• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma skitburken

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Ja vart påhoppad av husbilsägare när jag gick in på en offentlig toalett i Östhammars hamn.
Och tömde min toaburk...
Där ska man väl inte tömma, så vart det en diskussion om detta..
Personligen tycker jag att detta är okej...det är väl där man ska göra av sitt innehåll...eller ??
Hur gör ni ..och var tömmer ni ?
Som jag ser de så finns det tre lämpliga ställen att tömma.
Åvan som jag nämner...eller vägverkes rastplatser..och i sista hand på lämplig plats i skogen.
Leffe S
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.237
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Alla rastplatser eller toaletter har inte latrintömning. Då återstår bara toaletten så länge denna är kopplat till ett kommunalt avloppsnät. Det gäller bara att vara försiktig så att svätt undviks och att man lämnar toaletten minst lika ren som när man kom.

TC däremot är inte så bra då dessa riskerar att bli överfyllda lite väl snabbt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tömma kassetten är inte alltid så lätt. Det finns avsedda platser för detta som man om i största möjlighet bör använda. På toaletter då? Jo det går ju om man är noga med att inte "grisa ner" & lämnar den ren & fin. Sedan detta att tömma i skogen. Det är ju inget miljöfarligt avfall & borde väl vara OK om man åker lite avsides & diskret gräver ner det så att ingen får obehag av detta.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...skog eller grustag utanför befolkat område fungerar bra om man använder kvarn för tömning, inget toapper (Grekland modellen) och inga kemikalier. Annars som Bennsan skriver, gräv ner dina egna restprodukter, ingen ska behöva trampa i det!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gör som jag tror är bäst ..... Precis som dinosaurierna gjorde... Och precis som mänskan har gort i tusentals år.... Jag ger jorden tillbaka vad den behöver och tänker alltid på all "energi" växterna nu får... Kan säga att jag har inga kemilalier i toan... Och inte i min mage heller :swoon:
Problemet är ju inte vår skit :eek: det är all kemikalier som "vi" göder vår jord med som är farligt....:swoon:
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Att tömma i skogen som allmän regel verkar som ofog. Innan ni ger sådana råd så tänk på hur många vi är och att vi färdas över allt i landet. Akut Latrin av den sorten kräver att man på militärt vis gräver en latrin och inte har kemprodukter inblandat ( typ Grönsåpa möjligen undantaget) Orsaken till särskilt ordnade Latriner till skillnad från kommunal vatten toa är att giftiga kemikalier är oönskade i våra reningsverk och att planer för omhändertagande av sådant kräver särskild plan. Torrtoa ska inte förorenas med några kemiska medel då hela förmultnings processen saboterar. Låt oss enas om att uppträda korrekt och följa regelverk för allas gemensamma rykte.
 
F

F.d. 55374

Guest
Att tömma i skogen som allmän regel verkar som ofog. Innan ni ger sådana råd så tänk på hur många vi är och att vi färdas över allt i landet. Akut Latrin av den sorten kräver att man på militärt vis gräver en latrin och inte har kemprodukter inblandat ( typ Grönsåpa möjligen undantaget) Orsaken till särskilt ordnade Latriner till skillnad från kommunal vatten toa är att giftiga kemikalier är oönskade i våra reningsverk och att planer för omhändertagande av sådant kräver särskild plan. Torrtoa ska inte förorenas med några kemiska medel då hela förmultnings processen saboterar. Låt oss enas om att uppträda korrekt och följa regelverk för allas gemensamma rykte.

Vad gör du när skitburken är full, du går väl inte ut i skogen. Allmänt på detta forum så verkar det finnas många som inte vet hur vårt land ser ut.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Om det hade varit kris utan andra möjligheter hade jag nog tömt i skogen men problemet är väl pappersresterna. Hade jag varit nödig med min personbil hade jag säkert gått ut i skogen men sam vanligt är lite synd med papper.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.201
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Det här en sann skithistoria.

Vår familj + egen hund + "lånad" Jack Russel + alla tillsammans en sommarvarm Saab 9-5 åkte på semester.
Stannade i slutet på dagsfärden vid en parkeringsplats i närheten av Åsarna på Klövsjövägen.
Hundarna och barnen behövde rastas en sista gång innan vi kom fram till vårt mål i Gällö. Det var lite oroligt i bilen kan man säga. Man släpper ut barnbarnen på grönbete invid vägkanten och lastar ur jyckarna.
Dessa 4-benta hittar givetvis något att nosa efter så fort dom landat med frambenen på asfalten.
Den lille Jack Russeln skenar iväg så långt kopplet bara når, kör ner nosen i backen och börjar
frenetiskt tugga i sig något "läckert".
Det visar sig att läckerheten avlämnats av någon nödig förbipasserande resenär, som tydligen blivit akut skitnödig...?
Rastuppehållet inskränkte sig till max 90 sek, därefter tvingades alla in i bilen igen under svordomar och
svavelosande eder. Jack Russeln var den enda som uppskattade uppehållet, såg väldigt nöjd ut, log insmickrande och rapade ibland vällustigt till alla övrigas förfäran.

Sensmoralen får var och en tänka sig och agera ut efter eget omdöme.
Men uppmana kanske inte kreti och pleti, att göra sådant man inte trodde var möjligt... ;)
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Selvfølgelig skal vi følge lover og regler, om vi kan. For tre uker siden "måtte jeg" og hadde toapapir med for første gang når jeg var ute og gikk. Tror det var første gang på mange tiår. Kan ikke si at jeg har hatt så mange tanker om det.
For oss som har levd noen år, så var det vanlig med utedo, og den ble gravd ut, hvilte seg og siden ble til gjødsel på prydbusker og i grønnsakshagen.
Hva gjør de som ligger i personbiler/telt langs veien på fjellet, eller de som er på fisketur langt inne på fjellet når de går seg en tur før sengetid.
Verre med de som stopper på en rasteplass og tømmer søppel og do. To ganger har vi stoppet og reist videre med en gang p.g.a. møkk
 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
På 1920-talet började det förekomma vattentoaletter i Sverige.
Alla år dessförinnan gick det mesta direkt tillbaka till naturen.
Numer går det mesta också tillbaka till naturen, efter en massa förbrukning av
energi och färskvatten.
Toalettpapper bryts ner av naturen på 2-4 veckor.
Jag har inget problem med att tömma (gräva ner) detta avfall i naturen när
nöden så kräver. Känns t.o.m. bäst för naturen.
Med naturen menar jag givetvis inte Tantolunden och liknande platser.
// Janne
 
Toppen