• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svetsa på husbilen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag skall få en sak svetsad på husbilen...
Och undrar nu skall jag då koppla bort startbatteriet (minus då den är lätt att komma åt)
Och hur är det med mina Lithiumbatteri skall de också kopplas bort eller är det ok att bara stänga av dem med Bms'en...?

Man har ju hört att batterier kan fara illa vid el svetsning på bilen...
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Du talar om att elsvetsa?
Mig eller pinsvets.

Tar du bort minuspolen på batterierna så säkrar du det hela.
Svetsning handlar ju om stora strömmar, och elektrisk ström kan söka sig andra vägar än man tror. Viktigt är förstås att ansluta svetsens återledningen nära svetsstället.
Strömmen vill gå minsta motståndets väg, delar av svetsströmmen kan då gå andra vägar än avsett till ljusbågen. I värsta all från jord via batteriet och vidare.
Det är nog inte själva batterierna som kan skadas utan annat som radio, fönsterhissar, elektronik, larmet, generatorn i synnerhet.
Då det ju finns elektronik överallt i en bil gäller att jorda svetsen NÄRA arbetet.
Svetsens jordledning när arbetsområdet!!!

Roysan
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du talar om att elsvetsa?
Mig eller pinsvets.

Tar du bort minuspolen på batterierna så säkrar du det hela.
Svetsning handlar ju om stora strömmar, och elektrisk ström kan söka sig andra vägar än man tror. Viktigt är förstås att ansluta svetsens återledningen nära svetsstället.
Strömmen vill gå minsta motståndets väg, delar av svetsströmmen kan då gå andra vägar än avsett till ljusbågen. I värsta all från jord via batteriet och vidare.
Det är nog inte själva batterierna som kan skadas utan annat som radio, fönsterhissar, elektronik, larmet, generatorn i synnerhet.
Då det ju finns elektronik överallt i en bil gäller att jorda svetsen NÄRA arbetet.
Svetsens jordledning när arbetsområdet!!!

Roysan
Tack för ett tydligt svar... Jag misstänker att de kommer att svetsa med Mig-svets...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det man kan tänka på som ett exempel är om man "bara" skall svetsa lite på ett gummiupphängt avgassystem som man noggrant har fäst jordklämman i och som känns rätt ofarligt, är...
Fibblar man till det och trycket till på svetsen när den är i närheten av bilkarossen så det gnistrar till..... då har alltså svetsströmmen/jorden gått från/genom det gummiupphängda avgassystemet upp till grenröret och ev. redan där skickat lite ström genom Lambdasonden och dess kablar till någon avkänning.
Vidare genom motorblocket där det ibland sitter rätt många avkännare/tempätare m.m. som bara har en kabel och därmed ger signal till mottagaren/instrumentet genom att skicka olika resistansvärden från jorden på motorblocket till instrumentet eller kanske en databox som kan få en kick som den inte var beredd på, m.m. och m.m.... o.s.v.
Förhoppningsvis så tar jordflätan mellan motor och kaross det mesta men...
Ett litet skräckscenario kanske men mycket ånger om det går illa :msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja bra beskrivet Jankro!
Förr var det mest generatorn som gick hädan vid elsvetsning på bilar. Förr var den tid då de flesta bilar hade fått de då nya växelströmsgeneratorerna, som ju innehöll dioder.
Nuförtiden är det värre med all elektronik.
Men "då" gällde ju pinsvets, och de jobbar med högre ström än MIG, med strömmen är tillräcklig ändå för att om oturen är framme göra stor skada.
Själv har jag genom tiderna mest gassvetsat på gamla bilskrällen. Då finns ju inte dessa problem.
Men MIG verkar ju verkligen fin att jobba med.

Det finns exempel på att man kopplar återledningen, dvs elsvetsens jord på dragkulan, och sen svetsar man lite här och där på bilen.
Då gäller att ha tur......

