• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tänka till "innan"

F

F.d. 55293

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Hm jag är smålänning.
jag var inne på att köpa etanolbil men fick reda på att etanolen transpoteras långa vägar så det blir inte miljövänligt. Köpte istället en dieselbil som var miljöklassad efersom den var på endast 90 hästar. Då kanske ni tänker -slö bil men det är det inte. Jag är väldigt nöjd med min Hyndai I30.
Mvh Lena Sunesson
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Tänka till "innan"

Det finns nog lika många utredningsresultat om etanol som det finns företag som antingen tjänar eller förlorar på dess användning.

Här är en redogörelse från Naturvårdsverket, som jag hoppas är neutrala.



Hur miljövänligt är etanol?
Etanolens klimat- och miljöegenskaper sett över hela livscykeln varierar stort, det vill säga det finns ”bra” och ”dålig” etanol ur miljö- och klimatsynpunkt. Skälet till att den mesta etanolen är klimatmässigt dålig är att drivkrafterna på många andra håll i världen är något annat än klimathänsyn, såsom till exempel försörjningstrygghet och jordbrukspolitik.
Den bra etanolen har en plats bland andra biodrivmedel i den omställning från fossila till förnybara bränslen som måste till för att klara klimatmål och andra miljömål. Biodrivmedel är definitivt inte den enda lösningen på transporternas klimatpåverkan. Det absolut viktigaste är lägre specifik bränsleförbrukning hos fordonen, oavsett vilket bränsle de använder.
Energieffektivitet och påverkan på klimat och miljö varierar starkt mellan dagens olika biodrivmedel i ett livscykelperspektiv. Det är därför viktigt att välja de biodrivmedel som har högst energieffektivitet och minst påverkan på klimat och miljö såväl nationellt som internationellt.
Ur ett livscykelperspektiv (om man bland annat beaktar aspekter som grödans förmåga att tillgodogöra sig solenergi, använd insatsenergi, avsättning av bi- och restprodukter, alternativ användning av marken och så vidare) är till exempel etanol från sockerrör producerad i Brasilien betydligt mer fördelaktig jämfört med till exempel etanol från majs producerad i USA. Etanol från sockerrör från Brasilien är, framför allt från nyare produktionsanläggningar, energieffektiva och har relativt liten påverkan på miljön (förutsatt miljömässigt bra markberedning och markanvändning). Majsetanol är relativt energikrävande och produktionen i USA har ofta fossilt insatsbränsle.
Den etanol vi använder för E85 i Sverige idag (2007) är till cirka 90 procent baserad på sockerrör från Brasilien och till cirka 10 procent baserad på sulfitmassa från Sverige (ref. Svensk Etanolkemi AB).
Livsmedelspriser och etanol.
Det finns en rad faktorer som påverkar livsmedelspriserna, där flertalet enligt många bedömare har avsevärt större påverkan på livsmedelspriserna än den ökade odlingen av grödor till etanol. Till exempel ökad efterfrågan på mat i världen, höjda oljepriser och torka.
Ökade livsmedelspriser kan vara både bra och dåligt för fattiga i utvecklingsländerna. En stor del av de riktigt fattiga är bönder som kan tjäna på höjda priser, givet att inkomsterna tillfaller även dem och inte bara hamnar på mellanhänder och stora bolag. Ökade priser kan därför enligt många bedömare vara önskvärt i ett långsiktigt helhetsperspektiv, något som är nödvändigt för att åstadkomma den landsbygdsutveckling som är starkt eftersatt på många håll.
Klimateffekten av en övergång till etanoldrift.
Detta varierar stort mellan olika typer av etanol. Det finns etanol som snarast är värre än bensin, och det är framför allt amerikansk majsetanol från fabriker där man använder fossil energi för destillationen och där processen i övrigt är ineffektiv. Sådan etanol används inte i Sverige där vi har etanol av klimatskäl till skillnad från USA där det mest handlar om försörjningstrygghet.
Svensk spannmålsetanol är av samma skäl bra ur klimatsynpunkt – man har sett till att bygga smarta processer där energieffektiviteten hålls så hög som möjligt. Den mesta etanolen i Sverige fås från brasilianskt rörsocker, och dessa fabriker har en mycket effektiv process.
Om den svenska etanolen har en ”klimatverkningsgrad” på cirka 80 procent, det vill säga att klimatpåverkan per liter är 80 procent lägre än för bensin, så har brasilianska etanolen oftast ett värde på över 90 procent. Och ibland upp emot 100 procent (det finns inga exakta värden – det beror på varje enskild odling, varje enskild fabrik, samt hur man väljer att räkna).
En faktor som har uppmärksammats mycket på senare tid är utsläppen av klimatgaser vid förändrad markanvändning, det vill säga att obrukade marker ger ifrån sig klimatgaser när man börjar bearbeta den. Dessa effekter är till en del med i de ”klimatverkningsgrader” som anges ovan, men ny forskning visar att de troligen har större betydelse än vad man tidigare har trott. Skillnaden när de nya rönen inkluderas i beräkningarna är dock sannolikt begränsad. Detta är också i huvudsak ett framtida eventuellt problem. Hittills har odlingarna mest skett på gammal jordbruksmark, till exempel på gamla kaffeplantager i Brasilien respektive befintlig åkermark i Sverige.
Vid en framtida verklig storskalig nyuppodling – om till exempel flera tiotals procent av dagens fossilanvändning ska ersättas med biodrivmedel – skulle detta bli ett stort problem. Till saken hör att det i de flesta världsdelar fortfarande finns mycket stora arealer tidigare jordbruksmark som idag faktiskt inte används. Det är frågan om tiotals miljoner hektar i till exempel Ukraina.
Dåliga arbetsförhållanden.
Dåliga arbetsförhållanden är inte bra var de än förekommer och vilka produkter som än produceras. Vi har inte funnit några belägg för att de är sämre på sockerrörsplantager som levererar till etanolframställning jämfört med sockerrörsplantager som levererar till framställning av socker, alkohol till dryck, eller något annat.
Dåliga arbetsförhållanden är dock något som behöver uppmärksammas och att krav ställs på olika sätt. Ett sätt att påverka är att införa ett certifieringssystem på internationell nivå. I ett sådant bör såväl sociala- som miljöaspekter beaktas. Detta är också på gång för biobränslen inom EU. Samma krav bör i princip gälla för alla typer av bränslen och även andra produkter.

