• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Täta taklucka

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Har bytt en av de små takluckorna men upptäckte samtidigt att den stora takluckan hade torra butylkanter. Den är stor och otymplig och tarvar nog ganska mycket jobb för att plockas ur och tätas om. Min undring är om det är någon vits att skrapa bort den torra butyl som sticker ut, göra så rent man kan och sedan lägga på en sträng ny butyl utanpå. Alltså utan att ta ut luckan.
Bilen är en Hymer Camp Swing 544 K 2002 års modell så den börjar ju få några år på nacken. Bifogar några bilder som kommer upp och ner. De är rättvända i min dator. Hur gör man?
EssoJ

Bilagor

• IMG_0115.JPG
    IMG_0115.JPG
    825,9 KB · Visningar: 43
  • IMG_0116.JPG
    IMG_0116.JPG
    944,2 KB · Visningar: 37
  • IMG_0117.JPG
    IMG_0117.JPG
    731,5 KB · Visningar: 41

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Täta taklucka

Hej EssoJ, det var inte så länge sedan jag hade en strid med en Hymer taklucka.

Det kan faktiskt vara rätt besvärligt om man skall ta bort hela alu.ytterramen från bilen.
Den är ofta, kanske alltid, ihopkletad med innerramen av plast, så man får ta bort tätlisten och skära ner mellan ramarna med en tunn kniv för att separera dem. Eller ev. bryta sönder innerramen och köpa en ny.

Butyltätningen som ligger skyddad under ramen mår säkert bättre än den som varit utsatt för sol, väder och rusk.

Bäst är naturligtvis att ta bort allt och börja om från början men.....

Om du inte vill ta sönder/bort allt så tycker jag personligen att det ev. kan räcka med att skrapa bort den torra butyltätningen. Men inte använda butyltätning på nytt, som är gjord för att ligga mellan olika delar för att täta, och bara är kladdig och svårhanterlig där den ligger öppen. Ta istället något som torkar till och sitter kvar. Casco Marin borde funka bra i så fall. Det torkar till gummimassa och sitter fast bra. (Finns i olika färger bl.a. vitt.)

Dra en skaplig sträng i kanten och jämna av med ett verktyg, eller fingret. För att få snygga kanter på kladdet om man vill, så ta maskeringstejp och dra runt ramen någon cm. utanför ramkanten. När du sedan har jämnat till massan så drar du bort tejpen och får en skapigt rak kant på kladdet.

Det du också skall kolla är skruvarna i ytterramen. Ev. ta bort dem en efter en, trycka ner Casco marin i hålet så det jäser runt skruvskallen när du drar ner den igen, och avsluta med att baka in skruvskallen med hjälp av fingret och en liten extra klutt :).

Ytterligare en sak som måste kollas är de två lösa vinklarna som gångjärnsrören rör sig i. De får stryk av fartvinden och och kan t.o.m. sitta lite löst om kladdet har släppt.
Försök att lossa dem och "baka" fast dem med hjälp av Casco Marin, och sina skruv.
Lägg några brickor runt skruvhålen innan vinklarna, så det blir en till två m.m. kladd kvar mellan taket och vinklarna när man drar åt skruvarna. Trycker man ut nästan allt kladd när man drar åt skruvarna så får man för lite limeffekt.

Takluckan täcker ju det mesta men vattnet rinner tyvärr fritt fram till ramen ändå.

(Casco Marin kan naturligtvis ersättas av liknande Bostik, Sika eller annat fabrikat, men det skall vara sådant som torkar till seg massa och går att limma ex. solcellshållare med.)

Lycka till. JANKRO.

Ps. smörj kugghjulen och gängan/hylsan som sköter om lucköppningen när du ändå håller på.

Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Tack för denna info, anade att det kunde vara knepigt. Tack även för tipset med yttorkande tätning, det tänkte jag inte på men det är ju helt rätt i detta läge.
Har även haft lite fundering på den där tapen som man satte över skarvar och somvar uppe till diskussion för ett tag sedan. Den kanske skulle kunna passa till denna typ av arbete. Börja också fundera lite på skarvarna längs takövergången till sidan. Har inte möjlighet att ha bilen under tak på vintern så jag är noga med att ställa den så att smältvatten kan rinna av men man vet ju inte när första fuktskadan kommer på en bil som börjar bli till åren.
EssoJ

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, Ja den dyra tätningstejpen som har varit uppe skulle kanske funka bra där.
Själva luckan är ju rätt stor och täcker över det mesta (för syns skull :D)

Men igen, kolla gångjärnsvinklarna och deras skruvar så det sitter fast.

M.v.h. JANKRO.

Toppen