Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!
Det är bra att det här engagerar. Miljöpåverkan ska engagera, det är så vi tar frågorna vidare. Sedan är det bra om det sker med distans och med lite glimt..., de kan jag också behöva bli påmind om!
Se bara min karriärväxling från miljöpolis till miljöbov på några timmar!
Sedan kan du väl inte mena Berra, att allt som någon gång diskuterats inte ska tas upp igen? Då behöver vi snart inte göra några inlägg utan bara sitta och glo på gamla trådar..., hur kul är det!
Sedan får den här diskussionen alltid några snuskpellar att tänka om!
Det finns faktiskt en juridisk aspekt på det hela som jag hittills valt att inte gå in på. Miljöbalken uppdrar åt kommunerna att skapa avfallsplaner. Där finns reglerat hantering av alla sorters avloppsvatten. Exempelvis gråvatten, eller BDT-vatten som det också kallas och latrinvatten. De kan hanteras och renas på olika sätt men det gemensamma är att de ska tömmas på "avsedd plats" för kommunalt omhändertagande. Ansvaret att detta följs är upp till var och en som bedriver "miljöpåverkande verksamhet", dvs nästan allt vi gör! Ett helt kapitel i Miljöbalken hanterar straffsanktionerna. Där finns även ren nedskräpning reglerat som bara det kan ge fängelse!
Sedan är inte alla så imponerade av lagstiftning, vare sig det gäller miljö eller trafik, utan tycker det är upp till var och en att göra som den tycker, men det är en annan fråga.
En tydlig miljöpåverkan som gråvatten skapar är stinkande lukt, som sitter i länge! De flesta av oss kör inte ut i skogen utan det töms friskt där man lättast kommer åt. P-fickor, rastplatser och andra platser, där det ofta finns rikligt med både andra husbilar och andra medtrafikanter. Det är för mig det största snusket i den här frågan och det är nog den företeelse som hela husbilskollektivet får ta mest skit för!
Fortsatt trevlig påsk.
Krister N
"vik miljöbov"