Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Inte så stor skillnad mellan C2/C3, men oljan skall också uppfylla FIATs spec. läs i instruktionsboken och gå efter det.undrar bar vad skillnaden är på c2 eller c3 olja...min senaste fiat evro 6 kräver c2...har kört på mineralolja förut i mina bilar..har det nån betydelse.egentligen...
hej o tack...det är ingen större fara då egenligen att köra på mineral olja...typ 15w-40...har gjort det i dom andra fiatmotorer o även vw transporter...Inte så stor skillnad mellan C2/C3, men oljan skall också uppfylla FIATs spec. läs i instruktionsboken och gå efter det.
- C3-oljor är Top Tier lägre SAPS-värden. De är konstruerade för användning i högpresterande bensin- och lätta dieselmotorer där avancerade efterbehandlingssystem som dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) används. Dessa oljor är typiska SAE 5W-30 eller SAE 5W-40 baserade på grupp III-basoljor. De är vanligtvis i kombination med en rad OEM-specifikationer : Daimler MB-Approval 229.31 / Daimler MB-Approval 229.51 / Volkswagen VW50200 / Volkswagen VW50500 Volkswagen VW50501 / BMW Longlife 04 / Porsche (SAE 5W-40 only). (SAPS= Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur)
- C2 Samma som ACEA C3 men bara SAE 5W-30. Ger lägre slitageskydd men bättre bränsleekonomiförbättring.
hej o tack...det är ingen större fara då egenligen att köra på mineral olja...typ 15w-40...har gjort det i dom andra fiatmotorer o även vw transporter...
Valet av olja beror på vilken motortyp du har,läs instruktionsboken för exakt spec. ,C2 enbart duger inte för mig i allafall,denna är godkänd till min bil.Det skall vara 5-30w c2 det är låg askhalt i denna olja, och bra för partikel filter, jag kör på Castrol
Du får helt enkelt välja en olja som fyller dina krav, men som jag skrev tidigare, den är till MIN bil.Den oljan uppfyller inte kraven för min bil, Fiat Ducati 150 hk 2014
Det går en "osynlig" skiljelinje mellan kraven på motoroljor för bilar med och utan avgasefterbehandling.
- Utan efterbehandling, det vill säga, avgaserna rätt ut från turbon genom ljuddämpare och avgasrör ut i naturen.
- Med efterbehandling, det vill säga, avgaserna ut från turbon till något annat än en ljuddämpare, det kan vara en DOC, DPF, SCR mm, och ut i naturen.
Oljekrav:
Utan efterbehandling. Fokus kan ligga på bastal (för att neutralisera syra från förbränningen), hindra slitage, hindra cylinderpolering (till den grad att kolvringarna slutar att täta)
Med efterbehandling:
Hindra slitage, hindra cylinderpolering (till den grad att kolvringarna slutar att täta), OCH ha tillsatser för att uppnå föregående utan att förbränningsresterna av tillsatserna förstör/förgiftar efterbehandlingssytemet.
Äldre oljetillsatstekologi använde mycket effektiva (och billiga?)"SAPS" (Sulphated Ash, Phosphorous, and Sulphur) tillsatser, dessa tillsatser tål inte efterbehandlingssystemen.
Kortversion, använd den olja som tillverkaren specificerar för din motor!
Edit, förtydligande.
Denna gräns går inte mellan syntet eller mineraloljor.