• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Törs man köpa Ducato?

Status
Stängd för vidare inlägg.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Knut

Har du läst om detta nya bygge från Bimobil? bimobil ex 510
Totalvikt 7 ton.

aake

F

F.d. 13415

Guest

Jag är hyfsat, eller kanske helt aningslös och inte det minsta teknikkunnig. Valde bil utifrån helt andra aspekter än drivlinor och utan oron att allt skulle rasa samman.

Nu har vi en 5,3 tons husbil byggd på Fiat. Har läst alla skrämseltrådar (???!!!) om tunga bilar på Fiat. Lite oro har så klart spridit sig.

I går var jag på den utmärkta Fitatverkstaden, Agroma i Billesholm, där dom säljer tröskor och traktorer. Ställde så klart en massa frågor kring de spörsmål som förekommit i trådarna här.

Där kör man robotautomater (vår är manuell) på flera servicebilar som alltid är fullastade (iofs bara 3,8 ton) och kör runt 3500 mil om året. Utan problem och utan rädsla!

Blev faktiskt lite tryggare efter diskussionerna där. Fick bekräftat det en del indikerat här; motorerna blir inte bättre av att behandlas med silkesvantar. Tvärtom, de ska jobba och aldrig, aldrig någonsin segdras.

Vi kommer aldrig köra i snö utan i Spanien och Portugal vintertid.

Om det faktiskt vore så att Fiatbilar som standard är direkt undermåliga hade konsekvensen blivit väldigt kostsam för leverantören. Då hade man inte kunnat fortsätta producera skräp...

Vi har inte haft några som helst problem och är således väldigt nöjda med vår tunga Fiat. Precis som några andra ovan.

Kanske kan min aningslöshet sätta lite fart i denna tråd. En del kan ju säga att det bara är okunniga dårar som köper tunga Fiat.

Tanken som Bestliner tänkt om vad som kickar igång en het helgtråd är inte dum; det där med att förbjuda hundar på campingplatser och ställplatser... Borde det också gälla vid fricamping kan man tillägga retoriskt. Lika retorisk fråga som denna trådskapare ställde.

På vår första camping med husbil trodde vi det var hundutställning. Aningslösa, javisst. Nu vet vi att har man husbils ska man ha hund. Men det har inte vi. Tänker inte skaffa.

Stolt Tung Fiatägare

Senast redigerad av en moderator:

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

JA, det törs man!
Vi har haft tio husbilar med Fiat chassie, i början bensinare och nu en chippad nyare modell.
Vi har aldrig haft några problem med nån faktiskt ,trots att en del av dem hade hyfsat många mil bakom sig!

SEN, har jag kört några MB baserade husbilar och personligen kör jag mycket hellre Fiat!:oops:
Varför?
Jo, mycket bättre väghållning i Fiatbilarna överlag med sina (oftast)lågbyggda chassin..
Samt mycket lägra soppaförbrukning i Fiatbilarna....ja jag har testat!
Sen är MB bilarna många gånger bara i 3500 kg chassin och där lär de förbli

Jag kan också säga att våran 2,3 liters motor i otrimmat utförande är bra mycket piggare än en 3 liters MB baserad ( Rapido). Detta testat på slät väg samt i på riksväg 40 i Jönköpingbacken mot Göteborg.

Att det sedan finns folk som vriddödar vx.lådor och inte har vett att köra (inte åka) sina husbilar det är en annan sak.

Nää, jag är iaf skitnöjd med våran Italienska!

Anders som gillar Italienska bilar, he he. (Om ingen förstår det:D), trots att jag åker MB som sommarbil och Alfa som bruksbil.

