Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
JA, det törs man!
Vi har haft tio husbilar med Fiat chassie, i början bensinare och nu en chippad nyare modell.
Vi har aldrig haft några problem med nån faktiskt ,trots att en del av dem hade hyfsat många mil bakom sig!
SEN, har jag kört några MB baserade husbilar och personligen kör jag mycket hellre Fiat!
Varför?
Jo, mycket bättre väghållning i Fiatbilarna överlag med sina (oftast)lågbyggda chassin..
Samt mycket lägra soppaförbrukning i Fiatbilarna....ja jag har testat!
Sen är MB bilarna många gånger bara i 3500 kg chassin och där lär de förbli
Jag kan också säga att våran 2,3 liters motor i otrimmat utförande är bra mycket piggare än en 3 liters MB baserad ( Rapido). Detta testat på slät väg samt i på riksväg 40 i Jönköpingbacken mot Göteborg.
Att det sedan finns folk som vriddödar vx.lådor och inte har vett att köra (inte åka) sina husbilar det är en annan sak.
Nää, jag är iaf skitnöjd med våran Italienska!
Anders som gillar Italienska bilar, he he. (Om ingen förstår det), trots att jag åker MB som sommarbil och Alfa som bruksbil.
Spennende chassi-konvertering og første europeiske konkurent til Iveco 4x4.
I Japan finner en Izusu og Fuso med 4x4 chassi i samme vektklasse.
Mest imponerende er hengervekten 7 tonn - dette forutsetter et lastebil hengerfeste. Bimobil sin basispris på €250 000 var ikke uventet.
Jag håller inte med att det skulle vara sämre väghållning på nyare mb
Äger själv en Adria polaris -11 byggd på Mb och Al ko lågbyggda chassi med Mb luftfjädring ställbar i höjd och 3,0 V6
Sen att en Fiat 2,3 skulle vara piggare än en Mb V6 190 hk i samma vikt tror jag inte på
Körde olika Fiat hb hösten och vintern -12 dagligen upplevde dom kalla och dragiga inte speciellt pigga helst med på kopplat släp och manuell låda
En närliggande fundering för mig är varför alla transportbilar har så dåligt rostskydd?
Jag kör enbart transportbil då de fyller mina behov och är just nu inne på min andra Caddy, en Sprinter vore ett fin bil för mig.
Frånsett de normala "glädjeämnena" som moderna bilar dras med (defekt dubbelmass- svänghjul och så vidare) uppvisar min Caddy en rostbenägenhet som inte motsvarande VW personbilar har.
Samma sak gäller tyvärr Sprinter och alla andra transportbilar jag känner till.
Finns det någon förklaring till det?
Sedan har aake som alltid rätt, en MB med 4WD är en kunglig bas för en husbil, hoppas många väljer den kombinationen i dag vid nyköp så att jag kan köpa en begad sådan om 20 år..........
Den obehagliga vaggande gången är ju ett välkänt problem på lite större husbilar byggda på Mercedes Sprinter.
Jag håller inte med att det skulle vara sämre väghållning på nyare mb
Äger själv en Adria polaris -11 byggd på Mb och Al ko lågbyggda chassi med Mb luftfjädring ställbar i höjd och 3,0 V6
Sen att en Fiat 2,3 skulle vara piggare än en Mb V6 190 hk i samma vikt tror jag inte på
Körde olika Fiat hb hösten och vintern -12 dagligen upplevde dom kalla och dragiga inte speciellt pigga helst med på kopplat släp och manuell låda
Anders skriver "Sen är MB bilarna många gånger bara i 3500 kg chassin och där lär de förbli".
Min bil är på 5 ton och de alternativ jag kikade på före köp (Bimobil, Woelcke och Bocklet) var också byggda på MB Sprinter i denna viktsklass.
Flera inlägg om rostande bilar, men där har jag svårt att uttala mig. Här hemma rostar inte bilarna och det gäller nog alla fabrikat, eftersom vi inte har salt på vägarna.
aake
Den enda erfarenhet jag har av husbil på Fiat-chassie är några månader med en Dethleff alkovbil för många år sedan. Den slirade på plan mark på våt gräsmatta så den sålde jag raskt innan vinterfiskesäsongen började. Men –92 lät jag Pillos bygga en husbil på ett fabriksnytt fyrhjulsdrivet Peugeot-chassie, vilket väl är ungefär samma sak som Fiat, och den gav inte heller mersmak; två haverier på drivlinan på fem år och 8.000 mil.
Men är det inte så när det är vinter och halt och det börjar slira , ge då mera gas så hjulen spinner så snön blir varm och smälter och efter ett tag är man nere i asfalten gruset ....
Anledningen att det blev Fiat var att vi gillade planlösningen i bodelen den ägnar vi mera tid i än att sitta fast i snön vilket inte hänt än bara i leran på "Ler"gökarallyt för 2-3 år sedan men då satte sig nog 70 bilar .
Den enda erfarenhet jag har av husbil på Fiat-chassie är några månader med en Dethleff alkovbil för många år sedan. Den slirade på plan mark på våt gräsmatta så den sålde jag raskt innan vinterfiskesäsongen började. Men –92 lät jag Pillos bygga en husbil på ett fabriksnytt fyrhjulsdrivet Peugeot-chassie, vilket väl är ungefär samma sak som Fiat, och den gav inte heller mersmak; två haverier på drivlinan på fem år och 8.000 mil.
Men är det inte så när det är vinter och halt och det börjar slira , ge då mera gas så hjulen spinner så snön blir varm och smälter och efter ett tag är man nere i asfalten gruset ....
Anledningen att det blev Fiat var att vi gillade planlösningen i bodelen den ägnar vi mera tid i än att sitta fast i snön vilket inte hänt än bara i leran på "Ler"gökarallyt för 2-3 år sedan men då satte sig nog 70 bilar .
Nästan alla som satt fast var Fiat kan man gissa. Vi har bara behövt dras loss en gång men då kör vi bara när det är barmark. Mista lilla lera så sitter man med en tung Fiat. Jag vet för jag har en sådan. Det gäller att tänka före. På ställplatser vid Mosel är det dock aldrig problem och där trivs vi bäst. Inte så många ylande ullmerkottar heller
Visst har vi salt på vägarna. Och visst rostar bilarna.Hur kan du påstå sånt svammel????
Visst har vi salt på vägarna. Och visst rostar bilarna.Hur kan du påstå sånt svammel????