• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänkvärt angående takmonterad AC

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att man inte ska/bör ersätta en befintlig taklucka med en AC är något som jag påpekat vid ett flertal tillfällen.

För den som gör en sådan installation kanske det fungerar med den reducerade ventilationen, men den som senare köper husbilen som begagnad kanske inte är medveten om att ventilationen inte uppfyller de ursprungliga kraven.

Pålle

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
För min del skulle jag varit glad om den som monterade våran AC
för många år sedan satt den där en lucka suttit pga att jag nu har såååå
lite utrymme att sätta solpaneler och jag har alldeles för många luckor. :)
Men som ni säger så håller jag med. ;)

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
De flesta husbilar har fler än en taklucka. Om tillverkaren av min bil har gjort rätt, och jag har hittills inte sett tecken på något annat, så måste inte alla luckor ha ventilation; det blir tillräcklig ventilation i bilen även om någon av dem är helt tät.

Så om man har flera takluckor och tänker sätta AC i någon av dem som är ventilerade, kolla om någon av de övriga inte är det och ta isåfall bort tätningen där.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Säkerhetsventilationens utformning och kapacitet är reglerat i standarden EN 721:2019.

Erfarenheten är fordonstillverkarna lägger sig så nära dessa minimikrav som möjligt, att för att inte fordonet ska upplevas som "dragigt" eller få stämpeln "energitjuv".

Varje förändring av ventilationen medför med största sannolikhet att ventilationskapaciteten för det antal personer fordonet är avsett för, underskrids. Följderna av detta kan bli ödesdigra.

Pålle

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Säkerhetsventilationens utformning och kapacitet är reglerat i standarden EN 721:2019.

Erfarenheten är fordonstillverkarna lägger sig så nära dessa minimikrav som möjligt, att för att inte fordonet ska upplevas som "dragigt" eller få stämpeln "energitjuv".

Varje förändring av ventilationen medför med största sannolikhet att ventilationskapaciteten för det antal personer fordonet är avsett för, underskrids. Följderna av detta kan bli ödesdigra.

Pålle
Instämmer. Jag förtydligar vad jag menade med min egen bil som utgångspunkt:
Om bilen t.ex. har tre luckor varav två är 40*40 och den ena av dessa är ventilerad men den andra inte är det (för att fordonet inte ska upplevas som dragigt) behöver man inte oroa sig över att ersätta den ventilerade luckan med en AC, förutsatt att man samtidigt ändrar den täta luckan till att bli ventilerad; genom att avlägsna tätningslisten eller motsvarande.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026

Pålle
Borde innebära att en bil som används av två personer men i pappren än godkänd med fyra eller fem sovplatser ventileras mer än vad som behövs vid det aktuella användandet. Då kan det väl inte vara något problem om en lucka tätas för just den bilen just då.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Borde innebära att en bil som används av två personer men i pappren än godkänd med fyra eller fem sovplatser ventileras mer än vad som behövs vid det aktuella användandet. Då kan det väl inte vara något problem om en lucka tätas för just den bilen just då.
Inget som helst problem, såvida man inte vill ha övernattande gäster.

Problemen uppstår den dag man säljer bilen och glömmer att tala om att säkerhetsventilationen är strypt.

Pålle

PS
Detta är skrivet av en som för många år sedan höll på att omkomma under ett test av en camper-prototyp. "Oj då," sa tillverkaren. "Jag visste inte att ni skulle bo i den också när ni testade den."
DS

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg forstår ikke helt problemet.

I min Dethleffs Pulse findes tvangsudluftning i baderummet, toiletrummet, et køkkenskab og i et skab over sengene. De sidste 2 har ventilhætter oppe på taget.

Jeg har 2 tagluger, men de har ikke tvangsudluftning. En i soverummet og en ved siddepladserne.

Jeg kunne så ikke finde på at indsætte AC. Hvis jeg skulle bytte noget, så ville jeg hellere skifte en tagluge til en ventilator i stil med denne, som var monteret i min første husbil

Toppen