• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Gråvatten -> Dagvattenbrunnen på macken.

Toan -> Toan

Enkelt

80 inlägg på 4 dagar - engagerande

Hmmm...här blir jag lite fundersam...dagvattenbrunnen på macken?

Dagvattenbrunnar är väl egentligen det sämsta alternativet för gråvatten, såvida inte macken har egen filtrering.

//Tommy
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Hahahaha!

Ja ja säger då det...

Är det inte bättre att gå ut & å göra "vad som" med vår husbil än att läsa denna i det mesta ganska icke positiv givande tråd?
Just nu skäms jag över mig själv för att jag lagt en bra stund att läsa igenom den... Bortkastad tid!

Här finns personer på forumet som inte har annat för sig än att skapa argumentationer, jag såg i en annan tråd, kallas dessa för "troll"?
Sådan som oavsett vad som skrivs här, endast hittar fel...

Nä... Ut & njut av HB-livet, töm gråvattnet där ingen ser det!
Så slipper vi lägga tid på en ganska intetsägande tråd. (med förbehåll för några få givande inlägg)

Jag skall nu tvätta färskvattenstanken, undra om grannen tror att jag släpper ut skit då? :wub:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Man frågar sig bara: Vad tillförde du??
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Behövs inget citat vid direkt svar.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Hej
Det är inte dekalerna utan det åtagande som du som husbilsägare tar på dej.
Inte bara tömmning utan även sopor och hur det ser ut när man lämnar platsen.
Våra husbilar avger ju avgaser med innehåll av olika ämnen. Kan vi få fram
ett verktyg som vi kan visa för olika myndigheter att vi tar ett stort ansvar för miljön så underlättar det säkert i arbetet att få till flera ställplatser och tömningsanläggningar.
Det är ju kanske så att fler än medlemmar ser avarter från husbilar.
Men dom skriver ju inte här men kanske dom har det med sej när beslut skall tas angående anläggning av ställplatser och tömningsanläggningar.
en viktig fråga tycker Gert

Om man ska döma av den här tråden och om åsikterna representerar klubbens medlemmar i allmänhet kan ni lägga ner arbetet med dekalerna.
 
F

F.d. 8227

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

OJ OJ OJ!!!!

"VATTEN PUSSARNA" Vem är inte rädd om naturen? men vilken långkörare detta blev!!!! :spinny::):)
GLAD PÅSK!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Litar helt på min sambo som är biolog (grön inte marin) och säger, töm på ett ställe där det är bra dränering. Använd miljövänligt diskmedel, resten fixar naturen. Regnet klarar naturen av och det kan vara skitigare än vårat gråvatten, så drick aldrig regnvatten.

Min biolog brukar ha koll på läget även om jag inte alla gånger håller med. Som när jag gnäller på att det blåser för mycket så jag inte kan flyga modellplan. Då tycker hon det är bra, för då syresätts vattnet. :rolleyes::rolleyes:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

"Bli en höna av en fjäder" var någon som nämnde tidigare.
Vadå EN höna? Tycker det verkar ha blivit en hel hönsgård - med tupp och allt! :twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

En hel hönsgård av en fjäder var ordet sa Bull.
Tänk på alla fastigheter som inte är inkopplade på kommunernas avloppsnät och som har 3-kammarbrunn.
I den samlas diskvatten, tvättmedel, kaffesump, avföring och kanske det värsta av allt, - duschvatten.
:D
Allt i en salig? röra.
Efter att div "fasta partiklar" (läs bajs od) avskiljts och sjunkit till botten i första kammaren och annat "sediment" lagrats i de övriga 2 kammrarna släpps överskottsvätskan direkt ut i naturen via en infiltration.
Detta system har fungerat i decennier utan andra problem än att växtligheten mår särdeles bra vid infiltrationen.
Det som är konstigt är att de flesta fastigheter som har detta system även har har dricksvattenbrunnar på tomten, och det är mycket sällan det uppstår problem med vattnet.
Så vad kan lite gråvatten ställa till med om det släpps ut på rätt ställe?????
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Nu tycker jag att tråden har spårat ur! Det viktiga är ju inte vad som händer med gråvattnet eller marken omkring, utan hur omgivningen uppfattar att vi släpper ut en massa "avlopp" på olika ställen där vi inte har rätt att göra det. I princip är det lika illa om vi släpper ut dricksvatten, för ingen utomstående vet vad det är som släpps ut!
Om vi inte sköter oss snyggt kommer det bara mer förbud och begränsningar, det här gäller inte bara vätskor, utan också skräp, engångsgrillar uppställning o.s.v. :confused:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Kan hålla med dig Montreal, man kan se till att tömma gråvattnet utan publik, men en del här i tråden tycker att de som tömmer ute är natursvin, och det var väl det i första hand som jag reagerade på.

Att tömma gråvattentanken avsides där ingen ser eller kan bli besvärad av att en tömnning har skett tycker jag är Ok. Men att tömma mitt för ögonen på annat folk, eller på rastplatser och ställplatser är absolut inte Ok.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

med risk att få på skallen. varför inte ,montera en länspump, rikta strålen ca 1-2meter åt sidan, så kan man tömma när man kör, så kommer det ej på asfalten och ej direkt i diket, ingen ser o hör . man kan göra så men det är inte rätt, mvh håkan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen