• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tävlingsseglare kolliderar med tankfartyg, vems är felet?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Tävlingsseglare kolliderar med tankfartyg, vems är felet?

Trist att olyckan behövde hända. Gott väder, bra utrustning och säkert duktiga skeppare. Säkert pumpade adrenalinet på segelbåtens besättning. De låg dåligt till i fältet. " Vi hinner före tankern !..." När filmen börjar så är det 10 sekunder kvar till Impact. De lovar lite för att slinka förbi. Det blir för högt, spinnakern säckar och de tappar fart... Klarar inte att fylla spinnakern pga för liten vindvinkel, inte tid att falla av. Pang!

För alla seglare inkl tävlingsseglare är det självklart att göra det som behövs för att undvika kollision, inkl motorstart. Även utan de internationella sjövägsreglerna så syns det ju tydligt att fartyget inte har mycket utrymme att manövrera på. Seglarens omdöme har säkert grusats av tävlingsmomentet.

Nä, för mig så är det ett solklart fall av en chansning, att vinna några placeringar genom att gå före tankern. Felet är solklart seglarens och förhoppningsvis fälls han vid den kommande rättegången. Det finns inga förmildrande omständigheter för att utsätta de andra sju i besättningen för livsfaran! Tycker Björn / Långseglare

F

F.d. 52920

Guest

En enkel grundregelregel , den som har lättast att väja ,väjer.

Bilagor

• Vajning.pdf
    39,4 KB · Visningar: 13
F

F.d. 29925

Guest

En enkel grundregelregel , den som har lättast att väja ,väjer.

Tyvärr regeln om den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt bröd existerar inte. Vem och hur skall man kunna avgöra vem som seglar för det ena eller andra.
Skapar endast förvirring och otydlighet.
Troligen säkrare med att svarta båtar väjer för vita, men säkrast är nog att följa gällande regler.

Men med sunt förnunft kommer nog i alla fall en bra bit på vägen. (även om den den andre gör fel)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29911

Guest

Ursäkta mig har vi blivit en båtklubb nu. Bra att veta innan man skall betala årsavgiften.
Tror inte jag kommer att möta en lastbåt med husbilen.
Hälsningar från en Husbilsägare
HBK 5081

F

F.d. 52920

Guest

Under markisen dryftas det om det mesta , vill man inte läsa om något annat än om husbilar , så ska man iaktta försiktighet då man klickar på "Under markisen".
Det stör inte mig och jag betalar gärna min avgift för 2014 :yes:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Ursäkta mig har vi blivit en båtklubb nu. Bra att veta innan man skall betala årsavgiften.
Tror inte jag kommer att möta en lastbåt med husbilen.
Hälsningar från en Husbilsägare
HBK 5081

Husbilsklubben är fortfarande en husbilsklubb, men under rubrike "Under Markisen" är det fritt för forumdeltagare att ta upp blandade ämnen även EJ husbilsrelaterade, samtidigt som det står forumdeltagare fritt att läsa tråden eller inte. Om du inte gilla rubriken eller innehållet behöver du inte läsa.

F

F.d. 50266

Guest

Hej seglare,
Detta forum är väl till för husbilsägare.
Har själv varit seglare, men:music-icon: i detta forum vill jag läsa om just det HUSBILAR.
Milou på 4 eller sex hjul.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hej seglare,
Detta forum är väl till för husbilsägare.
Har själv varit seglare, men:music-icon: i detta forum vill jag läsa om just det HUSBILAR.
Milou på 4 eller sex hjul.

Då bör du iakttaga viss urskiljning och noggrant läsa rubrikerna på de trådar du öppnar "under markisen", eftersom forumreglerna tillåter att också andra ämnen än husbilar ventileras just i denna del.

Toppen