• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av varmvattenberedare

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en Swift Mondial 1997. Under bänken/sängen sitter varmvattenberedare, jag hittar ingen tömmningskran. Jag har tappat ut allt vatten i färskvattentanken, jag har kört pumpen tills det inte finns vatten kvar vare sig i rören eller pumpen. Kopplar loss rören till pumpen (det finns ju alltid lite kvar i pumpen) men trots detta kommer vatten ur den losskopplade slangen vilket måste härröra sig från beredaren. Jag blir inte klok på hur jag ska göra? Kan någon hjälpa till med råd?:confused:
Elisabeth
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Tömning av varmvattenberedare

  • Det brukar finnas en frystömmning vid sidan om varmvattenberedaren tryck ner den så rinner vattnet ut.
  • öppna avtappning i förskvattentanken
  • öppna blandarkranarna vi handfat och disk.
  • öppna alla avtappningskranar, brukar finnas ett par nere vid golvet vid sidan av varmvattenberedare ev fler kolla handboken.
  • om du har dränkbar pump lyft upp den ur tanken och kör en kort stund för att tömma den.
  • blås ur systemet, brukar ta en plastpåse klippa ett hörn trä över blandarkranarna hålla tätt och blåsa i påsen
  • töm vattenlås ev vintersäkra med T-röd
  • öppna spillvattenkranen kör en vända så ett allt rinner ur såväl spillvatten som färskvatten
  • slå lite T-röd i toatank skvalpa runt, förhindrar dålig lukt
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Hej

Vi har en Swift Royal från 97, ska försöka förklara hur det ser ut i vår Swift, säkert har vi samma. Titta efter en "ventil" eller kran som står i horisontellt läge.

Lyfter du ventilen så den blir i lodrätt läge så öppnar du kranen så värmaren töms på vatten.

Hade gärna skickat Dig en bild på kranen men kommer inte åt bilen nu.

Du får gärna ringa mig så kanske jag kan förklara bättre

hälsar Ronnie
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Så här gjorde jag köpte en liten kommpressor på swedol,kopplade loss slngen vid pumpen öppnade alla kranar och sventil vid vv-beradare och blåste rent alla slangar ,och döm om min förvåning hur mycke vattan det va kvar.

kopres kostade 1000 kr
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Då vi använder bilen året runt måste jag lufta den ofta och då vill jag göra det utan verktyg. Det behövs ett T-stycke, backventil och en ventil till en lastbil. Då är det bara till att tömma tanken, VVB och öppna kranarna. Ansluta cykelpumpen och stänga tömningskranen till VVB medan man luftar.
 

Bilagor

  • Luftning 002.jpg
    Luftning 002.jpg
    2,8 MB · Visningar: 103
  • Luftning 003.JPG
    Luftning 003.JPG
    712,5 KB · Visningar: 70

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Jättesmart ide som intresserar mycket. Men förlåt en okunnig, var skaffar jag backventil, lastbilsventil mm? Finns det hos Clas i sjön eller....?

Tacksam att hjälper oss fåkunniga en bit till på vägen. Tack än en gång att du delar med dig!

Staffan
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Jag kommer inte ihåg var jag köpte detta men jag ser att Kama fritid har sådana prylar. T-stycke kan då heta K06-35,K06-30,K06-26,K06-64A och backventilen K06-70 och däckventilen (lastbilsventil bara för den skulle passa på backventilen) köper du där du handlar dina däck. När jag nu tittar på mina egna bilder så kan man kanske man skippa T-stycke och backventil genom att borra ett hål i ovansidan på tanken och trycka dit däcksventilen (personbilsventil) i hålet direkt. Plasttanken blir då som fälgen. Har ingen aning om detta fungerar men kan fungera på vissa pumpar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av varmvattenberedare

En liten fundering.

Har du inte överfyllnads slang på tanken? Om inte, hur får du då in luft när du tömmer tanken på vatten (vacum?)?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Helt rätt tänkt, glöm det sista jag skrev om att borra i tanken. Det jag visar på bilderna fungerar i alla fall. Det är ju inga problem att tömma tanken då jag skruvar av locket för att få ner handen till bottenventilen.

Min tanke i inlägg #8 kan nog fungera i alla fall. Montera bilventilen i locket eller i tanken och anslut cykelpumpen och dra upp luftaren. Sätt sedan ena tummen i luftarhålet och med andra handen drar man ett par försiktiga tag med pumpen så är det klart. Jobbet utfört utan verktyg.
Lämnar bara lite tips sedan är det upp till var och en och installera.
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Hej

Jag skulle vilja ge en varning för hur ni använder tryckluft för urblåsning av vattensystem det behövs inte mycket övertryck av tryckluft i tankar och ledningar för att det skall få förödande konsikvenser. Så var försiktiga!!!!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12259

Guest
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Hur skruver man av locket? finns där nogon speciel grej till det, mit sittar sten hård, vill gerna titta inn . Med möda och besvär och mycket studerende i infomationen tror jag att bilen är tömt på vatten.
MVH GURLI
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Hej igen,
det finns ingen avtömningsventil på min varmvattenberedare! Jag har lusläst instruktionen och synat bilens varmvattenberedare väldigt noga, men inte blir jag klokare för det. Nu har jag kopplat loss slangarna till pumpen, tömt allt som går att tömma och hoppas på det bästa. Men tack alla ni som gett god råd.
Elisaeth men Swift Mondialen
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Hej! Jag använder en våtdammsugare. Efter öppnat kranen till varmvattenberedaren och tömt för det är enda avtappningsstället utöver bottenventil i tanken, som finns på min Dethleff. Därefter stänger jag den.

Dammsugaren använder jag att suga ur vatten ur blandarkranar på toa, dusch och köket, en i taget öppnas och suger någon minut. När allt är tömt gör jag samma med vattenlåsen och utöver vatten brukar det komma allsköns konstigheter som samlats under säsongen.

Per-Åke
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Hej Per-Åke,
den metoden verkar vara enkel och bra. Värd att prova om och när det blir aktuellt att tömma vattenlås och annat som kan frysa sönder. Tack för det förslaget!
V-backen ;)
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Jag har tömt ut allt vatten efter alla konstens regler. Inget vatten i tanken,slangar är tomma, kranarna står på vid gavel. Allt för att det inte skall frysa sönder. Men......jag skall övernatta en sista gång innan bilen ställs i "vinteride" och undrar om jag kan använda min Trumatic med inbyggd varmvattenberedare för att värma upp bilen. Jag har lutfburen värme kanske jag skall tillägga. Jag står visserligen el-kopplad, men värmefläckten för ett sånt jä..... liv!
Hälsn......Ce-eN !
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Tömning av varmvattenberedare

God kväll

Det är klart att du kan använda en Trumatic! det sitter en ventil som automatiskt släpper ut vattnet under ca: 8 grader. Det gjorde det på min gamla Hymer från -98
 
Toppen