• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ta med hund utomlands

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: ta med hund utomlands

Hej,
något mer BEHÖVS inte men en spruta mot leptospiros är nog att rekommendera. Den sjukdomen är vanlig i Europa och oftast dödlig för den hund som smittas.
Vi vaccinerar alltid vår hund mot leptospiros, valpsjuka och parvo innan vi ger oss ut i Europa, och avmaskar dessutom mot dvärgbandmask när vi kommit hem igen.
Karin:wink:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: ta med hund utomlands

Instämmer helt! Leptospiros i flera olika varianter är betydligt mer förekommande än rabies.
Livsfarligt för hund och kan även drabba människan. http://www.husbilsklubben.se/forums/t74042-2/#post593036
I vissa länder säljs någon slags "cocktail" mot Leptospiros, den duger bara för väst- och nord-europa, om ens där! I sydeuropa finns varianter som inte alltid är kända i norr. Ett riktigt leptospirosskydd består av två vaccinationer med en månads mellanrum. Fråga din veterinär! Det är inget att leka med! Det räcker att din hund sniffar på råttpis, på gatan någonstans i sydeuropa, då kan det vara kört!
Julian
 

bula12

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Malå
HBK-Nr
14591
Medlemskap
2024
Sv: ta med hund utomlands

tack för alla svar, jag läste någonstans att man måste avmaska och få ett veterinärsintyg innan man kommer in i Sverige. Stämmer det?
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: ta med hund utomlands

Finns lite olika varianter. Enklast är att köpa tabletterna här hemma. Sedan kan man ge dom (receptbelagt i bl.a. Tyskland), och veterinär kan skriva i passet. Ett annat alternantiv är att man ger i tulltjänstemannens närvaro vid hemkomsten.

Men jag vet inte om det är helt korrekt.

/M


OK, tydligen inte nu längre..
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Sv: ta med hund utomlands

Kraven för återinförsel/införsel av hundar uppfylls med pass och rabiesvaccination. I och med att Sverige inte längre är officiellt är fri från dvärgbandmask så har avmaskningskravet vid införsel upphört. Det rekommenderas fortfarande starkt att man avmaskar hundar mot dvärgbandmask vid införsel till Sverige. Noterat att i och med att vi inte längre är fria från dvägbandmask så krävs avmaskning med veterinärintyg från Sveriges till Norge och Finland. Förutom leptospira finns numera vaccin mot leishmanios hos hund. Mina hundar blir vaccinerade även mot detta inför apulienresan till hösten, givetvis i kombination med lämpliga halsband till hundarna.
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: ta med hund utomlands

Om sjukdomen Leptospiros är vanlig i Europa och oftast dödlig för den hund som smittas, varför rekommenderar inte min duktige veterinär denna vaccination? Förmodligen för att vaccination inte har ett fullgott skydd.

Så här kan man läsa på Statens Veterinärmediciska anstalt:
Hundar som bara reser i Norden behöver normalt inte vaccineras mot leptospiros. För hundar som ska vistas vid vatten, i skog och mark, i hundrika miljöer eller i lantbruksmiljö i övriga Europa rekommenderas emellertid vaccination mot leptospiros enligt tillverkarens rekommendationer.
Vacciner mot leptospiros har en relativt kortvarig skyddande effekt och ger inte ett fullständigt skydd mot infektion, men korrekt vaccinering ger hunden ett ökat skydd mot allvarliga sjukdomssymtom orsakade av de serovarer vaccinet är riktat mot. I regioner där infektionen är vanlig har vaccinering lett till en kraftig nedgång i antalet leptospirosfall hos hund.
Tala med din behandlande veterinär om vad som är lämpligast för just din hund.



Visst känner jag mig orolig för mina hundar, som fjärilsmyggor som finns i massor i Spanien, vilket skulle betyda att jag inte kan rasta hundarna kvällar och nätter. Man gör sitt bästa, men vi måste också leva och ha roligt med hundarna utomlands!:)
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: ta med hund utomlands

tack för alla svar, jag läste någonstans att man måste avmaska och få ett veterinärsintyg innan man kommer in i Sverige. Stämmer det?

Upphörde för något år sedan. Åkt med hund utomlands i 10 år. Avmaskar när jag kommer hem från resan. Det är både bättre och smidigare idag att ta med hund på resan. Nu kan jag åka till Danmark över dagen och ha hunden med (bor nära öresundbron) tidigare behövde man intyg från veterinär eller hundpassning.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: ta med hund utomlands

Om jag nu minns rätt så sa vet följande:
Ska ni resa i inlandet och va i skog och träng där det är fuktigt så kanke man ska ta Leptospiros.
Men om ni bara åker ner till tex medelhavet för sol och bad och besök i städer så är risken nästa obefintlig.

Ska ringa vet idag igen!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: ta med hund utomlands

Om sjukdomen Leptospiros är vanlig i Europa och oftast dödlig för den hund som smittas, varför rekommenderar inte min duktige veterinär denna vaccination?
Man gör sitt bästa, men vi måste också leva och ha roligt med hundarna utomlands!:)
Där det finns människor finns mänskligt avskräde. Råttor älskar det!
Leptospiros sprids särskild enkelt och effektivt genom piss från råttor som nattetid springer utefter husväggarna, samma väggar där din hund sniffar på dagtid.
Kring Medelhavet och i sydöstra Europa finns mycket avskräde som inte tas om hand på samma sätt som i norra Europa. Alltså mycket råttor och andra smittbärande djur. (På Cypern har katten helig status, där finns inte många råttor, men de har å. a. s. andra problem)
Vi har rest med vår hund runt hela norra Medelhavskusten, även i Albanien. Hon går ofta utan koppel men under tillsyn och får träffa landets hundinvånare efter att vi har bedömt risken som liten. Hon har fått många hundkompisar. Hemma får hon inte träffa en bråkdel så många. Vi är inte det minsta oroliga eller rädda för hundens välbefinnande! Av den mycket enkla anledningen att hon har fått, alla vaccinationer mot rabies, valpsjuka, parvo, m.fl., regelbunden avmaskning, Scalibor halsband / ”spot on” mot loppor och löss och alla nödvändiga vaccinationer mot Leptospiros (2x / år). Vi har gjort vad vi kunnat, i vår kunskap, för att förebygga lidande! Vi kan inte förebygga allt elände som kan drabba oss på våra resor men vi utmanar heller inte ödet i onödan.
Av förklarliga skäl är kunskapsnivån om Leptospiros inte alltid på topp hos alla veterinärer i norra Europa. På nätet finns dock hur mycket seriös kunskapsinformation som helst, särskild på andra språk än svenska.
För att ta ett svenskt exempel Att vaccinera mot Leptospiros
Res väl med din kompis!
VH, Julian
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: ta med hund utomlands

Ringde och frågade, svaret blev nu:
Absolut ska hunden ta Leptospiros.
Bokade tid på måndag 450kr om 4 veckor samma igen sen känner man sig nog cool lugn!:yes:
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: ta med hund utomlands

I Spanien och i övriga Europa är veterinärkostnaden betydligt lägre än hemma i Sverige. Riskkapitalbolag har köpt upp 60% av marknaden där hemma med stora prishöjningar som följd. Betalade 80 eu för tandstensbehandling för min hund i Spanien. Där hemma betalade jag över 2000 kr.
Något som är märkligt är att folksams hundförsäkring har ett påslag på 20% när du är utomlands. Det borde vara 20% rabatt istället.
 

Ola Jäverbo

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Varberg
HBK-Nr
28229
Medlemskap
2024
Hej
Vår första resa utomlands med hund. Ser att detta är gammal tråd men jag chansar. Har en fråga ang. Tullstation. Vi skall till Danmark och senare Tyskland via öresundsbron och stora bält. Ser i våra dokument att man skall köra på rött i tullen. Vi har hundpass inkl. Avmaskning. Är det bara att köra på genom betalstation och sedan svänga in mot rött vid tullstation?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Vår första resa utomlands med hund. Ser att detta är gammal tråd men jag chansar. Har en fråga ang. Tullstation. Vi skall till Danmark och senare Tyskland via öresundsbron och stora bält. Ser i våra dokument att man skall köra på rött i tullen. Vi har hundpass inkl. Avmaskning. Är det bara att köra på genom betalstation och sedan svänga in mot rött vid tullstation?
Har kört i i stora delar av Europa i flera år ,INGEN är intresserad att se dina papper på hunden,jag har vid några tillfällen blivit stoppad vid landsgränser och tagit fram papper på hunden men ingen har tittat på dom.
Det är bara att köra rakt igenom, tänk på att avmaska hunden när du kommer hem.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag anmäler alltid "införsel" av hunden till Sverige på tullverkets hemsida. Har du gjort detta, så har du gjort vad som ska göras och
hittills har det bara varit vid några tillfällen, som tullpersonalen visat intresse för hundpasset.
Alltid kört på grönt... och ingen har klagat på detta.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Tänk på att rabiesvaccination är nödvändig när du kommer hem igen!
Tommy
Är det verkligen så? Vi har åkt inom Europa sedan slutet av 90-talet och alltid haft hund med oss, aldrig vaccinerat jycken vid hemkomst. Däremot har vi varje år år ”förnyat” hundens pass med en spruta mot rabies. Efter 2014 behövs det bara en rabiesspruta vart tredje år om hunden får den typen av spruta.
 
Toppen