Jag håller inte med att det skulle vara sämre väghållning på nyare mb
Äger själv en Adria polaris -11 byggd på Mb och Al ko lågbyggda chassi med Mb luftfjädring ställbar i höjd och 3,0 V6
Sen att en Fiat 2,3 skulle vara piggare än en Mb V6 190 hk i samma vikt tror jag inte på
Körde olika Fiat hb hösten och vintern -12 dagligen upplevde dom kalla och dragiga inte speciellt pigga helst med på kopplat släp och manuell låda

F

F.d. 24414

Guest

En närliggande fundering för mig är varför alla transportbilar har så dåligt rostskydd?
Jag kör enbart transportbil då de fyller mina behov och är just nu inne på min andra Caddy, en Sprinter vore ett fin bil för mig.
Frånsett de normala "glädjeämnena" som moderna bilar dras med (defekt dubbelmass- svänghjul och så vidare) uppvisar min Caddy en rostbenägenhet som inte motsvarande VW personbilar har.
Samma sak gäller tyvärr Sprinter och alla andra transportbilar jag känner till.
Finns det någon förklaring till det?

Sedan har aake som alltid rätt, en MB med 4WD är en kunglig bas för en husbil, hoppas många väljer den kombinationen i dag vid nyköp så att jag kan köpa en begad sådan om 20 år..........

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Spennende chassi-konvertering og første europeiske konkurent til Iveco 4x4.
I Japan finner en Izusu og Fuso med 4x4 chassi i samme vektklasse.

Mest imponerende er hengervekten 7 tonn - dette forutsetter et lastebil hengerfeste. Bimobil sin basispris på €250 000 var ikke uventet.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Spennende chassi-konvertering og første europeiske konkurent til Iveco 4x4.
I Japan finner en Izusu og Fuso med 4x4 chassi i samme vektklasse.

Mest imponerende er hengervekten 7 tonn - dette forutsetter et lastebil hengerfeste. Bimobil sin basispris på €250 000 var ikke uventet.

Woelcke har sedan några månader gjort reklam för detta bygge på Fuso: Woelcke - Autark Explorer E3

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Äger själv en Adria polaris -11 byggd på Mb och Al ko lågbyggda chassi med Mb luftfjädring ställbar i höjd och 3,0 V6
Sen att en Fiat 2,3 skulle vara piggare än en Mb V6 190 hk i samma vikt tror jag inte på
Körde olika Fiat hb hösten och vintern -12 dagligen upplevde dom kalla och dragiga inte speciellt pigga helst med på kopplat släp och manuell låda

Den obehagliga vaggande gången är ju ett välkänt problem på lite större husbilar byggda på Mercedes Sprinter.

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

En närliggande fundering för mig är varför alla transportbilar har så dåligt rostskydd?
Jag kör enbart transportbil då de fyller mina behov och är just nu inne på min andra Caddy, en Sprinter vore ett fin bil för mig.
Frånsett de normala "glädjeämnena" som moderna bilar dras med (defekt dubbelmass- svänghjul och så vidare) uppvisar min Caddy en rostbenägenhet som inte motsvarande VW personbilar har.
Samma sak gäller tyvärr Sprinter och alla andra transportbilar jag känner till.
Finns det någon förklaring till det?

Sedan har aake som alltid rätt, en MB med 4WD är en kunglig bas för en husbil, hoppas många väljer den kombinationen i dag vid nyköp så att jag kan köpa en begad sådan om 20 år..........

Rostkyddet är ingen höjdare på transportbilar man bör rostskydda så fort som möjligt men här uppe i norrbotten finns det ingen som klarar hb

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Den obehagliga vaggande gången är ju ett välkänt problem på lite större husbilar byggda på Mercedes Sprinter.

Den Travelmaster med alkov som jag ägde och som var byggd på MB 316 vaggade förvisso en hel del, men min nuvarande bil på 5 ton chassie med tvillingmontering bak (och med förstärkt stabilisator, från Goldschmitt) känns närapå som ett strykjärn på vägen trots att bilen är tämligen hög. I terräng gungar det naturligtvis, men det beror inte på bilen.

