• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SVERIGE

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: SVERIGE

Jag har i många år haft en dröm att få spela golf på Björklidens Gk.
Detta var min första klubb jag var medlem i, år 89-91. På den tiden var lång kö att bli medl. i sydligare klubbar.
De skulle va en fin upplevelse och en anledning och få se våra nordligaste delar av vårt land.
Det gäller bara att få ändan ur vagnen.
Krister.
----------------------
Björkliden GK!
Var på 90-talet uppe i Kiruna och gjorde en avstickare till Björkliden för att spela golf - vojvoj vilken upplevelse!
Det var en av de varmaste somrarna på länge och jag var där i augusti och det var fortfarande snö vid sidan av fairway.
Tror det var hål 7 par 3 - kom fram till tee å såg ingen green - gick fram några meter och såg då en greeeeen typ 150 nedanför utslagsplatsen - häftigt - jaja det kanske var lite mindre än 150m. :)
Nåväl summasummarum - en härlig upplevelse som bör avnjutas i fint väder i slutet på sommaren.
Min dröm är att få se Gotland - å ev spela lite golf där.

F

F.d. 53078

Guest

Håller med om att Sverie har en undebar natur
Allemansrätten saknar jag inte här i Spanien kan jag utnyttja naturen på lika villkor.

Russland, Canada och många andra länder har en mycket fin natur som man kan utnyttja utan att behöva tänka på allemansrätten.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Tack för all information om de nordiska grannländerna. Dock verkar inget slå Sverige tycker jag, men de andra nordiska länderna följer tätt efter, helt klart. Sedan har vi dessutom fri- och medborgerliga rättigheter, yttrandefrihet, en rättsstat, demokrati och en nation med till allra största delen hyggligt folk. Precis som de andra nordiska länderna, säkert nästan alla europeiska länderna och många andra länder också...men inte överallt. Vi vet nog inte fullt ut hur bra vi egentligen har det...nu kanske jag spårar ur i tråden...

Johan K.
Nej det fins inte det har du rätt i och inte när det gäller husbilar heller

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

33955_10151452679783910_595519534_n.jpg
33955_10151452679783910_595519534_n.jpg

Norge ock Hurtigruten

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Visst är det så i stor utsträckning - vi har en vacker natur med stora variationer mellan södra, mellersta (från Gävle upp till Umeå) och norra Sverige där den mellersta och den norra delen av landet är de vackraste delarna av vårt långa land !

MEN, för vår del så är den optimala semestern med husbil att åka söderut - till Tyskland, Österrike, Frankrike och Italien och detta för den underbara naturen i stora delar av dessa länder och för vädret... Vi har många gånger rest runt i Sverige i 4-5 veckors tid under högsommaren med ett eländigt väder som följeslagare - hur roligt är det...

I tillägg, och som extra bonus till ett underbart vår, sommar och höstväder i dessa länder, möter oss ställplatser som inte kostar mer än 4-8 Euro per natt inkl. el - med små byar, med 200-500 innevånare, som är "fullutrustade" = med 5-15 restauranger där det kostar en tredjedel att äta en god middag inkl. vin mot vad det kostar uppe i kalla Norden...

Ett annat stort plus är att besöka livsmedelsaffärerna i dessa länder och botanisera bland deras fantastiska utbud - de flesta av dessa affärer har manuell betjäning vid försäljning av fisk, kött, ost, pålägg och skaldjur och det till priser som (i de flesta fall) ligger långt under våra priser i Sverige...

När du väl kommit dit ner, så är det mycket korta avstånd mellan dessa länder - ena dan är du i Moseldalen i sydvästra Tyskland och nästa dag är du i t.ex. Frankrike eller Italien...

I början av augusti lämnar vi Sverige för 9 månader - först bär det iväg ner till byn Minheim i Moseldalen och till Tysklands bästa ställplats som ligger i denna by och där kommer vi att stanna i några veckor innan vi kör en sväng ner till Bayern i syd-Tyskland innan vi återvänder till Minheim för några veckor för att få vara med om vinfesterna i Minheim och i ett flertal av grannbyarna.
Senast i mitten av september lämnar vi Mosel och kör genom Frankrike ner till kusten mellan städerna Montpellier och Perpignan. Ett underbart område att vistas i med husbil - här vimlar det av ställplatser i små fiskebyar - titta gärna på en karta och läs om bl.a. följande byar genom att Googla på nätet:
Séte, Marseillan och Marseillan Plage, Le Cap-dAgde, Narbonne Plage, Gruissan, Port-la-Nouvelle och Leucate med flera med flera...

Senast i mitten av oktober ska vi infinna oss i Benidorm för vår övervintring där - vi kommer, naturligtvis, även att besöka andra orter i syd-Spanien mellan varven. Här finns det massor av ställplatser och campingar i var och varannan by och stad !!!

