• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tävlingsseglare kolliderar med tankfartyg, vems är felet?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Tävlingsseglare kolliderar med tankfartyg, vems är felet?

Men numera kanske fler är försörjda av segelbåten via nätet än tankern så vad är det som är nyttotrafik egentligen...

Annars håller jag med dig som tidigare båtägare med skepparn.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, en tanker som signalerat att ändra kurs har säkert denna avsikt , men det tar sin goda tid innan nått händer med alla dessa ton.
I min seglarvärld har alltid yrkesfart rätt till väg oavsett navigationsregler.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Extremt olämpligt uppträdande av en marinofficer! Hade det varit en vanlig arméofficer så hade det kanske varit mer begripligt! :p:

Jappe

F

F.d. 52943

Guest

Sjövägsreglerna gäller alla. Sen finns det farkoster, som på grund av sin storlek inte kan väja i trånga passager, då har dom företräde.

Sjövägsregeln "Bröd går före nöje", saknar såvitt mig bekant, juridisk verkan.

F

F.d. 52943

Guest

Sen har ju vi naturligtvis då och då hamnat i vägen för yrkessjöfarten. Då måste man ju acceptera regeln störst går först - har aldrig känt mig frestad att testa regelverket. Väjer dom inte så är det en överlevnadsstrategi att slå i tid, även om man rent juridiskt skulle ha rätt till väg.....

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Båda båtar skall i sista stund göra allt dom kan för att undervika kollision men det är ju inte så lätt med en tung tanker.

Bäst är att gira i god tid och inte med bara några få grader.

F

F.d. 29925

Guest

Enl. väjningsreglerna är det tankern som skall väja. Men om det uppstår en risk för kollision skall de inblandade göra allt för att undvika en kollision. Så troligen har segelbåten betydligt bättre manöverförmåga och borde därför slå i tid.
(Det ligger ett rätt stort "Raff" där så jag misstänker att man även kan ha lokala föreskrifter.)

Förresten så är Cowes en ganska mysig by under seglingssäsongen, men lite ont om plats.

Bilagor

• Cowes .jpg
    Cowes .jpg
    4,3 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Jappe är rätt på det!
Pratade med lotsarna om det här fallet när jag sist gick in/ut till/från Fawley.
Felet är helt och hållet Wilsons men han är en uppnäst tjurskallig typ som alltid anser att han har rätt.
Hanne Knudsen hade en mycket erfaren engelsk lots ombord och signalen som avgavs var för att uppmärksamma Wilson på att han stävade mot fara.
I farleden in till Fawley finns inget utrymme för att väja för nöjes seglare och detta är Wilson mycket medveten om som marinofficer. Rederiet hade inte för avsikt att göra affär av händelsen men tyvärr så ville inte Wilson erkänna att han begått ett misstag och hans personlighet har drivit fallet dit det är idag, tyvärr.

Hälsningar,
Nisse

(Sjökapten med 50 år till sjöss)

F

F.d. 29925

Guest

Har läst länken en gång till, tyvärr nog typiskt "en dåres försvarstal". Misstänker att han vill framhålla att uppmärksamhetssignalen från tankern var för kort (5 sek), men att segla in i en hög vägg som dyker upp framför är nog inte många kapabla till.:)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Att militära officerare cyniskt kalkylerar med "förluster" i krig är ju väl känt men att i en segelbåt riskera livet på sin "crew" i fredstid är väl magstarkt. Det borde bli fängelse, enligt min uppfattning!

Jappe

F

F.d. 52953

Guest

Hej. Jag har varit mycket på sjön och det finns inte i mitt huvud att sticka upp mot en stor tanker. Rena sjävbevarelsedriften avgör det
Med vänlig hälsning. Lennart

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Att militära officerare cyniskt kalkylerar med "förluster" i krig är ju väl känt men att i en segelbåt riskera livet på sin "crew" i fredstid är väl magstarkt. Det borde bli fängelse, enligt min uppfattning!

Jappe

Ingen seglar väl med vett och vilja in i en tanker, med eller utan rätt. Olyckan beror på dålig uppmärksamhet. Resten är ju bortförklaringar.
//Åke

F

F.d. 29925

Guest

Visst, vid vackert väder, men ett rent helvete med vind och och ström emot.:rolleyes:

Toppen