• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av tankar

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Jag vill med detta ställa en rak fråga till er alla i klubben.
Hur gör ni när eran gråvatten tank är full och man sitter pyrt till.
Då vill jag inte veta vad vi borde göra det vet de flesta utan vad du gör då?
Sneglar du på diket eller står du upp mitt i natten och öppnar ventilen och hoppas ingen märker det eller som många slänger ur sig om man blir ertappad jäklar stod de öppen.
Och håll er endast till ämnet.:music-icon:
mvh 2179 Drutten
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Diket om det bara är diskvatten tandkräm o dylikt. Men det inträffar sällan för oss vi brukar försöka duscha på annat ställe betalar.

Gurra
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Diket om det bara är diskvatten tandkräm o dylikt. Men det inträffar sällan för oss vi brukar försöka duscha på annat ställe betalar.

Gurra

Alltid diket aldrig på asfalterad plan bland andra. Miljödiskmedel och vanligt vatten ser jag inte som något större hot då finns det värre (ciggaretter snytpapper tomburkar mm)
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Tömmning av tankar

Vad är det för farligt med gråvattnet igentligen? Tänk efter vad häller Ni ut i vasken igentligen,(när ni står på camping) Vattnet när ni kokt potatisen, sköljt kaffekannan och lite annan avsköljning av muggar mm. Diskar och duschar gör man på campingens anordningar. Jag brukar ha avloppet öppet när jag står på camping om det inte stör grannarna såklart. Man behöver ju inte ha några kemikalier i toa heller bättre att tömma varje dag i vilken toa som helst.

Piraten
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av tankar

ser inga problem att tömma disk och tvättvatten i terrängen.Luktar inte lämnar inga spår efter en stund.Använd gärna miljövänligt diskmedel
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av tankar

Jag kan förstå att vi får dåligt rykte om vi hanterar vårt avfall på det sätt som beskrives ovan!
Om jag tömmer mitt gråvatten. ( duschvatten och diskvatten) Vad är skillnaden när grannen tvättar bilen på uppfarten. Vad jag har lärt är att bilschampo är det västa man kan släppa ut. Mitt miljövänliga duschschampoo är en droppe i havet.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av tankar

Ja det var det jag trodde jag tror vi är överens om att vi får tömma ut gråvattnet med förstånd och omdöme så blir det nog bra.
Ja ett dike är nog där många tömmer sitt gråvatten det gör jag med om jag inte står på camping.
Som sagt var nöden har ingen lag det är ju inget att sticka under stol med:music-icon:
2179
Drutten
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av tankar

Vi fricampar för det mesta och klarar oss oftast med tömmning av gråvattnet tills vi kommer hem om det bara är över helgen. Vi tömmer det alltid på gräset som är bakom parkeringen där vi har husbilen. Ingen granne eller någon annan har reagerat på detta. Samtliga grannar står och tvättar sina bilar på gatan eller garageuppfarten (även vi) så vad är egentligen mest miljöovänligt?
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av tankar

Åker in på någon skogsväg och tömmer tanken i diket.
Aldrig på parkeringae eller rastplatser.

Tömmer det sista hemma på min parkering på gården, rinner ner för en slänt och göslar ogräset. Det luktar när man tömmer men lukten varar inte länge.
Kasetten tömmer jag ien toalett jag har i källaren, (luktar värre)

Jägarn. :eek:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av tankar

Inte för jag har gjort det men vore det inte mest miljövänligt och ställa sig vid en dagvattenbrunn inne i en stad och tömma ut den för den går väl till reningsverket , på så sätt kommer det ju inte rätt ut i naturen .

Kisset och bajset töms naturligtvis på ställplats/camping eller töms den när vi kommer hem i våran egna toalett .
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Inte för jag har gjort det men vore det inte mest miljövänligt och ställa sig vid en dagvattenbrunn inne i en stad och tömma ut den för den går väl till reningsverket , på så sätt kommer det ju inte rätt ut i naturen .

Kisset och bajset töms naturligtvis på ställplats/camping eller töms den när vi kommer hem i våran egna toalett .


Dagvattnet går väl inte till reningsverket?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av tankar

Dagvattnet går normalt rakt ut i sjön. Allt som finns på gator och från hustak mm, hamnar i vattendragen - orenat!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömmning av tankar

Personlig synes jeg den australske regelen er grei: gråvann kan slippes på gress, eller sammen med svartvann - aldri i dagvatn avløp da dette nesten alltid går direkte i vassdrag. Svartvatn får bare tømmes på dertil anlagte plasser, som der finnes på campinger og mange bensinstasjoner.

En ting en ikke gjør i Tyskland er å åpne gråvannskranen annet enn på tømmesteder - og en må huske å stenge før en flyter bilen fra tømmepunktet.
Glemte dette en gang vi sto i en lang kø på et tømmested og flyttet bilen vekk før jeg stengte kranen, det kom ca. en kopp med gråvann ut på grusen og jeg fikk vite klart og tydlig at slikt gjør en ikke i Tyskland.
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Tömmning av tankar

Diket är ett alternativ som jag ofta använder.
Tråkigt nog behöver man tanka ibland, och då brukar jag passa på att tömma gråvattnet i eventuella biltvättplatser.
Jag har även letat efter reningsverk men ännu inte hittat något som haft tömnings möjligheter.
Vad det gäller dagvattenbrunnar är det olika från brunn till brunn om de är kopplade till reningsverk eller inte, så de undviker jag.
 
Toppen