• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort rost.

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har en del ytrost på bilen som jag skulle vilja bli av med utan grova åtgärder som slipning. Jag testade flygrostborttagare som bli lila jo det tar bort en del men ganska milt och använda flera gånger inte gratis heller med tanke på stora ytor.
Hitta ett medel KALKOSAN på coop 19,50kr för en halv liter. Det innehåller fosforsyra och citronsyra alkohol och tvättmedel. Lågt PH 1-2.
rosten svartnar direkt precis som med ett annat dyrt medel man ska ha som grundfärg. Kostar ju knappt något finns på ica också.
Tänkte spruta på lite när det blir väder och sen spola ordentligt får se vad som händer. Borde ju gå bra att lägga ner verktyg i eller bara lägga dom på marken eller badkaret? och spruta på. Egentligen gjort för avkalkning vilket vi inte har just nu det är ju sjövatten och det brukar vara surt. Eftersom koncentrationen är låg kommer det ta ett tag.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Blästra är ju väldigt bra! Finns ju bläster pistoler för 200-300 kr. Kräver dock en Kompressor!
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har både punktbläster en burk blästersand och faktiskt en kompressor med liten tank har en i en väska men utan tank den klarar nog inte att blästra, sist jag gjorde det var 10 år sen och det var mycket väntan på trycket skulle gått bättre med en gammal gasoltub emellan. Tänkte mer på sån rost som kommer av små stenskott och som färgar karossidan så det ser illa ut. Jo det fungerar säkert med flygrostbortagare men de är dyra såg en vide gör det med RW och det sprutades på mängder i två omgångar och kan man fixa det med ett par tior skulle det vara bra, men jag ska testa får nog inte vara för kallt sen måste man skölja ordentligt det är ju en syra även om den är svag får man lätt ett galvaniskt batteri som flyttar joner. får testa lite på en fälg som faktiskt ser lite bättre ut med bara 556 . Jag testade på ett kraftig oxiderat mässingsföremål och den rätta färgen kom fram ganska fort.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har både punktbläster en burk blästersand och faktiskt en kompressor med liten tank har en i en väska men utan tank den klarar nog inte att blästra, sist jag gjorde det var 10 år sen och det var mycket väntan på trycket skulle gått bättre med en gammal gasoltub emellan. Tänkte mer på sån rost som kommer av små stenskott och som färgar karossidan så det ser illa ut. Jo det fungerar säkert med flygrostbortagare men de är dyra såg en vide gör det med RW och det sprutades på mängder i två omgångar och kan man fixa det med ett par tior skulle det vara bra, men jag ska testa får nog inte vara för kallt sen måste man skölja ordentligt det är ju en syra även om den är svag får man lätt ett galvaniskt batteri som flyttar joner. får testa lite på en fälg som faktiskt ser lite bättre ut med bara 556 . Jag testade på ett kraftig oxiderat mässingsföremål och den rätta färgen kom fram ganska fort.
Jag har använt West-epoxi på rosten på min bil. Det finns långsam resp snabb härdare.
Långsam härdare gör att limmet tränger in i eventuella små rostporer i plåten. Jag har använt snabb härdare också, det har fungerat hyfsat. Det räcker med att slippa lite grann. Jag har hållit liv i min gamla Ducato med det limmet.Man behöver dock måla, limmet är inte UV beständig. Epoxin heter West-system och är 100%diffusionstät och har använts till båtbyggeri.

Det fanns lite smårost vid skärmkanterna. Jag lade på lim för för 20 år sen, det håller än i dag. Batterihållaren för startbatteriet kan vara lite känsliga för rost på de här bilarna.
På min bil var den ganska rostig. Jag penslade på lim på den, det var en hel del synlig rost kvar när lade på limmet. Jag använde den snabba härdaren. Det var någon gång i början av 2000-talet. Jag målade inte ens den för den är inte utsatt för solen.
Den har hållit sen dess, ser nästan ny ut.

Om du ska använda limmet testa gärna först på hållaren för startbatteriet.
OBS: All smuts och fett måste bort.
Nackdelen med limmet att det kan rinna och bli fult. Det gäller att maskera.
Jag har gjort några grodor och spillt lim på motorhuven.
Dom fula fläckarna är något som gamla Herbet får leva och rulla runt med på vägarna.

Limmet finns hos marinbutiker. Epoxi West-system. Det finns två olika härdare.

Man kommer långt med ganska lite arbete och samtidigt få ett hyfsat resultat med epoxin.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Låter väldigt bra har erfarenhet av en massa olika metoder för att stoppa rosten inklusive blästring tills ytan är helt fri från rost och grundfärg och vanlig färg men rosten kom tillbaka sista omgången så hade jag vanlig olja på dörren och torkade av sen målade jag med färdigfärg direkt. Det gav bästa resultatet. Jag lärde mej för många år sedan att när man betat plåt för att få bort valsskalet rostade den efter en kort stund eftersom efter syrabadet var det bara naken metall vilket det blir efter blästring också. Ren plåt rostar av fukten i luften på minuter snarare än timmar, man får inte glömma att det är så våra kroppar fungerar att järnet i blodet oxideras av syret och transporteras runt i systemet, det är i alla fall så som jag uppfattat det.
Syret binds vid järnet via oxidering. Egentligen handlar ju all rostbekämpning om att hindra luften att nå plåten eller så kan man använda en legering som hindrar plåt från att rosta.
Största problemet handla om pengar roten till allt ont som det är skrivet.
Dyrt att använda rostfritt material och man vill ju sälja nya bilar alltså lägger man in ställen som medför tidiga rostangrepp redan när man bygger bilen. Sen använder man material och behandlingar som medför att det blir rostangrepp. Man får ju problem det ska helst bara påverka utseendet på bilen så att man vill köpa nytt. Har ju blivit mer plast och då blir det svårare då kan man göra hopsättningen komplicerad så det blir svårt med sånt som behöver lagas eller servas. Det senaste är att elektroniken tar över och tvingar bilägaren till kostsamma åtgärder typ storebror ser dej. Tesla verkar jobba efter devisen att går en massa annat utom batteri och eldrivning sönder fortare så är elbilskoncepetet bra.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Testat Kalkosan sprutade på alla ställen det dykt upp rostfläckar som inte gått bort med biltemas flygrostbortagare gjorde det på kvällen när det småregnade och skulle hålla på länge, ville inte spola av bilen.
Jo dagen efter inspektionen så var nästan allt borta, speciellt tydligt på skjutdörren som plåten är bytt på 10cm upp men det hade dykt upp ytrost där från underkanten.
Får ju se till det senare men det försvann helt utan mekanisk bearbetning, även en del småfläckar försvann.
 
Toppen