• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändningslås i startläge för att lyssna på radion.

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Hej husbilsåkare;
Har fått min nya husbil Adria Corall 670SLT. Kan ej lyssna på radion utan att sätta på tädningen. Det finns alltså inget radioläge i låset. Motorn är alltså klar att starta, tryck, glödning och instrumentbelysningen är på för att kunna lyssna på radion.
Skall det vara så? eller är den felkopplad?
Skulle också vilja ha 12 volt med ständig ström till GPS-en.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.804
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tändningslås i startläge för att lyssna på radion.

Kanske rätt för en bil, men fel för en husbil, koppla bara om den till permanentström så kan ni lyssna hela tiden! :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tändningslås i startläge för att lyssna på radion.

Tyvärr har inte Fiat råd att ha ett radioläge på tändningslåset, så din radio är rätt kopplad.
:mad::mad:
Jag håller just på att koppla in radio in min likaledes nya ADRIA Coral 670.
Man måste klippa kabeln från tändningslåset till ISO-kontakten för radion och koppla ihop delen från kontakten med den kabel som har ständig strömtillförsel för att behålla minnet i radion.
Terminalnummer på stiften i kontakterna är A7 och A4.
Tyvärr vet jag inte vilken som är vilken ännu, men imorgon åker avbitartången och kabelskotången fram och då vet jag.
Efter modifieringen får man inte glömma att stänga av radion för då laddar man ur startbatteriet.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tändningslås i startläge för att lyssna på radion.

Alternativt så drar man strömmen från bodelen och riskerar därmed inte att bilen inte startar då man stått och lyssnat på radio , blir man utan ström i bodelen så reagerar man ju tidigare än om man sitter och vrider på nycken och bara hör ett klick .

En grej kan ju vara att man låter bli att klippa i originalkablaget utan klipper mellan stereon och din-kontakten alt. köper en adapter/mellankablage på Biltema för 50:- .
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Tändningslås i startläge för att lyssna på radion.

Hej husbilsåkare;
Har fått min nya husbil Adria Corall 670SLT. Kan ej lyssna på radion utan att sätta på tädningen. Det finns alltså inget radioläge i låset. Motorn är alltså klar att starta, tryck, glödning och instrumentbelysningen är på för att kunna lyssna på radion.
Skall det vara så? eller är den felkopplad?
Skulle också vilja ha 12 volt med ständig ström till GPS-en.

Jag har svårt att tro att det var sant när jag läste det. Jag har 2 dubbla cigguttag i cockpit. Dessa var inte heller ström på när tändningen var avstängd.
Detta lät jag Fiatverksta´n koppla om så jag kan ladda telefom m.m. Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 17487

Guest
Sv: Tändningslås i startläge för att lyssna på radion.

Hej

Har oxså en Adria Coral 2010 har kopplat om radion så man lyssna
utan att ha tändingen på funkar utmärkt glöm ej att
slå av radion

MVH Sven Christ
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.060
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Tändningslås i startläge för att lyssna på radion.

Hade samma när jag hämtade ut vår Fiat 05. Kopplades snabbt om på firman. Tror sladden för permanentström fanns färdig på plats.

Håkan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tändningslås i startläge för att lyssna på radion.

Når en først retter denne feilen så gjør det rett: koble radion over på bodelen. På min Flair fra 2008 var multimedia anlegget koblet til startbatteriet, men uten å bruke tenningslåsen. Etter 2 uker koblet jeg det over på bodelen - 4x50 watt RMS pluss en bassbooster på mange watt gir heftig lyd og strømforbruk. Radioen er og lyddelen av TV installasjonen, med dvdspilleren i radioen, greit med hjemmekino i husbilen :D:D

Rapporterte problemet til fabrikken og fra 2009 er det standardkobling på bodelen. Fabrikken hade ikke tenkt på problemet - så lenge bilen er koblet til 240 så lades begge batteribankene ved behov.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tändningslås i startläge för att lyssna på radion.

Jag har Blaupunktradio i både husbilen och personbilen (Renault Laguna) och Blaupunkt går utmärkt att köra utan att utan att vrida om tändningslåset fast den även går igång när man vrider om tändningen. MEN det visade sig att Fiat har bytt plats i ISO-kontakten mellan stften som är sänningssatta kontiuerligt resp. över tändningslåset, så jag har fått göra en omkastning av dessa båda trådar i husbilen. Märkligt, eftersom jag trodde ISO-kontakten är en standard både tillverkare av radio och bilar borde vara intresserade av att följa.
// Göte J
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tändningslås i startläge för att lyssna på radion.

Det är inte speciellt svårt att koppla om radion till att få spänning från bodelsbatteriet. Lite tidsödande möjligtvis med att dra en extra kabel från bodelen fram till instrumentbrädan.

Tar du en väl tilltagen kabel så kan du samtidigt koppla de båda 12V-uttagen till bodelen. Lite pilligt att komma åt dessa eftersom en plastpanel med diverse knappar måste demonteras. Den hålls på plats med nabbar runt kanterna samt en dold skruv som finns under gummimattan i botten av mugghållaren.

Kabeln kan lätt dras i kanten av instegslådan. Här är det gott om plats och du kommer åt genom att skruva loss lådan och plastpanelen mellan golvmattan och hjulhuset framgör instegslådan.
 
Toppen