• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

System för att hålla koll på underhållspunkterna i bilen?

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag upplever att jag behöver ha bättre koll på alla kontroller och underhållsåtgärder man behöver göra på bilen - f.f.a på bodelen. T.ex...
  • Toalettkasetten ska rengöras 3 ggr/år,
  • Brännaren i kylen ska rengöras 1 gång/år,
  • Säkerhetsventilen i Truma Combi ska motioneras minst 2 ggr/år, och
  • Jordfelsbrytaren ska testas en gång i månaden...
Ett system behöver ju inte vara en app i telefon eller datorn. Det kan ju vara en enkel notering. Jag är bara rädd att jag missar något.

För långtidsparkering har jag redan påbörjat en checklista, men den är långt ifrån färdig.

Vad är ett bra system för att komma ihåg alla schemalagda underhållsåtgärder?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
För att komma ihåg att göra åtgärderna skriver du in dem i t ex Google Calender
Månadsunderhåll upprepas varje månad
Kvartalsunderhåll upprepas var tredje månad
Årsunderhåll upprepas en gång per år
Då får du en påminnelse att det är dags att utföra aktiviteten.
Vad du skall göra vid varje tillfälle har du i ett dokument på samma sätt som serviceboken i din bil.

Andra saker man kan behöva en påminnelse om är t ex
Boka tid för service
Boka tid för täthetskontroll
Boka tid för besiktning

/CG
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En vanlig kalendernotering i mobiltelefonen bör räcka bra. Den kan göras som återkommande med påminnelse och innehålla i text dom punkter man skall gå igenom. Bara att öppna noteringen och justera efter att man kommer på något.
Mobilen har man ju oftast i närheten.

Edit: Ser ju nu att cgwik redan föreslagit kalendern. Skärpning Roger, läs hela tråden innan du kommenterar..:msn_wall:
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
  • Toalettkasetten ska rengöras 3 ggr/år,
  • Brännaren i kylen ska rengöras 1 gång/år,
  • Säkerhetsventilen i Truma Combi ska motioneras minst 2 ggr/år, och
  • Jordfelsbrytaren ska testas en gång i månaden...
Jösses, då har jag missat en himla massa ggr.

Toalett-kassetten har jag missat dom senaste 21 gångerna, om du inte menar ursköljning för det gör jag vid varje tömning.
Brännaren till kylen har jag missat dom senaste 7 gångerna.
Någon säkerhetsventil har jag aldrig motionerat.


Är ni sådana som motionerar alla era ballofixer "kulventiler" regelbundet i hemmet också, exempelvis till handfat, toalett och diskmaskin.;)
Testa jordfelsbrytarna genom alla år innebär lätt att jag mer missat mer än 300 gånger.

Vad man ska göra och vad man gör är inte alltid samma sak!
Ska man göra allt som man bör/ska göra så kommer man inte hinna vara ute med husbilen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag kör också Excel.
En enkel lista med rutor att fylla i datum.
Ligger i pappersformat i bilen, enkelt överskådligt.
Dela gärna med dig om vad du lägger i din lista.
Jordfelsbrytaren och servicen hade jag koll på men toa-tanken har jag inte med.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
....Är ni sådana som motionerar alla era ballofixer "kulventiler" regelbundet i hemmet också, exempelvis till handfat, toalett och diskmaskin.;).......
Ja faktiskt, inte direkt regelbundet men om jag av någon anledning bökar runt i huset där det råkar sitta en Ballofix i närheten (många ställen) så brukar jag passa på att motionera dom ordentligt. Det är inte kul när man väl behöver använda dom och dom har muggat ihop :)
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
En vanlig kalendernotering i mobiltelefonen bör räcka bra. Den kan göras som återkommande med påminnelse och innehålla i text dom punkter man skall gå igenom. Bara att öppna noteringen och justera efter att man kommer på något.
Mobilen har man ju oftast i närheten.

Edit: Ser ju nu att cgwik redan föreslagit kalendern. Skärpning Roger, läs hela tråden innan du kommenterar..:msn_wall:

Du är inte ensam Roger... Jag har kommit på mig själv flera gånger sista tiden med att inte ta till mig all information innan jag kommenterar....
Är man för stressad månne? Även hos mig ska det bli bättring!


//Jocke
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
För att komma ihåg att göra åtgärderna skriver du in dem i t ex Google Calender
:msn_thumbup:
En vanlig kalendernotering i mobiltelefonen bör räcka bra.
:msn_thumbup:
Ja, det blir väl något åt det hållet. Problemet är att jag har haft en tendens att lägga in många andra saker också (t.ex. klippa buskarna under vårvintern, gödsla sparrisen, ringa mamma, ringa pappa, ställ ut soptunnan...) och till slut har det blivit så många påminnelser att jag blivit döv på det örat.

Farmors dosett på köksbordet var ett bra system. Snudd på omöjligt att missa ett tillfälle. Gammaldags - men felsäkert. Hittar inget smart sätt att tillämpa det på plåtisen.

Måste hitta en hållbar lagom-nivå på antalet påminnelser. Eller skruva upp notis-ljudet på telefonen. Eller ge mig själv godis :msn_beer: varje gång jag har testat jordfelsbrytaren...

Återkommer.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Kanske Husbilsdagboken utvecklas med en funktion för detta såsom den har för elverk? @4 JO

För dig som inte känner till Husbilsdagboken kan jag tipsa om en webbaserad loggbok för resor, kostnader av olika slag m.m.
Husbilsdagboken med rabatt för oss i HBK - Jag gillar den!
 
Toppen