/Leif
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Hej lejon,

De senare dagarnas "skräckrapport" om etanolens miljöpåverkan är vad jag ser det senaste om etanolens miljöpåverkan. Därför skulle det faktiskt vara av visst intresse att få veta när andra rapporter är daterade.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Tänka till "innan"

Ett enkelt räkneexempel:
Etanol sägs vara ett sätt att göra åt spannmålsöverskottet, och av 2,5 kg spannmål kan man göra 1 liter etanol. Detta motsvarar ungeför 0,7 liter bensin.
Samma mängd spannmål, om man eldar upp den, motsvarar 1 liter brännolja (diesel), vilket motsvarar ungefär 1,3 liter bensin.
Så länge det finns hus som värms av olja, är det väl slöseri att göra etanol av spannmål?
Calle
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Hm jag är smålänning.
jag var inne på att köpa etanolbil men fick reda på att etanolen transpoteras långa vägar så det blir inte miljövänligt. Köpte istället en dieselbil som var miljöklassad efersom den var på endast 90 hästar. Då kanske ni tänker -slö bil men det är det inte. Jag är väldigt nöjd med min Hyndai I30.
Mvh Lena Sunesson

Hmmm. Jag är Halläning, och enligt min före detta svärmor har hon aldrig varit med om snålare folk!!!!!!!!:twitcy::twitcy::twitcy:.

Åker Hyundai I20 diesel 116 hk och fick tillbaka skatten jag betalat då den är miljöbil.
Ligger på 0,48 blandad körning med ACP diesel och är en riktig friskus vid acceleration.

Peter:bock:.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Tänka till "innan"

Hej lejon,

De senare dagarnas "skräckrapport" om etanolens miljöpåverkan är vad jag ser den senaste om etanolens miljöpåverkan. Därför skulle det faktiskt vara av visst intresse att få veta när andra rapporter är daterade.

Ja "skräckrapporten" är nog helt färsk.
Naturvårdsverkets är några år gammal tror jag, men redan då kunde de förutse att man inte kan uppnå bra ekonomi och miljövänlig etanaol om man produserar den på fel sätt med fel produkter.
Eftersom "skräckrapporten" tar med all Etanol även den som görs i helt andra syften än att få ett nytt förnyelsebart miljövänligt alternativ till bensin/diesel, skall nog en gämförelse med bensin/dieseldrift göras på faktisk förbrukning på nuvarande bestånd av bilar d.v.s även törstiga och miljövidriga som fortfarande finns kvar och används.

Jag är inte "för" etanol i sig själv men det är en mycket bra början på en utveckling för att lösa energifrågan i framtiden utan att förstöra miljön. Den kan givetvis inte ensamt ersätta oljan (som tydligen många motståndare försöker göra till ett skäl att stoppa den helt) Jag vill inte lämna över ett jordklot till våra barn, där vi låtit biltillverkare och oljebolag hindra utvecklingen för att de själva bara vill tjäna pengar. Oljan kommer att ta slut om vi inte skär ner på användningen av den, ingen vet dock när?
Fram för elbilar/hybridbilar (finns redan, men då säger motståndarna "går bara 7 mil på el" trots att de kan fortsätta 50 till på bensin och kör max 3 mil om dan!), Etanol, Gasbilar mm. därför att då kan energifrågan utvecklas.

Ja- jag har en etanolbil, den har jag köpt för att jag vill säga till Biltillverkarna - Utveckla nya energialternativ NU!
 
Senast ändrad:
Toppen