aake

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har kört en Sprinter 316 med skåp och bakgavellift en del. Tycker den har bättre fjädringskomfort än Fiat och tror det beror på längre fjädringsväg och därmed kränger den mer.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Titta på vilket märkesforum som helst och då ser man vilka problem bilarna har. Problemet är väl att man bara söker sig dit just när man har problem vilket gör att det verkar som om bilarna har otroligt mycket fel som drabbar alla. I de flesta fall så är nog inte problemen så stora. Hade en Audi A4 -99 och den modellen var ökänd för sin framvagn och folk varnades för att köpa. Körde den 15000mil och sålde när den gått 40 000mil och bytte nog framvagnsdelar för sammanlagt 5000:- inkl arbete under den tiden. Samma kan sägas om det med kamrem, den byts en eller två gånger under en personbils livslängd och det kostar ung. 5000:- per gång, inga större problem kan tyckas. På Fiat husbil blir det ju ett byte mer eftersom den förväntas hålla kanske 20år. Och inte är så dyr heller:
Tand/styrremssats till din FIAT DUCATO Buss (250) 2.3 150 D Multijet (148Hk)

F

F.d. 50069

Guest

Vi testade mot en felviktad rapido med 3.0 motorn (automat) och jag svär på att den tappade mot våran.
Samt att den överlag gick ett par deciliter över våran mellan tankningarna.
Nu var den iofs byggd på ett standardchassie och denna bil gick inte att väga upp (ägaren kollade:oops:). Bilen vägde olastad mer än 3500kg.., så den såldes!

Ägaren testade våran husbil och blev mycket imponerad ( det såg jag på minen),
Men iom att han tycker att en husbil skall vara bakhjulsdriven så har han bytt inom Rapidovärlden två gånger till.

Nää, det är väl så att alla bilar har sina måndagsexemplar och belackare.
Så det som vi har upplevt med våra husbilar så är inte Fiatbilarna sämre än något annat.

I sommras så snackade vi med en som var hysteriskt tokig på Mercedes. Orsaken till detta var att de hade en grym obalans och vibrationer i husbilen som inte återförsäljaren lyckades åtgärda.....
Till slut fick återförsäljaren ta ner bilen till Tyskland för rep....ägaren fick tillbaka bilen i perfekt skick. Han tror att det var fel på kardanen , men fick inte reda exakt var felet var.

Sen har jag läst här på forumet om trilskande robotlådor på Fiatbilarna som inte växlar ner som de skall...(om jag har fattat rätt).
Detta tror jag är mycket alvarligt för då ligger ju dessa urstarka vridmonster och belastar lådorna på en för hög växel i fel tillfälle...:(

Vi har aldrig ägt någon automatväxlad husbil så jag har ingen aning om hurvida det går att manuellt växla ner ändå??

Anders som forfarande är en vän av Italienska bilar.....:D

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag har inget emot italienska bilar. En Ferrari skulle sitta fint:) Mina erfrarenheter är från Fiat Ducato och dom är inte positiva.
Min första varen en 2005 128hk manuell och där var det problem med elfel bromsar stötdämpare mm. Den byttes mot en 2006 146hk manuell. Där blev det elfel, koppling, handbromsstrul. Den byttes mot en MB 518 manuall. Inga fel på bildelen men husbilen från Hymer var inte så kul. Bara strul. Vi har nu en Fiat 3l 160 hk med partikellfilter. Täta oljebyten,
strul med avgasrening och motorprogramvaror. Husbilen är som en dröm. Skulle helst vilja byta ut själva bildelen mot en MB 519 men det går ju tyvärr inte. Det får bli nästa gång om nuspargrisen någonsin hämtar sig från förra köpet:)
PS. Vi var ute i Apelviken förra helgen och som vanligt var det som att besöka en hundkennel.
Att alla dessa hudägare står ut. Det var ett djäkla skällande och yl på alla ullmerkottar som vanligt. Fy katten:( Visst kan vissa hundar vara söta och roliga men ett sånt oväsen.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Vår 2013 års Ducato är helt fantastisk, går som en dröm:D:D:D
Inte ett enda litet problem. Om en vecka fyller hon ett och ett halvt år, vi har kört drygt 3700 mil och hunnit med cirka 350 nätter.
Snart alltså dags för första service:D

Får vi en sån här motor på nästa bil finns ingen tvekan!

