• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av latrin

F

F.d. 2819

Guest
Hyrde husvagn och fiskade i <edit> Dalarna, När latrinen skulle tömmas fanns inte en enda rastplats i länet med latrintömning. En på vägen i Värmland fanns på Rådasjöns rastplats. Men latrindörren var låst när vi kom dit. Förbannad.
Ringde trafikverket och de hade dagen innan vårt besök påpekat för Hagfors kommun att underhållet brast.
Man skulle kunna kolla i mobilen närmaste latrinplats!
Nu är det så lyckligt att jag har en webbplats som har en ideell och en kommersiell del.
På den ideella skulle jag kunna lägga upp en kategori där man kan tömma latrin och gråvatten utan kostnad.
Men jag behöver hjälp - är någon intresserad?
Min webbplats har adressen posit.se resp Posit i mobilen som ni vill hur det skulle kunna användas. Kategorin Latrin finns inte än...
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömning av latrin

Mellom Bengtsfors og Åmål er det 3 rasteplasser med latrintømming, 2 er med på statens oversikt over rasteplasser og en driftes av Bengtsfors komun og eies av fiskeadministrasjonen. I Dals Långed / Mustadsfors er det en stellplats for 5 biler men tømming og fylling - denne eies og driftes av byalaget i Mustadsfors.

Det finnes flere steder til hvor en kan tømme i Dalsland, men dette var de 4 jeg benytter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömning av latrin

OK, det er en ved parkering foran fabrikkutsalget til Leksands knekkebrod. (Mangler nordiske tegn paa dette tastaturet :wink: )
Selv har jeg noen ganger tomt paa campingen i Moraparken - sporr i resepsjonen, skjelden de skal ha litt for at du drar inn og tommer. Skal og vaere en ved Biltema i Borlenge.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Tömning av latrin

Jag har för mig att man inte skall tömma latrin i den vanliga toastolen som leder till reningsverket. Det vi lägger i toan i husbilen (tablett eller vätska) för att förhindra bakterietillväxt förstör den biologiska nedbrytningen i reningsverket.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tömning av latrin

Jag har för mig att man inte skall tömma latrin i den vanliga toastolen som leder till reningsverket. Det vi lägger i toan i husbilen (tablett eller vätska) för att förhindra bakterietillväxt förstör den biologiska nedbrytningen i reningsverket.

Och var hade du tänkt att tömma där det inte hamnar i reningsverket?:wideeyed:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Det kan vara platser där avloppet inte är anslutet till ett spillvattensysten kopplat till ett renongsverk. Jag antar att kemtoaavloppet går till en septictank som tömmes av slamsugbil medan det vanliga toaavloppet går till någon form av rötanläggning eller infiltrationshistoria.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömning av latrin

Michael du har nesten rett, en camping som ikke er koblet til komunalt reningsverk bygger et biologisk system. Dette kan ikke ta imot kjemikalier da disse dreper renseprosessen, kjemitoa lagres i en lagringstank som tommes av slammsuger nar den den blir full.

Trinn 1 i et biologisk renseverk er en trekammar septik, avrenningen fra denne slippes i et sandfilter hvor neste trinn i renseprossessen skjer. Avrenningen fra denne skal kunne slippes ut i vassdrag, men blir oftest infiltrert i grunnen.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Jag har för mig att man inte skall tömma latrin i den vanliga toastolen som leder till reningsverket. Det vi lägger i toan i husbilen (tablett eller vätska) för att förhindra bakterietillväxt förstör den biologiska nedbrytningen i reningsverket.
En god anledning att inte använda de kemiska tillsatser (tablett eller vätska) i sin casettetoalett.
Det kanske inte går lika bra med selleri :), men väl med den miljövänliga gröna (/gula) såpan. Med samma såpan gör vi rent toaletten i hemmet. Varför skall det vara annorlunda i husbilen? Använd såpan så slipper man fundera över var man eventuellt inte kan tömma den kemiska röran.
Det finns en gulsåpa som doftar citron, det luktar härligt i vår toalett!
Julian
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

En god anledning att inte använda de kemiska tillsatser (tablett eller vätska) i sin casettetoalett.
Det kanske inte går lika bra med selleri :), men väl med den miljövänliga gröna (/gula) såpan. Med samma såpan gör vi rent toaletten i hemmet. Varför skall det vara annorlunda i husbilen? Använd såpan så slipper man fundera över var man eventuellt inte kan tömma den kemiska röran.
Det finns en gulsåpa som doftar citron, det luktar härligt i vår toalett!
Julian

detta gör även vi, tycker faktiskt att det fungerar bättre med grön/gul såpa än med kem (thetford doseringspåsar)
ingen obehaglig lukt och som sagt, man kan tömma i princip vilken toa som helst...(självklart gör jag iaf. detta diskret och ser till att lämna toan lika trevlig som den var innan jag kom dit och finns latrin så tömmer jag där så klart :D )
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

När jag var liten, så lärde jag mig att man får den bästa kålen med folksk......men det gäller väl inte idag, när den produceras på Lidl eller ICA
 
F

F.d. 2819

Guest
Sv: Tömning av latrin

Det verkar som många tömmer i vanliga toaletter. Är det så?
Jag skulle personligen ha svårt att gå in med kassetten under armen på statoil och passera chips och cola på väg till toan. Det är ju lättare att smyga om toan har ingång utanför. Vad säger tappersonalen om man frågar?
Om toan är ok finns det ju inget behov av att hitta till närmaste latrintömmningsplats och krångla med att göra det lätt att hitta via posit.se.
Sedan är väl det lättare om utskagsplatsen har sköljmöjligheter etc..
 

birgitta.f

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Latrintömning i Dalarna finns bl.a på Rastplats Leksand mellan Leksandsbröd och södra infarten till Leksand efter riks 70.
Finns tömning även mellan Borlänge o Ludvika på rastplatsen där. Minns inte vad den heter....Finns nog fler också men dessa använder vi.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Det verkar som många tömmer i vanliga toaletter. Är det så?
Jag skulle personligen ha svårt att gå in med kassetten under armen på statoil och passera chips och cola på väg till toan. Det är ju lättare att smyga om toan har ingång utanför. Vad säger tappersonalen om man frågar?
Om toan är ok finns det ju inget behov av att hitta till närmaste latrintömmningsplats och krångla med att göra det lätt att hitta via posit.se.
Sedan är väl det lättare om utskagsplatsen har sköljmöjligheter etc..

När det gäller mig själv så tömmer jag i latrin om det finns på rastplatsen (vilket många har numera) annars i toalett på rastplats alltså inte på typ Statoil. Vad gäller sköljning så testade jag att använda gråvattnet och det fungerar utmärkt.
 
Toppen