• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tänka till "innan"

I

Iveco 35

Guest
Har alla som investerat i etanolbil blivit lurade eller, utsläppen är tydligen väldigt högre än väntat. Lägsta utsläpp har tydligen diesel med partikelfilter:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tänka till "innan"

Här måste man väl skilja lite på äpplen och päron. När det gäller utsläppen från bilarna så vinner ju etanolbilen med hästlängder. Däremot har framställning av etanol, exempelvis skogskövlingen och odling av "energigröda", kraftiga negativa miljökonsekvenser.

Det här ett stort ämne; att bruka jorden till energigröda får ju också konsekvenser för folk i fattiga länder när marken köps av pengastarka utländska bolag vilket höjer markpriserna rejält. När vi kör "energisnålt" i Sverige så stiger matpriserna för folk i de fattiga länderna o.s.v. o.s.v.

Jappe
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Som bonde o skogsägare har jag alltid trott att det gått åt mer energi att få fram etanol än den ger. Hoppas jag har fel om man tänker på alla investeringar som gjorts.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Hej Jappe. Enligt senaste utredning av utsläpp har sedan millenieskiftet koloxidutsläppen ökat med 20milioner ton från etanolbilar mot om dessa framförts med bensin allt enligt "experter".:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tänka till "innan"

Jahaja, där försvann ännu en illusion! Det verkar som om du har rätt, MC-Louis. Jag var dåligt påläst i ämnet. Etanolbilen tycks inte alls vara särskilt miljövänlig och de andra konsekvenserna av användningen av etanol som fordonsbränsle är ju heller inte särskilt uppmuntrande. Jag borde ha läst på bättre innan jag skrev här!

Jappe
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Vad jag inte kan förstå är att många experter är emot disel, när det konstaterats att utsläppen är minimala med de nya motorerna med partikelfilter:confused:
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Håller med. Har själv en liten miljöbilsklassad diesel som går båda bra och billigt. Att etanolen är energikrävande vid framställning vet ju alla som bränt hemma någon gång.

Att sedan köpa en etanolbil och få miljöbilspremie/5år fri fordonsskatt för att sedan köra den på bensin verkar ju helt galet.

Vad tror ni om fordonsgas från gössel?? Borde väl vara en bra idé.

Peter.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Tänka till "innan"

Min PB har den senaste dieselmotorteknologin givetvis med partikelfilter, släpper endast ut 128gr och har 177hk,förbr.0.5L/mil,nästan en miljöbil (120gr)

Jojje
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tänka till "innan"

Jag tycker ni skenar lite här till dieselns förmån. Partikelfilter är bra men fortfarande släpper dieselmotorerna ut en massa giftiga och cancerframkallande ämnen som filtren inte klarar att ta bort + koldioxid.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Nej Mc-Louis de som köpt etanolbilar bör inte känna sig lurade, de kan växla till bensin och ändå fått skattebefrielse och 10000:- i bidrag, på vissa platser kan de även parkera gratis i tätort. De som är lurade är vi andra skattebetalare som skall stå för notan. Men mest kanske för att de pengarna kunde använts på något bättre sätt i miljöarbetet.
Lobbyistnissarna igen? Allt för många är betalda av intresseorganisationer för att påverka maktapparaten i egna intressen.
Leffe
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Tänka till "innan"

:rolleyes::rolleyes: Vi bor ju i Örnsköldsvik där vi har en egen etanolfabrik som går med kraftiga förluster (SEKAB) dom flesta av er har säkert läst om alla felsatsningar som gjorts på den här fabriken .
Sambon har en Ford Fokus Flexifuel , med 5 års skattefrihet och fri parkering i Ö-vik och Umeå bl.a .
Däremot kör vi sällan eller numera nästan aldrig på etanol eftersom bilen åtminstone vintertid drar mer bränsle och går sämre än på vanlig 95oktanig soppa , alltså dyrare per mil med etanol , hur mycket mer den eventuellt smutsar ner har jag ingen koll på .
Vet bara att jag vill tanka så billigt som möjligt , är inte smålänning om ni trodde det men alla bäckar små blir ju snart en stor å enligt ett gammalt talesätt .

;) Rulla Lungt .
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Hej Fia-T. Om de som köpt miljöbilar köpt dessa för att lätta på miljön då har dom väl blivit lurade "eller" f.ö. kan jag hålla med om att det finns vissa fördelar:D Olle.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Men om det nu är så att det är "miljöovänligt" att producera och distribuera etanol, så kör på bensin och bespara miljön den extra påverkan som uppstår. Då blir både miljön och du vinnare.
Leffe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.765
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Tänka till "innan"

Jag tror att en enkel orsak till snedvridning av debatter och liknande som t.ex. har med etanol att göra, är att s.k. experter får sin betalning så länge deras uttalande går "i samma riktning" som betalaren önskar. (Obs detta var ett exempel.)
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025
Sv: Tänka till "innan"

Håller med dig Esbjörn.

När det gäller etanol som bränsle så har nästan alltid debatten varit väldigt onyanserad, antingen har man en väldigt positiv eller en väldigt negativ inställning till etanolen. Olika rapporter visar på olika resultat beroende på var man sätter gränserna för studien och i vissa sammanhang kanske även beroende på vem som har finansierat studien.

Vi som har sk etanol bilar måste byta olja var 1500 mil mot normalt var 3000 mil så det kostar lite extra för oss som har en sådan oavsett vilket bränsle vi kör på. Inte bara 10000 i bidrag. Detta får vi kosta på den under hela bilens livslängd.

:mcride:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Bytte bil för ett tag sen.

Lyssnar man runt bland seriösa handlare finns knappt någon som rekommenderar Etanol framför diesel. Min erfarenhet iaf.

Jag kollade runt ganska mycket och även fast jag åker få mil per år så kändes en ny dieselbil "rätt".

Nu efter 1 år med nya bilen och ett preem-kort via "Toyota-kortet" är jag mer än nöjd, plånboken med =)

Fast iofs så blir allt billigare än att åka VW Touareg, bensin, vilket jag gjorde innan...ha ha ha....
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Tänka till "innan"

Diesel kan knappast släppa ut mer koldioxid än en etanolbil, just av den enkla orsaken att den drar betydligt mer än dieselmotor. Att man sedan har räknat om utsläppen eftersom etanolen kommer från växtriket, hjlälper inte. Detta är just den problematik man skriver om i avhandlingen. Sedan att Saab fläskat på med sina Bioflexmotorer uppemot 250 hk, gör ju att man inser att det är helt uppåt väggarna. Fattar inte varför man överhuvudtaget kan kalla en bil på 250 hk, som spyr ut en massa skit för miljöbil, det är snudd på skandal. Men sent ska syndarna vakna... Saab trodde att dom var med på miljötåget, men dom var så OFF som man bara kunde vara...
 
Toppen