandlingsstrategin tycks vara att efter expositionsförsök av det slag som beskrivs i artikeln inrikta sig på avbetingning och ångestlindring med KBT (kognitiv beteendeterapi).o

Som jag antytt ser man ibland, ofta efter någon krisbetonad livshändelse, en spontanläkning. Jag tror att jag utan risk för att någon kan identifiera patienten kan berätta om ett svårt och invalidiserande fall som med tiden gick till spontanläkning.
Det handlar om en ung kvinna som först utvecklade tämligen skiftande besvär som hon satte i samband med bildskärmsarbete och efter hand allehanda alltmer invalidiserande besvär som hon upplevde ha samband med elektriska fält och strålning. Hon hade gått sjukskriven länge när jag första gången kom i kontakt med henne och isolerat sig socialt. Varken jag eller någon annan i vården kom någon vart med fallet och diverse saneringsåtgärder på hennes kontorsarbetsplats hade naturligtvis även genomförts utan framgång.
Då inträffar den stora krisen: patienten insjuknar i en cancersjukdom för vilken hon opereras, men där det också krävs strålbehandling. Jag har hört att det var mycket svårt att övertyga kvinnan om att acceptera strålbehandling, men det gick till slut.

Hon blev botad från sin cancer och när jag några år senare träffar henne i annat sammanhang och sedan jag lämnat vården så har hon utan behandling blivit kvitt sina elrelaterade besvär, är fullt arbetsför, lever i en parrelation, har fött ett barn och kan vistas i miljöer där hon tidigare inte tordes sätta sin fot.

aake
 
Senast ändrad:
Toppen