• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

täta fogar och skarvar

K

kimse944

Guest
Hej

Vi köpte en beg husbil i höstas och jag funderar nu på att täta fogar runt dörrar och fönster så undrar om det finns någon som gjort detta tidigare som kanske har några bra tips på vad man ska och INTE ska göra?

Tack på förhand!

I

Iveco 35

Guest
Sv: täta fogar och skarvar

Skarvarna vid tak o sidor tätade jag om för 4 år sedan skar bort det gamla och fyllde skarvarna med "Limma Täta" ser lika fint ut idag,OBS använd inte silikon.
Olle.

K

kimse944

Guest

Jag har läst att många rekommenderar Sikaflex. Är "Limma Täta" att föredra? Vill ju givetvis ha det som är bäst för uppgiften

F

F.d. 58882

Guest

Det bästa är att ta bort fönster, dörr, takluckor & lister om det finns. Därefter göra rent & påföra ny tätmassa. Jag gjorde så på min gamla HB. Tätmassan jag använde hette TEC 7 som finns i olika färger. Ett helsikes arbete men resultatet blev väldigt bra.

Bennie

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tec7, Sikaflex og Körapop er likeverdige produkter og beste valg for permanente foger. Fønster settes inn med butyl. Det finnes ett sted på husbiler hvor silikon benyttes: Fantastic Vent luker monteres i en spesiell type silikon!

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Sikaflex 291 är oantastligt som tätningsmassa.

Det funkar lika bra på husbil/husvagn som på båt och både över och under vattenlinjen. Det blir helt enkelt tätt och länge.

Rätt tuff prislapp men vad gör det när det blir bra. Lägger man ned jobb på detta så skall det ju hålla. Först då blir man lycklig :)

K

kimse944

Guest

Hej igen

jag använde TEC 7 när jag gjorde detta arbete för ett år sedan och ser nu att det släppt på vissa ställen. Trots att jag gjort rent ordentligt med T-röd mm.

Jag behöver nu göra om jobbet och undrar vad som kan ha gått fel?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vanligste årsak til slipp er fukt under montering. Av denne årsak bør en benytte en primer som erstatter vatn med et kjemikal som absoberes av fugmassen. Tec7 har en spray primer, sika har flere forskjellige primere for de forskjellge varianter av sikaflex. Köra har og en primer for sitt Körapop som N-B benytter i produksjonen.

T-rød absoberer noe vatn, men alkoholen fordamper fortere enn vatn. Vatn som skjuler seg inne i en sprekk kommer ikke ut med t-rød og kan bli sprengkraft ved frost.

K

kimse944

Guest

Tack Knut! Jag har helt missat att man kan köpa primer till fogmassan.

Vilken kombination rekommenderas?
(Jag hittar inget för TEC men flera varianter på Sikaflex)

Har hemma (1 år gammalt)
Sika 291i
Sika 292i
Tec 7

någon primer som funkar för dessa eller behöver jag köpa nytt?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sika Activator-205 fungerer med 291, har ikke sjekker 292 for sin egen.
MEN begge kan benytte den nye Sika MultiPrimer Marine.

Det er en liten forskjell på de 2 du har, 291 er for generell bruk og 292 for strukturell bruk. Men for ditt bruk spiller det ingen rolle.

Når det gjelder Tec7 så er det ofte at utsalgene ikke selger cleaner primer sprayen. Var heldig selv på Bauhaus en gang og fikk fatt på en kanne.

Toppen