Höga strömmar, om än med låg spänning är inte att förakta.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja allt går ju inte riktigt att förstå, för man tycker ju faktiskt att det skulle kunna gå illa även utan batteri med olika saker..... Men det verkar ändå som det är när batteriet kopplar samman "kretsen" som det blir allra värst.
Det är väl någotsådantdär osynligt som händer i kabelhärvan.
Men det är ju som sagt alltid läge att fästa jordklämman så nära själva svetsstället som möjligt för att minska risken så mycket som möjligt.

M.v.h. JANKRO.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
342
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte hur stort jobb du ska få utfört men gassvets, X11 eller ännu bättre Dillon är inte att förakta för mindre jobb, då behöver man bara hålla koll på värmeutevckling i närområdet.
Hälsningar
Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte hur stort jobb du ska få utfört men gassvets, X11 eller ännu bättre Dillon är inte att förakta för mindre jobb, då behöver man bara hålla koll på värmeutevckling i närområdet.
Hälsningar
Peter
Ärligt talade så vet jag inte ens vilken typ av svets de kommer att använda....
Däremot klagade de på att karossdelen bakom är i glasfiber... Men jag tror att det är mer metall före glasfiber...
Jag får lita på att de vet vad de gör...
Pris 200:-€
Pris i Sverige.... Minst 10 000:-Skr.

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Till muskatten skall vi väl oxo säga att koppla bort Lihiumbatteriet genom att bara stänga av Bms:en, räcker INTE.
Batteriet skadas inte, men elektroniken kan skadas, därför bort med minuspolen på batterierna. Både startbatteri och bodelsbatteri.

Roysan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Angående mina Lithiumbatteri så har varje batteri en säkring/strömbrytare på plus sidan, är det ok att stänga av elen via dessa.... Kan också stänga av via Bms'en... Både livrem och hängslen.. :spinny:
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja men pluspolen måste i så fall brytas helt mekaniskt, inte via elektronik. Relä eller riktig strömbrytare gäller, eller att ta bort säkringar.

Roysan
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
De första generationerna av växelströmsgeneratorer hade dioder av germanium. Germaniumdioder tål inte höga backspänningar innan det blir genomslag, Kiseldioder som kom senare i generatorerna innebar att inte lika mycket haverier inträffade vid svetsning men sen har det ju kommit till elektronik som också är potentiella felkällor tillkommit1
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De första generationerna av växelströmsgeneratorer hade dioder av germanium. Germaniumdioder tål inte höga backspänningar innan det blir genomslag, Kiseldioder som kom senare i generatorerna innebar att inte lika mycket haverier inträffade vid svetsning men sen har det ju kommit till elektronik som också är potentiella felkällor tillkommit1
Så skall jag också koppa bort generatorn innan de börjar svetsa...?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
I dag har många generatorer Zenerdioder som likriktardioder, kanske just för att de skall släppa genom för hög backspänning så inget annat blir skadat.
Tänk även på att inga kablar får finnas nära svetsstället. Oavsett pin-eller MAG/MIG-svets så bildas det ett kraftigt magnetfält runt svetselektroden. Detta kan generera induktionsströmmar med hög spänning i kablarna. Närliggande kablar bör flyttas och helst jordas.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I dag har många generatorer Zenerdioder som likriktardioder, kanske just för att de skall släppa genom för hög backspänning så inget annat blir skadat.
Tänk även på att inga kablar får finnas nära svetsstället. Oavsett pin-eller MAG/MIG-svets så bildas det ett kraftigt magnetfält runt svetselektroden. Detta kan generera induktionsströmmar med hög spänning i kablarna. Närliggande kablar bör flyttas och helst jordas.
Oj... Hur nära är nära
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Magnetfältets storlek avtar med kvadraten på avståndet så det behövs kanske bara ett par decimeter. Det lår också att skärma av magnetfältet med något ledande material. En plåtbit e d.
 
Toppen