Vi fortsatte norrut idag, efter en ganska orolig natt. Våra närmast grannar gick och lade sig redan klockan 20.00 igår, stängde inga fönster, drog inte för.... bara somnade, Zzzzz
03.40 vaknade grannarna. Oturligt, precis som vi åker de omkring i en plåtis med tjongande skjutdörr. Ljuger inte, men mellan 3.40 till 07.00 så öppnade och stängde man skjutdörren minst 10 gånger. De var många som var upprörda på ställplatsen i Galtström, i morse...... Hur tänker folk?
Ja, ja, skitsaker när man ser på TV’n om skogsbränderna, i framför allt Grekland.
Vårt mål idag var Örnsköldsviks fina ställplats i Skeppsmal’n.
Passerade Ö-vik som just nu troligen är världens största campingplats. Överallt, ja precis hela stan är som en enda stor campingplats. Örnsköldsvik har värdskapet för årets O-ringen och det märktes,
Men målet var Skeppsmal’n, ett toppenställe för oss med husbil!
Men....... det visade sig att det var inte bara vi som hade det målet, nej över en km innan vi var framme så började bilkön, rättare sagt, bilarna var parkerade utefter vägen och det gick inle att köra vidare. Vi vände.
Nytt mål blev Vilhelmina, men först imorgon. En ställ-/campingplats på vägen blev dagens mål.
In i Västerbottens skogsland och passerade campingen mitt i, ja mitt i skogen, Angsjöns Camping, som låg en bit från allfartsvägen, ja här passar verkligen uttrycket ”in the middle of nowhere”.
Förvånansvärt tomt på campingen, menar idag den 24 juli skall det vara bra beläggning om någonsin, men jag tror det var inte ens 50% beläggning!
Här behövdes gäster!
Frågade receptionen om vi kunde stanna en natt? Visst, var ni vill stå, ni kan stanna hur länge som helst.Tack.
Priset var 295 kr, trots att vi inte behövde eller ville ha el, det ingick i alla fall. Det accepeterade vi.
Men det visade sig vara en SCR anläggning och priset för vår natt skulle bli totalt 460 kr mitt i skogen på en halvtom camping, eftersom vi måste lösa SCR-kortet.
Tack, men vi sökte egentligen den där lilla campingen där man ofta träffar en tysk, eller holländsk skogsmulle som vigt sitt liv för en camping i Sveriges skogar,
Några mil längre nordväst kom vi till Fredrika och Fredrikas enkla camping, precis det vi sökte, t.o.m. den tyska damen som hälsade oss välkomnande passade in i bilden som Carola och jag målade upp i bilkön vid Skeppsmalen.
Det här vad var vi sökte
..... och fann det i Fredrika. 160 kr utan el och 190 med el.
Middagen hade vi redan köpt i Skatan
Ja, vi säger det igen, Sverige är fantastiskt! ...... och övertygad om att HBK, borde kunna komma överens med SCR om något som är bra för oss med husbilar, campingplatserna som ligger utanför de stora turiststråken och brottas med korta säsonger. SCR som skulle kunna nå en för dem nytt marknadssegment och framförallt förlänga säsongen för sina medlemmar.
Imorgon åker vi vidare in i det norrländska skogslandet,
TommyD