• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sverige-Spanien med plåtis

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Nu var det några dagar sedan man skrev. Haft dåligt med internet. Det har hänt en del. Men det tar vi i tur och ordning

10-15/4-12 Dagens program.

1. Ingenting


Sitter i solen på fricamp Canada och vinkar hej då till Grete & Leif(och Helmut) efter att dom väckt mig. Mycket trevliga svenska norrmän. Händer inget vi bara solar mot kvällen rullar Madde Malte HBK 1190 in i Canada. Dom hade kört långt och var trötta. Fick stryk av frugan i poker. Hur gick det till?

Den 11/4 är det kanonväder. Jag bjuder in Madde och Malte till oss på Gin tonic m.m.. (10m) Solen gassade och vi mådde bra. Vi beslutade att till kvällen duka långbord med knytis.

Lämpligt så hade en grönsaksförsäljare åkt förbi, så jag köpte lite potatis, lök, päron, apelsiner m.m.. Råstekt potatis och lök med Bullens pilsnerkorv och en flaska Faustino I. Det är 5 stjärnigt käk det.

Kvällen var trevlig och vi bjöd varandra på god dryck. Husbilskalle var med en sväng han också. Gullade lite med Madde. Louise såg svartsjuk ut.
DSC_0055.JPG

Kvällen efter solen gått ner fortsatte i Madde Maltes monsterhusbil och vi gav oss inte före vinkällaren stängdes.

12/4 På morgonen efter var vädret dåligt. Madde som bakat bröd, kom med gott bröd, hemmagjord apelsinmarmelad, en bok, samt en halm hatt till Louise.

Louise tackar för hatten.
DSC_0068[1].JPG

Efter att Madde Malte lämnat Canada kändes det ensamt. Vi började även få dåligt med ström och det är mulet ute. (Dåliga solceller) Jag fattade beslut byte av fricamping.

Playa Carolina landade vi på. Fortfarande dåligt väder så något badande blev det inte. Det var bara 7 husbilar där när vi kom. Det blev totalt 11 bilar till natten.
Video på Ställplats Carolina

13/4 Dåligt väder gjorde att vi bara besökte sandstensgrottorna dagen efter och styrde till Granada och Alhambra. Är det dåligt väder kan man lika gärna vara kulturell.

Ok mot Granada. Vi åkte uppåt och uppåt på 1320 meters höjd kom snön. Den låg kvar på sidan av vägen men som tur var inget på vägen. Det var en bra bit att köra. Efter ca: två timmar närmar vi oss. Jag slår in Alhambra i GPS:en och svänger av motorvägen. Bara 5,5 km kvar så är vi framme.

Förb.....e trafikomläggningar. Det spelar ingen roll om man har en GPS med tre år gamla kartor när hela Granada byggs om. Vi åker på vägar som inte finns. Hela djä..a stan är avstängd här och där, p.g.a. dom bygger ett spårvagns nät.

5,5 km var det närmaste jag kom. Jag försökte köra efter kompassen istället. Det brukar fungera, men i mitt fall innebar det att jag hamnade i gamla stans trånga gränder. När höjden till balkongerna blev 2,5 meter och min bil är 2,7 meter hög fick det vara droppen. Jag fick backa en lång sträcka och var ilsket som ett bi. 1,5 timmar hade jag snurrat runt utan att komma närmare Alhambra.

Nu struntar vi i det här och går på Hard Rock Cafe istället. Sagt och gjort. Ställer in GPS:en på Marbella 175km istället. Efter två timmar kom vi till Camping La Buganvilla.
DSC_0061.JPG

In i duschen och in i Taxin till Hard Rock. 22 Euro fattigare var vi där. Äntligen riktig mat i en bra miljö. Jag tog en stor köttbit och frugan en Hard Rock orginal burgare.
DSC_0060.JPG

Ett antal öl rikare och 90 Euro fattigare gick vi ner på strandpromenaden. Man skulle vara 25 yngre. Dom ser ut och ha så roligt dom dära ungdomarna. 51 år gammal, man känner sig nära etterstupet här. Taxi hem till Campingen 27 Euro)

14/4 Campingen var det nog inget fel på men det blåste som bara den och regnet låg i luften. Äh! Vi åker bort från det här vädret. Nu har vi ju gjort Hard Rock Marbella. Vi åket till fyren på Cabo de Gata där har jag aldrig varit och där måste ju vädret vara helt annorlunda.

30 mil och 5 timmar senare kom vi till Cabo de Gatas långa stränder. Jag hade helt rätt vädret var helt annorlunda.

Det var hård storm på gränsen till orkan. Vågorna var 5-8 meter när don slog upp på stranden. En båt låg upp och ner på vägen med kärra och allt. Jag kunde inte låta bli. Jag var tvungen att gå ut på stranden. Man fick gå kraftigt framåtlutad och kämpa sig fram. Det var mäktigt att stå alldeles vid stranden och se havet skumma och nästan kasta sig efter mig. Så kändes det i varje fall.

När jag kom fram till Plåtisen sa frugan att hon var rädd att den skulle välta. Ingen fara sa jag: "Gamla bettan hon är säker hon" Men jag var lite tveksam den gungade betänkligt. Vi kan ju inte vända när vi kommit så här långt. Mot fyren! Hmm! Vägen dit går uppe på klippor och är så trång att två bilar inte får plats samtidigt och dessutom i detta väder. Men det gick bra.
DSC_0063.JPG

Till kvällen tog vi in på Los Escullos i San José. En kanon camping för 15 Euro class 1a. Sov som stockar.
DSC_0065 2.JPG

Godnatt
Husbilskalle och frugan hälsar.
 
R

Resenären

Guest
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Nu när ni är i Almeriatrakten, så passa på att besöka Western studiorna där man spelade in "För en handfull dollar" med Clintan!

Pang-pang i spanska Hollywood | Spanien | Europa | Resmål | Resa | Aftonbladet

I Almeria går det också bra att fricampa vid paseon! Nära till marknaden.

I San Jose, vid torget(biblioteket) finns hotspot att surfa gratis på.
Ett par km söder om San Jose, finns en fin strand med märkvärdiga klippformationer, och en nakenstrand om man gillar detta ;-)
Här spelades också in vissa delar av en film med Sean Connery som Marockansk rövare!
 

Bilagor

  • PA180009.JPG
    PA180009.JPG
    640,3 KB · Visningar: 10
  • PA300115.JPG
    PA300115.JPG
    643,5 KB · Visningar: 7
  • PA200005.JPG
    PA200005.JPG
    1,6 MB · Visningar: 10
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Fantastiskt trevlig läsning, specielt då jag(vi) väntar på våran Plåtis!
Jag har dock en fråga som kommer lite sent, men var har du hittat 12volts Ventilen till gråvattentanken. Grymt bra uppfinning som jag ev. tänkte kopiera!

Fortsätt å ha en trevlig resa! Följer med Spänning!:spinny:

/Malbeck
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Jag har dock en fråga som kommer lite sent, men var har du hittat 12volts Ventilen till gråvattentanken. Grymt bra uppfinning som jag ev. tänkte kopiera!
/Malbeck

Här kommer länken jag beställde från. Var tvungen att sätta in pengar med överföring först.
Kul Kulventil


kulventil.jpg
Värd alla 89 Euro ;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Hallå! Etern. OjOj. Jag är jättemätt. Jag har käkat en Paella på Pinet playa i La Marina + 1 falska rose och 7 öl. Men nu fortsätter vår story oavsett promille.

15-20/4 tror jag 2012 Dagens dagordningar

1. Inget utom att äta och äta och kanske en öl.

Vi körde upp från cabo de gata och tog in på La Marina internatonal camping. 127 Euro för 5 nätter. Ok för det var varmt på toa. Men kallt i polen........ Kontaktsökande som vi (jag) är zoomade vi runt på camingen och hade svårt att hitta HBK:are.

Efter ett tag fick vi, inte ont anande Tom & Mette HBK 9915 på kroken. Dom hade en mosterhusbil, en jätte Cartago att serva oss med.

DSC_0070.JPG

Dagarna gick i gastronomens tecken. Det 16 blev det pizza Hawaii. Den 17 åkte vi med deras lilla smart och handlade på carrefour eller hur det nu stavas 1,5 kg oxfile delat på 4. Kvällens middag.

Förrätt
Sparris inlindad i bacon

Varmrätt
Bakpotatis i folie
ca: 400g/pers oxfile (lomo) grillad till önskvärd blodighet serverades.
Massor av vin konsumerades. Och en och annan öl. Världskapet var värda all beundran.

"Visst är det bra att köpa en Plåtis för 26000 Euro och dinera i en Cartago för 2 mille.:) Det är helt ok... Husbilsliv i ett nötskal."

Dagen efter, den 18 hade vi en massa jobb som störde vårt husbilsliv. Massor av fakturor krävde att bli betalda och anställda rapporterade i sina löneanspråk. Vi hade problem att vara sociala och lämnade omgivningen ifred.

Den 19 var jag fräck och gick ner till Tom och Mette och kollade om jag kunde låna deras Smart bil. Jag tänkte köpa lite käk och samtidigt fylla på mitt Internet.

Jag inhandlade massor av kryddor koriander, chilli, cyrry, kymmin m.m. +
4 stora lökar.
9 kycklinglår
1 stor annanas
1 stor vitlök
4 morötter
1 purjolök
1 Yogurt naturell
och massor av ris

Det blev den bästa kycklinggryta jag någonsin har gjort. Eftersom det tog några timmar att skapa detta mästerverk på värdparets grill i Cartagon och dessa försåg mig med öl undertiden blev det ett glatt kockande.

Jag hade skaffat en flaska Champange för att fira vår gemenskap, så den tog vi till förrätt. Efter ca: 2 timmars puttrande konsumerade vi kycklinggrytan tillsammans med vitt vin i solen tills vi nästan sprack. Därefter fortsatte kvällen i Congac:ens tecken inne i Cartagons fina salonger.

Ett jättetack till Tom & Mette till deras värdskap på Camping La Marina från mig och Louise. Det måste vi göra om och vi älskar er.


Ralph vid pennan
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Ralph eller Louise eller vem som nu skrev....
Jag gillar din inlevelse.
Calle
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Tur att du inte åkte in som " biltjuv". Jag har för mig att man måste ha skriftligt tillstånd av ägaren när man framför annans bil i Spanien , regbeviset skall också medföras.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Han menar fjärrkontrollen till 12volts Ventilen till gråvattentanken:)

Jojje
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Hej!

Vet du hur lång räkvidd det är fjärrkontrollen?

Tramp

Det ska vara ca: 12 meter, men jag använder den inte. Jag har dragit en ledning istället och kopplat den till en strömbrytare som jag har framme.

Känns bättre på något sätt. En fjärr har en förmåga att försvinna ibland.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Nu är det dags att informera omvärlden var man håller på med. Det var 10 dagar sist vi skrev. Inte minst mamma. Det har varit både glädje och sorg. Vi har träffat en hel del trevligt folk under tiden.

20-22/4 I planeringen

1. Fricampa
2. Slöa

Vi körde från La Marina Camping bara några km och ställde oss vid stranden i Pinet playa i La Marina. Inte en HBK:are. Men vi har ju inte semester eller pension, så vi passade på att jobba lite med firman. När vi var här i februari var bara ett ställe öppet. Nu var 3 restauranger öppna.

Strandpromenaden är härligt. Den måste man göra minst 3ggr per dag. Det är en ond cirkel. Man tar en öl. Efter ett tag söker man upp en ny krog bara för att pinka. Och då tar men öl bara för att få gå på toa. Så håller det på dag ut och dag in. ;)

DSC_0117.JPG

Härligt ställe det här. Inte så "turistiskt". Det är inga behov av att köa någonstans. Det märks att man är nybörjare här i spanien. Först nu har vi fattat att i stort alla restauranger har en 3 rätters meny inklusive en flaska vin för 9,90 Euro. Där sjönk våra kostnader 30-40 Euro/dag.:)

Inget mer att orda om. Det kom några moln så vi drog iväg den 22 till Altea.

22-24/4 Ingen dagordning

Ny favorit i repris. San Antonio Campingägaren kände igen oss direkt. Vi fick bästa platsen nr 1 med utsikt över havet och nära routern med gratis Internet.

San Antonio.jpg

Med så bra Internet passade jag på och gå ut på nätet och ladda hem lite filmer och program. 350 kb/s det är hyfsad fart det. Vi stannade bara två nätter.

Vi är faktiskt på väg hem men det pratar vi inte om. Vi vill inte åka hem...... En kväll med repris på bra restaurang och nästa kväll min numera världsberömda kycklinggryta med ris. "Visst är Unkel Ben´s Boil in bag bra. Det måste vara uppfunnet bara för husbilsfolk".

"See u next time". ropade campingägaren efter oss när vi åkte. Lite spatanskt men bra. Vi kommer nog tillbaka. 17 Euro natten.

24-30/4 På dagordningen

1. Bergsby
1. Edens Camping

Nu styr vi kosan mot en bergsby som heter Guadalest. "Det ni Monsterhusbilar..." Där har vi Plåtisar en stor fördel när vi åker på dessa slingriga bergsvägar.

DSC_0122.JPG

En turistfälla utan dess like. Men vi är ju turister och vi shoppade. Köpte några ödlor i metall. Köpte en stor jättefin Route 66 tavla!?. I Spanien av alla ställen. Men vi har faktiskt åkt Route 66 i USA så då tycker jag att jag kan köpa en souvenir. Så det så.

Trevligt! Spenderade 2 timmar där och det var mycket gå. Motsvarade minst Vebotippen i Västerås. Åt ganska bra men det var kyligt. Startade Plåtisen och slog in Peñiscola i GPS:en. Vi slingrade oss ut en helt annan väg. Och kom förbi ett trevligt motorcykel museum.

DSC_0126.JPG
DSC_0124.JPG

Vi tvärnitade naturligtvis och gick runt en timme och klämde på bågarna. Utanför stod en Jagga E type 12 cyl. Jag förstår inte hur jag kan köra Peugeot hemma när det finns Jaggor. Vi köpte en skärbräda där i tjockt trä.

Vi åker och kollar på ställplatser vi passerar. Många av den är utbytta mot gigantiska ödestäder i Hallstahammars storlek, av nästan färdiga lägenheter, som allt troligen har gått i konkurs. Tragiskt att se. Nybyggda vägar som slutar i ingenstans.

Jag har märkt att en vibration dyker upp i ratten vid 87-89 km/h och det dånar lite. Funderar på om det kan vara drivknuten vänster fram eller ev. något annat med drivningen. Det påverkas inte av växling eller koppling. Har någon en ide så kan ni svara.

Mot kvällningen anländer vi till Edens Camping i Peñiscola. Vi är 5 HBK bilar där + en omärkt svensk bil. Jag gick ut och rastade Husbilskalle som ursäkt att träffa lite folk och fä.

DSC_0090.JPG
DSC_0080.JPG
DSC_0137.JPG
DSC_0130.JPG


Vi umgicks och hade trevligt i lite olika kombinationer under dagarna. En kväll satt vi i bl.a HBK 9090. Och jag klippte mig för 12 Euro. 4 mm långt blev håret. Mycket klippa för pengarna.

På morgonen den 29 ringde telefonen kl 1000 till min fru. Hon fick beskedet att hennes mor var dålig. Vi diskuterade om att flyga hem, men då ringde telefonen igen och hennes syster sa att hon hade gått bort. Hon blev 88 år och skulle ha fyllt 89 om någon vecka. :msn_sad::msn_sad::msn_sad:

Min fru har många syskon men vi börjar planera för att åka direkt hem. Under dagen var vi mest för oss själva men mot kvällen kommer HBK 4778 Gun&Ronny förbi och vill byta DVD filmer. Det lättade upp stämningen lite. Eftersom vi bestämt oss för att åka direkt dagen efter gick vi ut med Gun&Ronny och åt i Gamla stan vid borgen. Det blev en trevlig kväll och vi gjorde allt för att glömma sorgen och vi sa inget.

30/4 - 1/5 På dagordningen

1. Åka hem

Vi planerar att åka hem, då telefonen ringer. Några syskon har redan träffats och diskuterat begravning. Datumet sätts till den 25 maj för att inte störa en 60 års dag som ett av syskonen har. Det betyder att vi har inte lika bråttom hem längre.

Jag pratar med en engelsman på Eden om tips vart vi kan stanna före gränsen. Vi måste göra månadsfaktureringen i Spanien pga Internet. Han föreslår Roses i Costa Brava. Hej då Costa Blanca, Hej Costa Brava. Sagt och gjort här står vi nu på Caming JonCar Mar i Roses 27 Euro/natt. Ingen höjdare men nära stranden. Inte en svensk så långt ögat når.

DSC_0100.JPG
DSC_0094.JPG
DSC_0099.JPG

Vi har säker gått en mil i dag. Gick även på museum. Och i morgon ska jag gå på Dali Museet för vi åker in i Frankrike.

Nu ska jag laga iordning något att äta, eller så går vi ut. Godkväll
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Hej
Vi beklagar sorgen. Usch vad tråkigt.
Men vi tackar även för en trevlig kväll med god mat o gott sällskap.
Tack för att vi även fick träffa husbilskalle.
Här på Eden har det varit varmt idag o jag har badat i medelhavet..Gött
Ha en fortsatt bra färd. Vi ses säkert fler gånger
Kram
Gun& Ronny
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Kul det här med mat. Jag gillar att äta, men även att laga.

Vill bara tipsa om en enkel rätt som är exklusiv och smaskens som jag gjorde när vi var i Roses uppe i Spanien för några dagar sedan.

DSC_0091.JPG

För två personer

Avocado dinner **** SirMcLain´s MatAtlas

Tillagningstid ca: 6 min


3 st Avocados De ska vara bruna och lite mjuka i toppen, men kroppen ska vara fast
1 Burk färdigskalade räkor
1 Crème fraîche
1 Citron
1 Burk stenbitsrom (Kan med fördel bytas mot Beluga caviar)
1 Nypa kärlek

Vektyg: Liten skål, Tesked

Förberedelser

Handla

Häll upp en Dry Martini med fyra oliver och lite citronskal i, Drick sedan den medan du tillverkar Avocado dinnern. Glöm inte att erbjuda din matgäst ett glas också.

Skär avocadorna längs med så du får två halvor och ta ut kärnan. Lägg lite rom i botten och ös på med Crème fraîche.

Ta ett ögonblicks rast och skåla med din matgäst och säg något positivt om denne,

Lägg en rejäl klick rom ovanpå och toppa med massor av kalla räkor så stora som möjligt. Droppa lite pressad citron över och dekorera med en skiva.

Servera detta direkt och låt överblivna ingredienser följa med till bordet.

Servera detta med 2 flaskor krispig Chablis. (En i reserv om den första tar slut)

Man blir mätt av detta, men om hungern tränger sig på överaska då matgästen med en liten ostbricka, levande ljus och varför inte lite Bourgogne eller om du kommer åt och har råd en Chateau Musar från Libanon. Dessa viner vinner man vänner med.

Viktigast av allt när man serverar osbricka förutam att variera minst fyra sorters ostar av olika karaktär, samt lite vindruvor och kex, är att schemalägga positiva adjektiv var femte minut till matgästen.

Tips! Om det är din fru du serverar. Låt henne då känna sig som din älskarinna.

 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

2 Maj Nya utmaningar

1 Gå på Salvador Dali museet

2 åka till Rivieran

Han är ju totalt skruvad i huvudet. Helt rubbad, Salvador Dali. Men en helt underbar konstnär med en härlig fantasi. Jag älskar hans surrialistiska målningar och statyer om man nu kan kalla dom det.

dali.jpg

Vi hängde på låset och gick omkring på Dali Museet i 3 timmar. Lite svårt att hitta en parkering, men vi tog bussparkeringen för 7 Euro. (p-bilar stod gratis) 80 Euro fattigare (biljetter och souvenirer) lämnar vi nu Spanien på dyra betalvägar.

DSC_0144.JPG

Mot Côte d Àzur, eller Franska Rivieran som vissa säger. Vi ligger i ca:110-115 på 130 vägen. Jag vill gärna köra 108 men då dånar det från något i hjulen fram. Jag upplever att det blir värre.

Frågade frugan om vi skulle dela upp trippen och stanna på halva vägen. Nej Nej! Hon vill ända fram, så jag stäckkörde ända till Antibes före Nice där vi började leta övernattning.

DSC_0146.JPG

Parc des Maurettes Camping fick bli vårt nya hem för 17 Euro/natt. Ligger perfekt mellan Antibes och Nice med både Buss och tåg förbindelser. Vi kom precis när han skulle gå hem 8 på kvällen. Fick ett 3 amp el gratis. Två bubbelpoler, en liten bassäng och varm WC och dusch. Campingen var nästan tom. Ca: 20 bilar var där.

Vi gick ner till Rivieran och gick på en härlig restaurang och drack ett alldeles för dyrt gott vin. Glada promenerade vi hem och.....

Luckan till kassett toan stod öppen!!! Toan var kvar, vilken tur. Hur kul är det att vara utan toa? Inget kul att veta att någon varit runt och kollat om det går att komma in... Jag blev förbannad och frugan orolig.

Dan efter tog vi bussen till Juan les Pins (1 Euro) och åt världens godaste smörgås. PAN BAGNAT,

DSC_0148 s.JPG

Bara den var värd besöket. "Jag har väntat så länge på just denna dag." Helt underbar. Efter det tog vi bussen till Nice (1 Euro) och gick till gamla stan och tog en Hummer och Bouillabaisse. Det var oxå gott. Taxi hem 57 Euro. Vi blev lurade, men sådana är dom. Lärdom: Åk bara med seriösa bolag!!!

Godnatt i morgon Monaco.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Fortsätter storyn nu. Har haft lite oflyt med Internet. Funkar inte att hålla på med bilder i GPRS. Men men, några dagar för sent.


MMXII-V-III In argumentis hodie. Plåtis est optimum motor domum.


Rivieran är väl härligt. Varje sommar från 79-83 plus några strö sommrar tillbringade jag här. Ofta sovandes på stranden med andra som tågluffade. Drack billigt matvin och åt en Pan Bagnat om dagen.

DSC_0103.JPG

Det var livet. Ibland kom polisen och kastade sovsäckarna i sjön för att få oss att försvinna, men människan har en förmåga att anpassa sig. Eftersom dom kom 0130 så satt vi uppe tills 0200. Det är ungefär samma som med ställplatser. Kommer man sent har dom redan varit och tagit betalt. Eller polisen kört sin runda.

Nu är det annat. Nu har man sitt eget hus med sig. Man åker ner på stranden, sätter sig en bekväm fåtölj direkt i stranden och blir serverad en krispig Chablis.

Foto-0004.jpg

Nåja. Idag ska vi till Monaco. Checkar ut från campingen betalar 34 Euro för två nätter. Brummar ut på motorvägen till Monaco. Det är inte så långt det tog en halvtimme max. Vi körde runt lite på F1 banan som var uppbyggd redan. Men i ärlighetens namn Monaco är inget Husbilsland.

DSC_0155.JPG
DSC_0160.JPG

Det var helt omöjligt att parkera och ta en lunch där som planerat. Så vi tog den vackra slingriga vägen längs kusten och letade lunch ställe.

Helt underbar väg att köra vilken utsikt. Hittade ett fint hak längs vägen. Satt ute på en terrass med utsikt över en hamn med kryssningsfartyg och medelhavet. Åt de bästa prilgrimsmusslor jag någonsin käkat på. Cola light till det + en lite sorbet till efterrätt med Kaffe. 67 Euro för två personer. Det var lite dyrt men man betalade väl för utsikten?

Foto-0005.jpg

Eller var det för att det råkade vara en Guide Michelin restaurang?

Nä nu har halva dan gått. Mot Moseldalen. Naturligtvis över Verdons härliga canyon och bergsmassiv.

DSC_0167.JPG

Fortsatte Rute de Napoleon för att känna historien vingslag. Någonstans i slutet av kullarna stannade vi vid en Camping och slocknade som ljus.

DSC_0169.JPG

Det där ljudet från hjulet eller hjulen är inte bra. Bilen känns inte så stabil längre. Kanske ska titta på det. Inte så bra när man kör på slingriga bergsvägar om ett hjul försvinner.

Godnatt
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Nu är det Sverige som gäller med lite omvägar.

4 Maj Dagens körplan

1. Köra gratis i Frankrike


Med GPS:en inställd på "Undvik betalvägar" Trier i Moseldalen 382 km, fortsatte vi vår resa genom Frankrike. Hjulet eller hjulen lät förut mellan 85-90. Nu låter det även vid 50-55 och 110-115. Bilen känns även lite vinglig. Eftersom det är helg nu så får det vara tills på måndag i Trier. Jag har hittat en verkstad på Google som vi ska våldgästa på måndag morgon.

På väg genom Frankrike kör vi förbi vacker natur

DSC_0108.JPG
DSC_0172.JPG

och några kul grejer.

DSC_0174.JPG
Inget vattentorn utan mjölktorn


DSC_0175.JPG
Ingen rondellhund utan en rondellko

Jag körde förbi ett vägbygge och bilar blickade och varnade för poliskontroll. Eftersom jag inte visste vilken hastighet som gällde saktade jag ner till 45 km/h. Efter ett tag var jag härförare av hela Frankrike. Mycket riktigt där var en kontroll.

Polisen vinkade in mig och frågade irriterat varför jag körde så långsamt? Jag svarade att det var ett vägbygge så jag ville ta det försiktigt. Du behöver inte köra så långsamt sa han och släppte i väg mig. (Det var 90 på stäckan)

Nåja! Allt ska ju jämna ut sig. När vi passerade Metz så blev jag fotograferad av fartkamera i 100 km/h på 90 väg. Vi får se om det kommer något foto hem.

Louise och jag dividerar om vilket hjul det är som låter. Jag är helt säker på vänster fram. Hon tror höger. (Fruntimmer och bilar hmm).

Börjar bli lite trött och letar ställplats. Vet inte riktigt vart men vi hamnade i ett litet samhälle på ett torg med en ställplatsskylt. På morgonen visade det sig att vi var parkerade bredvid ett bageri. När jag kom in frågade hon.

"Dö Croasånt ö Bagette" Jag nickade bara och betalade 3,5 Euro. Det var hur färskt som helst. Jättegott.

Mot Luxemburg

luxenburg.JPG

Där tankade vi ca: 2 kr/l billigare än i Frankrike 3 billigare än Tyskland. Inte mycket att se. Cigarettförsäljningen verkade vara det stora har. Vi röker inte så vi köpte inget. (Oroa er inte. Summan av lasterna är konstant)

Vi tutade vidare in i Tyskland.

DSC_0176.JPG

Mycket regn. Vi åkte in i Trier och letade fricamping. Brevid McDonalds fanns det gratis ställplats med tömning. Perfekt, både fylla och tömma.

När vi softat där någon timme började frugan gnälla om att vi borde flytta på oss. Det är Zigenare bredvid oss. Jag viftade undan det. Jag har inget ont av dem. Om vi inte stör dom så stör inte dom oss. Efter ett tag samlades det fler och fler Resande (tror jag är det korrekta begreppet) runt i kring oss. Slår upp tält och börjar festa. Någon spyr i buskarna bredvid oss.

Jag föreslår frugan att vi åker och tittar vart verkstaden är som vi skall till på nästa dag. Frugan tyckte det var en bra ide.

Verstaden var på andra sidan stan (norr) så vi letade ställplats på den sidan och hittade en trevlig i Longuach

Ställplats mosel.jpg

Kostade 5 Euro alldeles brevid Mosel med toa och Dusch. Duschen kostade 1 Euro för två minuter. Frugan och jag gick in. Vi gjorde en plan. Klädde av oss ställde upp alla grejer. Gick igenom planen en gång till. Vi lyckades duscha båda två på 1 minut och 55 sekunder. Det ni. Vad gör man inte för att spara en extra Euro.

I morgon bitti verkstad

Godnatt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Hej
Då är vi ikapp då :) Vi körde från Luxemburg i morse o ligger nu i byn Rieste.
Imorgon drar vi mot Hamburg eller Lübeck.Vi kan lika gärna frysa i Sverige som här :twitcy:
Ha det bäst
Gun&Ronny
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Inte riktigt jag ligger efter med skrivandet 6 dagar. Ska försöka skriva ifatt
 
Toppen