Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har också BSR. Skonar dock kraftöverföring ändå genom att använda knappen.Har optimerat min motor (BSR) och använder därför inte knappen nåt nämnvärt då jag har högre vrid på högre växel varför lådan inte växlar ner då kraften finns där.
Du tänker på kopplingen på robotlådan?Har också BSR. Skonar dock kraftöverföring ändå genom att använda knappen.
Nja, mer dreven som får ett högre moment att jobba mot....Du tänker på kopplingen på robotlådan?
Nja, mer dreven som får ett högre moment att jobba mot....
Tackar för detta Talbot.Hej. Har en bruksanvisning från Fiat på automatlådan. Är från 2010 men det är samma handhavande på alla robotlådor. Beskrivning på knappen, "UP-läge", finns på sidan 4. Står även på sidan 14 om serviceintervaller. Missas tyvärr av många verkstäder. Lycka till![]()
Hej. Har en bruksanvisning från Fiat på automatlådan. Är från 2010 men det är samma handhavande på alla robotlådor. Beskrivning på knappen, "UP-läge", finns på sidan 4. Står även på sidan 14 om serviceintervaller. Missas tyvärr av många verkstäder. Lycka till![]()
Roboten har två hydraulsystem.
Det står att vätskan i hydraulsystem för styrning av kopplingen* skall bytas var 90 000 km eller vartannat år.
För vätskan i hydraulsystem för styrning av växellådan** ser jag inte annat skrivet än att man skall vända sig till FIAT service. Fråga: är det någon som vet något om bytesintervall för denna, och varför det skulle krävas en FIAT-verkstad för att göra bytet?
Enligt sid 17:
* Typ bromsvätska; 0,05 liter
** Typ automatlådeolja?; 0,7 liter
Den växellådan är konstruerad för max vridmoment 400Nm, det är därför Fiat aldrig har gått över den gränsen i sina motorer, inte för att dom inte kan vilket trimmarna/chipparna gärna vill påstå. Det styggaste man kan utsätta en växellåda för är högt vridmoment vid låga varv, därför har många tillverkare minskat vridmomentet på de låga växlarna, det brukar tyvärr trimmarna ta bort.
Tidigare hade man sk dämpfjädrar i lamellcentrum som gjorde samma jobb, men mycket sämre.Det var det som orsakade min kopplings död, förstår inte varför det infördes , bara en sak till som går sönder![]()
Utanför ämnet men .... där knäcktes lamellen av att folk slirade på kopplingen annars tålde den väldigt mycket stryk, gick kanske inte lika mjukt vid själva växlingen men det höll och sällan eller nästan aldrig byte av svänghjul, ( oftast beroende på sliten startkrans) bara byte av pilotlagret. Vet inte hur många som har bytt koppling genom att bara läsa här på forumet från riktiga lågmilare 2-3 tusen mil till min som bara har gått ca 13 tusen mil, det är ju något som är sjukt, har ägt flera bilar som gått långt över 100 tusen mil utan att behöva riva isär vxlåda eller koppling. skit är det![]()