Du är välkommen att läsa om våra eskapader i dessa länder hittils, och även följa oss under vår övervintringsresa, på vår hemsida:
Bosses och Gerds husbilsresor
Mvh
Bosse och Gerd

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

MEN, för vår del så är den optimala semestern med husbil att åka söderut - till Tyskland, Österrike, Frankrike och Italien och detta för den underbara naturen i stora delar av dessa länder och för vädret... Vi har många gånger rest runt i Sverige i 4-5 veckors tid under högsommaren med ett eländigt väder som följeslagare - hur roligt är det...

I tillägg, och som extra bonus till ett underbart vår, sommar och höstväder i dessa länder, möter oss ställplatser som inte kostar mer än 4-8 Euro per natt inkl. el
Bosse och Gerd

Så är det. Norden är även för oss numera inget vidare.Man reser
i Europa.Billigt - härligt og lång period med varmt väder!;)

Ottar

F

F.d. 55374

Guest

Hej Bosse och Gerd.
Visst finns det enskilda platser och områden som är vackra
utanför vårt land, Norska fjordar, Alperna som några exempel.
Om man ser till ställplatser är alla gratis i allafall i övre halvan
av vårt land. Och det finns massor av byar där det inte bor
så många. Att det kommer någon regnskur ibland är bara
uppfriskande. Nu är väl vi inte dom mest beresta, men lite
har vi varit med om. Sammantagit har inte vi sett något land
som kan mäta sig med Svea rike.
Tommy R

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Hej Tommy !

Vi håller med dig i ett avseende och det är den otroligt vackra natur vi har i Sverige - därom råder det inget tvivel alls - jag (Bosse) levde mina första 19 år i Sollefteå och den delen av Sverige är verkligen vacker. Det är även dina hemtrakter - det är bara att ta sig en tur uppöver Indalsälven för att inse det eller att ta en tur ut till något av fiskelägena vid kusten söder om Sundsvall, t.ex. Skatan eller Lörudden - Sverige är verkligen fantastiskt !

Men i övrigt kommer Sverige och övriga Norden till korta avseende att resa omkring med husbil - när du reser omkring i Sverige under högsommaren med 12-18 grader i skuggan och med tunga mörka moln hängande över dig, ja, då har vi 25-30 grader i skuggan och en blå himmel utan moln... och när du går in i husbilen på kvällen p.g.a. att det är för kallt att sitta ute och med massor av mygg surrande omkring dig - ja, då har vi det nästan lika varmt som på dagen - minst 22-27 grader vid 23-tiden på kvällen...

När du går omkring i livsmedelshallen och köper t.ex. kött eller fisk som är paketerat i plast, så vrakar och väljer vi i en manuell disk med ett överflöd av varor...

När du går ut och äter en middag på någon restaurang i Sverige och får betala 3 gånger så mycket som vi gör nere i Europa och oftast får sitta inomhus p.g.a. att det är för kallt att sitta ute och att myggen är för många och med (allra oftast) en väsentligt sämre kvalité på maten mot vad fallet är på de allra flesta restauranger nere i Europa - ja, det har du ytterligare ett argument som talar för att resa utomlands med husbilen...

Smaken är naturligtvis som baken - den är delad - och tur är väl att vi alla har olika synpunkter på saker och ting. Var och en blir ju salig på sitt sätt och vi blir det på vårt - med resor i husbil till mellersta och södra Europa !

Vi önskar dig en riktigt fin husbilssommar - det väsentliga är ju trots allt att få komma ut och åka husbil, därom råder absolut inget tvivel !!!

Bästa hälsningar
Bosse och Gerd

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Sammantagit har inte vi sett något land
som kan mäta sig med Svea rike.
Tommy R

Oj då............Då behövs det inte åka långt inte.
Helt rätt som sades:Smaken är som baken!!!!!

Ottar

Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Ottar och Else,

Vi blir ju lätt lite nationalistiska när vi "tycker till" om vårt land Sverige, men både Gerd och jag, är av den uppfattningen att Norge är ännu vackrare !!!

Nu har vi stuckit ut hakan..., men vi menar på fullt allvar att så är fallet - vi har resa med vår bobil i större delen av Norge och i större delen av Sverige och kan med fog påstå detta med gott samvete !

Rätt ska vara rätt hälsar
Bosse och Gerd

F

F.d. 17667

Guest

Sanningen ligger i betraktarens ögon. Därför har vi olika sanningar att förhålla oss till

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Jo du,så är det nog.Vi ser ju vad vi ser när vi åker omkring,så
oense om det kann man inte vara.

Själv rör mej inte det här,men åker söderut.Det är där man upplever,
mysar i värmen stora delar av året ock har det skönt.(ock billigt)

Vi vistas nog vinterstid också där syd efter hand,men hittils har man
haft för mycket skyldigheter hemma till att va` borta för länge.:(
Tills nu har det bara varit 4-6 vecker i taget,vicket är allt för litet.

Ha nu ett trävligt husbilsår 2013.

Ottar

Toppen