• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömningsanordning färskvattentank

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Checklista inför uthämtning av Adria Coral?

Jag tror att flera, åtminstone jag, har monterat en yttre kran under kjolen. Anslutningen till tankutloppet passar för ½" rörgänga. Om någon är intresserad kan jag ta några bilder av hur jag har gjort. Största fördelen är ju att man slipper riva halva inredningen för att kunna tömma tanken.
Leif
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Checklista inför uthämtning av Adria Coral?

Skall gå ut och göra det så fort det har slutat regna!!! Vi har fått fyra millimeter i dag på förmiddagen.
Leif
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Checklista inför uthämtning av Adria Coral?

Jag var precis ute och tog en bild på mitt utsläpp under bilen, och där är inga gänger att skruva i. Skulle vilja veta vad man kan fästa i spiralröret som sticker ut från min bil så man kan få en kran att tömma ut färskvattnet.

4796047998_892deb5125_b.jpg
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Checklista inför uthämtning av Adria Coral?

Så här ser det ut under min Adriatic Corall S 690 SP 2008 års modell.
Hoppas att bilderna talar för sig själva.
Är det verkligen genom det grova röret som vattnet rinner genom när Du tappar ur vattentanken?

Leif
 

Bilagor

  • DSC01895.JPG
    DSC01895.JPG
    1,2 MB · Visningar: 45
  • DSC01896.JPG
    DSC01896.JPG
    1,3 MB · Visningar: 21
  • DSC01897.JPG
    DSC01897.JPG
    1,3 MB · Visningar: 20
  • DSC01898.JPG
    DSC01898.JPG
    1,4 MB · Visningar: 21
  • DSC01899.JPG
    DSC01899.JPG
    983,6 KB · Visningar: 27

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Checklista inför uthämtning av Adria Coral?

Tyvärr är det denna tjocka slangen. Innuti tanken ser det ut så här. Jag skall lägga ut bilderna i en ny tråd så får vi se om någon har en lösning.

Du har ju gjort en fin lösning på problemet!

4796112154_f84af7317f_b.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Checklista inför uthämtning av Adria Coral?

Jeg kan se et problem med å sette en kran på spiralrøret: det er mulig at rørstumpen på tanken bare et stukket løst ned i spiralrøret slik at om du tetter igjen røret så renner vannet ut i gulvet på bilen. Dimensjonene ser ut til å stemme for en slik "løsning"
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: Tömningsanordning färskvattentank

Hej
Ja, jag undrar -hur tänkte konstruktören?
Såhär gjorde jag. Underbart att slippa böka med soffan, skivan och skruva av locket, dra upp pumpen och dra upp pluggen.
Nu vrider jag en kulventil på utsidan ett kvarts varv. 368:- hos rörläggaren.

kran.jpg
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.781
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsanordning färskvattentank

Bra konstruktion för en bil som använd på sommaren. Jag måste försöka lösa det på något frostsäkert sätt på min. Har inte riktigt kommit på någon bra lösning än.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsanordning färskvattentank

Så här gjorde jag. Den bortre är gråvatten och satt där tidigare. Den närmast kameran är den nya för färskvatten. En förutsättning här är dubbelgolv och att vattentanken är lite höjd från det undre golvet.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    737,5 KB · Visningar: 29

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsanordning färskvattentank

Så här gjorde jag. Den bortre är gråvatten och satt där tidigare. Den närmast kameran är den nya för färskvatten. En förutsättning här är dubbelgolv och att vattentanken är lite höjd från det undre golvet.

Den varianten måste jag kolla om det finns plats för på min Terrestra... Har för mej att färskvattentanken går väldigt långt ner, får ut och mäta...

Har du en eller två avtappningsställen i original? Jag har två.
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsanordning färskvattentank

Här Lundsholm har du tråden jag beskrev hur jag gjorde:)

http://www.husbilsklubben.se/forums/t75654/

Tackar, ännu enklare, jag var inne på att lyfta tanken och koppla om dom undre hålen med nåt T-rör för att allt vatten skulle komma ut. Men det är ju bara att luta bilen lite framåt när man gjort som du. Min ser exakt likadan ut.

Tack för mycket bra tips, ska skaffa delar snarast... Ett frågetecken uträtat!!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömningsanordning färskvattentank

Om det blir igjen litt i botnen av ferskvatntanken spiller mindre rolle, men dere bør også finnes laveste punkt på trykksiden på både kaldt og varmt vatn og sette på tømming. Riktig gjort er det da "bare" å åpne alle kraner og la tyngdekraften suge vatnsystemet fritt for vatn. Standard på alle N+B biler.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsanordning färskvattentank

Om det blir igjen litt i botnen av ferskvatntanken spiller mindre rolle, men dere bør også finnes laveste punkt på trykksiden på både kaldt og varmt vatn og sette på tømming. Riktig gjort er det da "bare" å åpne alle kraner og la tyngdekraften suge vatnsystemet fritt for vatn. Standard på alle N+B biler.

Även Eura enligt bilden inlägg 12. Ventilerna för tömning på lägsta punkten.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömningsanordning färskvattentank

Intet merkelig med at Eura har en god standard tømming av vatnsystemet - de er også konstruert for helårs bruk så en slik funksjon er nødvendig skal en ikke risikere frostsprenging. :D:D
 
Toppen