• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Ta bort luftfjädringen?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
171
Kommun
Haninge
Hej,

Så här ser luftfjädringen ut 20210905-134116 hosted at ImgBB

-Den har suttit på i ca 10.000 mil, sen innan jag köpte husbilen.

Bladfjädrarna är helt slut, så dessa ska jag byta ut. Jag köpte även bufferts som det sitter original, då jag tänkte ta bort luftfjädringen. P.g.a jag tycker delarna ser slitna ut. Eller kan man bara byta ut gummit? Jag såg att ex. trodo.se säljer nytt gummi, dock svårt o veta om det passar till just min utrustning - saknar vetskap om märke m.m. Det står bara US 2B-220 på dem.

De nya bladfjädrarna är enkla, ej dubbla, då detta sitter original - men husbilen växer bara 2.9 ton -kanske ej gör nån nytta med luftfjädring då om man har nya bladfjädrar?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det du har är kinesiska bälgar som har en återförsäljare i Turkiet som dyker upp direkt på sökning. Det verkar som det inte finns någon återförsäljare i Sverige just nu som med normala sökningar dyker upp och som säljer just dina bälgar. Om det har funkat bra innan så instämmer jag nog att det vore bättre att först satsa på nya bälgar och du kan ju köpa fästen och bälgar av annat fabrikat så du får nya fästplattor också.
Finns ju ett flertal fabrikat och här har du ett som funnits väldigt länge. Flera varianter men du skall ju ha komplimentluftfjädring.

Sedan beror det ju på om resten är ok. med separata ej sammankopplade bälgar och om du har kompressor och fungerande reglage till dem m.m.

Här har du lite länkar till de delar du har men det kan vara enklare att byta märke kanske.

Ritning bälgar: US - 2B 220-07

Kinatillverkaren: 2B 220 Air Spring Bellows 8NPT Double Convoluted Air Bag 2B5231

Turkisk återförsäljare. - 2B 220-07 US; İKİ KATLI APARAT KÖRÜK (1 TAKIMDA 2 ADET)

MEN om du kollar på måtten på fästskruvar c.c och även bälgen så stämmer den med TRODO fast de har en extra utgång för ventilen och inte genom ena fästet.

TRODO bälgar: https://www.trodo.se/balgar-luftfjadring-febi-bilstein-44628?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=18131544711&utm_content=&utm_term=&campaign_name={campaignname}&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwxLKxBhA7EiwAXO0R0GzzQqAKCC45MNOn3NJLiNzL0SLJHMeTzMnRPQVG6tYraYltLFXbwBoCPOkQAvD_BwE

Kolla ritningarna på originalbägarna och Trodo's bäljar så stämmer de, och varför inte bara börja med det för 750:- st. om det har funkar bra innan med de slappa bladfjädrarna, för man har nog en känsla av att luftbälgar inte skadar alls även om du monterar nya fjäderblad.
Jag är inte helt säker på vad 07 i slutet står för tyvärr, så kolla måtten ungefär på dina gamla bälgar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Febi Bilstein gör... eller säljer bra eftermarknadsgrejer.
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
171
Kommun
Haninge
Det går att skriva in just det i sökfältet 2B 220 Air Spring Bellows 8NPT Double Convoluted Air Bag 2B5231 Jag lade inte ner större jobb på detmen nu kan du ju bara söka vidare.
Hej det du har är kinesiska bälgar som har en återförsäljare i Turkiet som dyker upp direkt på sökning. Det verkar som det inte finns någon återförsäljare i Sverige just nu som med normala sökningar dyker upp och som säljer just dina bälgar. Om det har funkat bra innan så instämmer jag nog att det vore bättre att först satsa på nya bälgar och du kan ju köpa fästen och bälgar av annat fabrikat så du får nya fästplattor också.
Finns ju ett flertal fabrikat och här har du ett som funnits väldigt länge. Flera varianter men du skall ju ha komplimentluftfjädring.

Sedan beror det ju på om resten är ok. med separata ej sammankopplade bälgar och om du har kompressor och fungerande reglage till dem m.m.

Här har du lite länkar till de delar du har men det kan vara enklare att byta märke kanske.

Ritning bälgar: US - 2B 220-07

Kinatillverkaren: 2B 220 Air Spring Bellows 8NPT Double Convoluted Air Bag 2B5231

Turkisk återförsäljare. - 2B 220-07 US; İKİ KATLI APARAT KÖRÜK (1 TAKIMDA 2 ADET)

MEN om du kollar på måtten på fästskruvar c.c och även bälgen så stämmer den med TRODO fast de har en extra utgång för ventilen och inte genom ena fästet.

TRODO bälgar: https://www.trodo.se/balgar-luftfjadring-febi-bilstein-44628?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=18131544711&utm_content=&utm_term=&campaign_name={campaignname}&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwxLKxBhA7EiwAXO0R0GzzQqAKCC45MNOn3NJLiNzL0SLJHMeTzMnRPQVG6tYraYltLFXbwBoCPOkQAvD_BwE

Kolla ritningarna på originalbägarna och Trodo's bäljar så stämmer de, och varför inte bara börja med det för 750:- st. om det har funkar bra innan med de slappa bladfjädrarna, för man har nog en känsla av att luftbälgar inte skadar alls även om du monterar nya fjäderblad.
Jag är inte helt säker på vad 07 i slutet står för tyvärr, så kolla måtten ungefär på dina gamla bälgar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Febi Bilstein gör... eller säljer bra eftermarknadsgrejer.
Tack för svaren och tiden som lagts på att kolla upp.

Jankro, Ritningen för bälgarna du skickade verkar vara för 2B 220-07 och jag har 2B 220-20, sen om det är någon skillnad...Kanske inte. Ja, man får mäta.

Men, jag tycker det aldrig fungerat bra sedan jag köpte husbilen, sedan har det blivit värre och värre. Egentligen känns det bara bökigt att hålla på med luftkittet och vore för enkelhetens skull härligt att bara få bort det.

Då är frågan; Nya *enkla ej dubbla* bladfjädrar för en husbil som väger 2,9 - 3.0 ton fullastad, med 3.5ton maxlast... Utan luftfjädrar... lär det vara ok? Jag köpte lesjöfors, den dyrare varianten för 3000kr/st....

Om risken finns för att bladfjädrarna blir slappa igen eftersom det är 2,9ton konstant vikt gentemot 2,5ton normalvikt så låter det ju bättre att behålla/uppgradera luftfjädrarna... Och då är ditt intryck JANKRO att de från Trodo skall passa? Isåfall skulle jag ju kunna prova med de också.... Men får mäta isåfall som sagt.

Jag köpte nämligen husbilen vid 20.000 mil och den var inte riktigt bra i dämpningen bak då heller. Nu har den gått 28.000 mil. Vid 22.000 mil bytte jag stötdämpare bak, den slog då ej igenom längre bak men fortsatt guppa upp & ner (som dåliga stötdämpare) trots att de var bytta. Uteslutningsmetoden får mig därför att tro att bladfjädrarna eller luftbälgarna är problemet - speciellt eftersom bladfjädrarna inte har ordentlig böj längre.

Mvh
Jonathan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för svaren och tiden som lagts på att kolla upp.

Jankro, Ritningen för bälgarna du skickade verkar vara för 2B 220-07 och jag har 2B 220-20, sen om det är någon skillnad...Kanske inte. Ja, man får mäta.

Men, jag tycker det aldrig fungerat bra sedan jag köpte husbilen, sedan har det blivit värre och värre. Egentligen känns det bara bökigt att hålla på med luftkittet och vore för enkelhetens skull härligt att bara få bort det.


Mvh
Jonathan

Hej, först så har du 2B 220-20 här och de har samma mått på bälgarna, samt finns med massor av slutnummer och det som skiljer på slutnumren är infästningssgängorna som ändå ligger på samma c-c mått/ställe, samt om luftnippeln är i ett av fästena eller på en egen plats och gängan på den. Egen plats har den på 20 och då stämmer den helt med TRODO's, förutom att 38.1m.m. måttet är lite olika bara.
Bälg till fjädring.JPG
Sedan kommer frågan eftersom du inte tycker att det har funkat bra, men faktiskt "nästan alla" som monterar luftbälgar på både nya och äldre bilar tycker det är toppen och får en helt ny bil i uppförandet.
Det är väl separat luftpåfyllning till bälgarna ?? och inte felmonterat som det ofta var förr även av verkstäder, som jag nämnde lite i förra inlägget.

Eftersom du skriver att det har blivit värre och värre så kan man misstänka att luftslangarna är felmonterade och sammankopplade, för då ökar problemet ju sämre fjädringen blir och ännu mer luft flyttar över sig till bälgen i innerkurva i "rondeller" m.m.

De monterades ofta med en luftpåfyllning och med en T eller Y nippel som avslutning med en slang till var luftbälg därifrån.
Det innebar att om man pumpar upp lagom tryck och åker rakt fram på en väg så funkar det skapligt, men om vägen bara lutar eller om man far runt en rondell eller en kurvig väg så blir väghållningen helt hopplös för att luften i bälgen i ytterkurvan flyttar över sig genom slangarna och T kopplingen till bälgen i innerkurvan och bilen kränger ännu mer än den skulle göra utan bälgar och känns helt hopplös.
Dessutom så får bälgarna stryk av att skifta från överdrivet utsträckta till väldigt sammantryckta hela tiden.

Om det finns separata påfyllningar så fyller man i en sida/bälg i taget och om bilen är lite tyngre på ena sidan av ex. en vattentank eller något så kan man mäta från backen och upp till skärmkanten på båda sidor, så bilen blir lika hög på båda sidor och då kanske komma på att det behövs ex. tre hekto mer på vänstersidan för att sidorna skall vara lika höga.
Då kan man sedan ha som utgångspunkt att hur mycket man än behöver för att få bilen lagom hög bak så skall man ha några hekto mer på vänstersidan för att få den lika på sidorna.
Då flyttar ingen luft över sig till andra sidan/bälgen och bilen får nästan lite hjälp typ en "krängningshämmare" i stället för krängningsökare med en påfyllning och T koppling.
Kan det vara möjligt att du har/har haft det problemet att strida mot i kurvor m.m. ??

Viktmässigt är det ju faktiskt så att fjädrarna är ju gjorda för en transportbil som både kan ha tomt skåp eller tomt flak rätt ofta men som husbil alltid går med maxlast som gör att originalfjädringen inte är riktigt tillräcklig från början och absolut inte när fjädrarna har jobbat med maxlast efter några år. Gummibälgarna slaknar ju inte och är bara att pumpa i lite högre tryck vartefter fjädrarna ger efter.
Det skadar ju inte med bra fjädrar bara de inte är för hårda så det blir hoppigt, som även för hårda stötdämpare troligen kan frambringa, men det skadar inte heller med lite lufthjälp på för mjuka fjädrar redan från början som gör det tillsammans lite lagom och reglerbart.... om den nu är rätt monterad med separata påfyllningar antingen man har två ventilnipplar eller kompressor med knappar, som nu för tiden kommer med dubbla kommandon, en för var sida.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns ett bra sätt att kolla bälgarna (även om de ser smutsiga och slitna ut kan de ju vara hela).

Pumpa upp så högt tryck som möjligt och spruta sedan på såpvatten med en blomspruta.
Minsta lilla läcka kommer då avslöjas av skum eller en växande bubbla.
Kör samma test på alla slangar och kopplingar.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
171
Kommun
Haninge
Hej det du har är kinesiska bälgar som har en återförsäljare i Turkiet som dyker upp direkt på sökning. Det verkar som det inte finns någon återförsäljare i Sverige just nu som med normala sökningar dyker upp och som säljer just dina bälgar. Om det har funkat bra innan så instämmer jag nog att det vore bättre att först satsa på nya bälgar och du kan ju köpa fästen och bälgar av annat fabrikat så du får nya fästplattor också.
Finns ju ett flertal fabrikat och här har du ett som funnits väldigt länge. Flera varianter men du skall ju ha komplimentluftfjädring.

Sedan beror det ju på om resten är ok. med separata ej sammankopplade bälgar och om du har kompressor och fungerande reglage till dem m.m.

Här har du lite länkar till de delar du har men det kan vara enklare att byta märke kanske.

Ritning bälgar: US - 2B 220-07

Kinatillverkaren: 2B 220 Air Spring Bellows 8NPT Double Convoluted Air Bag 2B5231

Turkisk återförsäljare. - 2B 220-07 US; İKİ KATLI APARAT KÖRÜK (1 TAKIMDA 2 ADET)

MEN om du kollar på måtten på fästskruvar c.c och även bälgen så stämmer den med TRODO fast de har en extra utgång för ventilen och inte genom ena fästet.

TRODO bälgar: https://www.trodo.se/balgar-luftfjadring-febi-bilstein-44628?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=18131544711&utm_content=&utm_term=&campaign_name={campaignname}&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwxLKxBhA7EiwAXO0R0GzzQqAKCC45MNOn3NJLiNzL0SLJHMeTzMnRPQVG6tYraYltLFXbwBoCPOkQAvD_BwE

Kolla ritningarna på originalbägarna och Trodo's bäljar så stämmer de, och varför inte bara börja med det för 750:- st. om det har funkar bra innan med de slappa bladfjädrarna, för man har nog en känsla av att luftbälgar inte skadar alls även om du monterar nya fjäderblad.
Jag är inte helt säker på vad 07 i slutet står för tyvärr, så kolla måtten ungefär på dina gamla bälgar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Febi Bilstein gör... eller säljer bra eftermarknadsgrejer.
Hej Jankro,

Imorgon byter jag bladfjädrarna. Bilen har som sagt alltid stutsat vid gupp, har bytt stötdämparna utan resultat.

Min tanke var att byta bladfjädrar och sätta dit original gummibufferts och ta bort luftbälgarna i.o.m de inte ser splitternya ut. Jag vill inte ta bort allt och behöva göra om det snart igen om något händer med luftbälgarna.

Eller hur hade du gjort... Hade du behållt dessa luftbälgar på? De går att fylla med luft utan att de läker. 20210905-134116 hosted at ImgBB

Eller kan det vara luftbälgarna som ställer till det också, så det blir bättre med enbart nya bladfjädrar? Önskar ej behöva skruva bort allt snart igen för att byta luftbälgar. Om ej nya bladfjädrar hjälper tänkte jag kanske investera i hjälpfjädrar som finns för 3000kr. I.o.m att gummit fortfarande är intakt på luftbälgarna tänkte jag ej byta ut det nu heller. Speciellt eftersom jag ska byta bladfjädrarna imorgon.

Frågan är alltså: Behålla befintliga luftbälgar eller ta bort nu när jag byter bladfjädrar? Eller kan de aldrig vara sämre att ha där, oavsett skick, än gummibufferts som sitter original?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, eftersom du frågar hur jag skulle ha gjort :msn_smiley:, och inte hur jag tycker du skall göra :msn_tongue:, och dessutom har jag luftbälgar på min som satt där tillsammans med för svaga bladfjädrar när jag köpte bilen för evigheter sedan och dessutom felkopplade/sammankopplade slangar som gjorde att det funkade mysko i kurvor och rondeller innan jag gjorde om det.
Det är ju möjligt att du både hade innan och bytte till för hårda stötdämpare för det är ju det som gör bilar väldigt stötiga i gupp och gropar samt tillsammans med stenhårt pumpade däck. På vanliga bilar så skall de ju bara vara så hårda att de hänger med i snabba rörelser men förhindrar att bilen fortsätter att gunga flera gånger efter ett gupp.
Hårdare stötdämpare och mest med gas sträcker ju ut sig själva... Men dock inte mer än man oftast orkar att trycka ihop dem sakta men säkert med muskelkraft. D.v.s. de hjälper ju inte fjädringen mycket alls att hålla upp bilen, men det hjälper ju fjädringen att inte snabbt tryckas samman vid ett gupp och då blir det bumpigt och stötigt när de förhindrar att fjädringen snabbt trycks helt samman, samt de är ju mest gjorda för att förhindra bilen från att gunga flera gånger efter ett gupp eller sväng.
Äldre varianter av vanliga stötdämpare kunde ju tryckas ihop rätt snabbt på dåliga vägar men drogs ut sakta och gjorde då att bilen inte gungade flera gånger.
På lite raciga bilar med hårda stötdämpare gör de ju nytta på både slät asfalt och tävlingsbanor med att hålla mot rätt mycket i kurvor m.m., men om det kommer en grop eller kraftigt gupp så smäller det ju till i hela bilen för så snabbt kan inte stötdämparna komprimera sig. Det finns ju justeringar för både tryck och snabbhet m.m. på tävlingsdämpare för att få en vettig funktion på dem.

:) Så jag skulle antingen köpa nya bälgar från Trodo för slutnummret är ju bara luftnippelns placering samt gängan på fästbultarna, och det är bara ett mått på placering av luftnippeln som skiljer lite, så Trodos bälg stämmer med din bälg (men bör kollas) och kolla över slangar och göra om, om de nu är felkopplade och sammankopplade samt ev. lägga pengar på en krompressorsats med dubbla regleringar.
Men det går bra med två luftventiler, en för var sida och en liten 12V däckskompressor för några hundralappar från Biltema om man inte har tillgång till annan luftpåfyllning när man behöver.
Eller kosta på med att köpa en hel ny hjälpsats till bilen med både bälgar slangar och dubbelkommando från Karnag faktiskt, samt ev. kolla över hårdheten på stötdämparna när luftbälgarna orkar med själva vikten på bilen.

Kanske tyvärr inte vad du ville höra, men du frågade hur jag skulle göra, och luftbälgar har burit upp min bil redan innan jag ägde den, kanske sedan den var ny och bara allt är ok och stötdämparna inte är för hårda så funkar det jättebra.


M. mycket v. h. JANKRO.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
171
Kommun
Haninge
Hejsan, eftersom du frågar hur jag skulle ha gjort :msn_smiley:, och inte hur jag tycker du skall göra :msn_tongue:, och dessutom har jag luftbälgar på min som satt där tillsammans med för svaga bladfjädrar när jag köpte bilen för evigheter sedan och dessutom felkopplade/sammankopplade slangar som gjorde att det funkade mysko i kurvor och rondeller innan jag gjorde om det.
Det är ju möjligt att du både hade innan och bytte till för hårda stötdämpare för det är ju det som gör bilar väldigt stötiga i gupp och gropar samt tillsammans med stenhårt pumpade däck. På vanliga bilar så skall de ju bara vara så hårda att de hänger med i snabba rörelser men förhindrar att bilen fortsätter att gunga flera gånger efter ett gupp.
Hårdare stötdämpare och mest med gas sträcker ju ut sig själva... Men dock inte mer än man oftast orkar att trycka ihop dem sakta men säkert med muskelkraft. D.v.s. de hjälper ju inte fjädringen mycket alls att hålla upp bilen, men det hjälper ju fjädringen att inte snabbt tryckas samman vid ett gupp och då blir det bumpigt och stötigt när de förhindrar att fjädringen snabbt trycks helt samman, samt de är ju mest gjorda för att förhindra bilen från att gunga flera gånger efter ett gupp eller sväng.
Äldre varianter av vanliga stötdämpare kunde ju tryckas ihop rätt snabbt på dåliga vägar men drogs ut sakta och gjorde då att bilen inte gungade flera gånger.
På lite raciga bilar med hårda stötdämpare gör de ju nytta på både slät asfalt och tävlingsbanor med att hålla mot rätt mycket i kurvor m.m., men om det kommer en grop eller kraftigt gupp så smäller det ju till i hela bilen för så snabbt kan inte stötdämparna komprimera sig. Det finns ju justeringar för både tryck och snabbhet m.m. på tävlingsdämpare för att få en vettig funktion på dem.

:) Så jag skulle antingen köpa nya bälgar från Trodo för slutnummret är ju bara luftnippelns placering samt gängan på fästbultarna, och det är bara ett mått på placering av luftnippeln som skiljer lite, så Trodos bälg stämmer med din bälg (men bör kollas) och kolla över slangar och göra om, om de nu är felkopplade och sammankopplade samt ev. lägga pengar på en krompressorsats med dubbla regleringar.
Men det går bra med två luftventiler, en för var sida och en liten 12V däckskompressor för några hundralappar från Biltema om man inte har tillgång till annan luftpåfyllning när man behöver.
Eller kosta på med att köpa en hel ny hjälpsats till bilen med både bälgar slangar och dubbelkommando från Karnag faktiskt, samt ev. kolla över hårdheten på stötdämparna när luftbälgarna orkar med själva vikten på bilen.

Kanske tyvärr inte vad du ville höra, men du frågade hur jag skulle göra, och luftbälgar har burit upp min bil redan innan jag ägde den, kanske sedan den var ny och bara allt är ok och stötdämparna inte är för hårda så funkar det jättebra.


M. mycket v. h. JANKRO.
Tackar för ett välutvecklat svar, uppskattas!

Mvh
Jonathan
 
Toppen