Brogu

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Anders skriver "Sen är MB bilarna många gånger bara i 3500 kg chassin och där lär de förbli".
Min bil är på 5 ton och de alternativ jag kikade på före köp (Bimobil, Woelcke och Bocklet) var också byggda på MB Sprinter i denna viktsklass.

Flera inlägg om rostande bilar, men där har jag svårt att uttala mig. Här hemma rostar inte bilarna och det gäller nog alla fabrikat, eftersom vi inte har salt på vägarna.

aake

Visst har vi salt på vägarna. Och visst rostar bilarna.Hur kan du påstå sånt svammel????

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Den enda erfarenhet jag har av husbil på Fiat-chassie är några månader med en Dethleff alkovbil för många år sedan. Den slirade på plan mark på våt gräsmatta så den sålde jag raskt innan vinterfiskesäsongen började. Men –92 lät jag Pillos bygga en husbil på ett fabriksnytt fyrhjulsdrivet Peugeot-chassie, vilket väl är ungefär samma sak som Fiat, och den gav inte heller mersmak; två haverier på drivlinan på fem år och 8.000 mil.

Men är det inte så när det är vinter och halt och det börjar slira , ge då mera gas så hjulen spinner så snön blir varm och smälter och efter ett tag är man nere i asfalten gruset ....;) :)

Anledningen att det blev Fiat var att vi gillade planlösningen i bodelen den ägnar vi mera tid i än att sitta fast i snön vilket inte hänt än bara i leran på "Ler"gökarallyt för 2-3 år sedan men då satte sig nog 70 bilar .

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Den enda erfarenhet jag har av husbil på Fiat-chassie är några månader med en Dethleff alkovbil för många år sedan. Den slirade på plan mark på våt gräsmatta så den sålde jag raskt innan vinterfiskesäsongen började. Men –92 lät jag Pillos bygga en husbil på ett fabriksnytt fyrhjulsdrivet Peugeot-chassie, vilket väl är ungefär samma sak som Fiat, och den gav inte heller mersmak; två haverier på drivlinan på fem år och 8.000 mil.

Men är det inte så när det är vinter och halt och det börjar slira , ge då mera gas så hjulen spinner så snön blir varm och smälter och efter ett tag är man nere i asfalten gruset ....;) :)

Anledningen att det blev Fiat var att vi gillade planlösningen i bodelen den ägnar vi mera tid i än att sitta fast i snön vilket inte hänt än bara i leran på "Ler"gökarallyt för 2-3 år sedan men då satte sig nog 70 bilar .

Nästan alla som satt fast var Fiat kan man gissa. Vi har bara behövt dras loss en gång men då kör vi bara när det är barmark. Mista lilla lera så sitter man med en tung Fiat. Jag vet för jag har en sådan. Det gäller att tänka före. På ställplatser vid Mosel är det dock aldrig problem och där trivs vi bäst. Inte så många ylande ullmerkottar heller :)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst har vi salt på vägarna. Och visst rostar bilarna.Hur kan du påstå sånt svammel????

Har du verkligen kört här uppe? E75 österut saltas ofta, i vilket fall öster om Bräcke och saltning lär visst även ha förekommit på länsvägen mot Sollefteå, men annars är Jämtland lika saltfritt som resten av inlandet norrut. I Tröndelag saltas E6.

Undviker man dessa vägar vintertid så kan man som jag köra i decennier utan att drabbas av saltning. Skulle jag någon gång under vintern få för mig att köra till Sundsvall tar jag dessutom inte husbilen.
Men du har naturligtvis rätt i att metall korroderar med åren, att hävda annat vore att förneka termodynamikens andra huvudsats, men utan salt på vägarna är det annat som förstör en bil långt innan den hinner rosta sönder.

Man kan undra vad som föranleder den hårda tonen?

aake

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag körde E45an upp till Strömsund under tre år då sonen gick på skyttegym i denna fina del av landet. Inte ett saltkorn på vägen norr om bron vid Noppikoski och rena och fina vintervägar. Rena himmelriket för husbilskörning vintertid:) Aake kommer aldrig med skitprat för han vet allt om vinterkörning!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen