• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svensk bilprovning.

F

F.d. 11080

Guest
Besiktigade husbilen nyligen och fick en 2:a på bländande halvljus( båda lycktorna)
Påpekade att jag hade en hel del last bak i husbilen.
Fick till svar att jag var välkommen tillbaka när " felet " var åtgärdat.
Har varit på verkstad. Blev en minimal justering på en lyckta , den andra var perfekt....

Blir en aning less på svensk bilprovning.
 
F

F.d. 11080

Guest
Sv: Svensk bilprovning.

haha,visst kan hålla med till viss del.
Grejen var ju den att allt igentligen var ok.
Det handlade om mm justering på ett halvljus.
Killen på verkstan tyckte det var den enklaste 2:an han någonsin hade fixat.
Typ 1 minut.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svensk bilprovning.

Bilprovningen här hemma i Östersund brukar ta sig tid att justera strålkastarinställningen om det behövs.
aake
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Svensk bilprovning.

Man kan nog tycka att om det är lätt att justera så borde dom göra det. Tror nog avgiften räcker till det och allt känns bättre.

Men som det är på en del nyare bilar är det svårt. På nya Fiatchassiet 250 så måste den övre plastbiten demonteras först så här kan man nog förstå att dom inte vill demontera den med risk för att bryta sönder någon plastpinne.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Svensk bilprovning.

På nyare bilar kan man ställa in strålkastarna från förarplatsen så man inte bländar mötande när man lastat tungt.
Klagar bilprovningen när man har last i är det ju bara att vrida på reglaget.
//W
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Svensk bilprovning.

Tyvärr är det inte alltid som det bara går att skruva. Min granne
var inne med sin Elnag och det visade sig att den var skruvad i
botten på justeringen så då återstår bara den manuella skruvningen
med borttagande av plastbiten för att kunna justera.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Svensk bilprovning.

Jag har en "snart skattefri" modell och har haft en hel del arbeten där hela fronten tagits löst. Klart att man undrar var ljuset står då när man skall in på sbp.
Denna gång var jag beredd med skruvmejseln och fick ställa in den själv.(ren tur)
Men jag vill inte heller blända mötande, ifall man lastar tungt där bak, så jag vill ha mina ljus lågt ställda. Men där var man igen och tassade i gråzonen för de skall inte stå för lågt heller. Och det är en bedömnings fråga, upp till den aktuella besiktningsmannen vad är för lågt. Enl. uppgifter jag fick, de i Skövde är resonliga, kan man vid tveksamheter ange att de står lågt pga liten last för tillfället( Ex tom tank, urtagen reserv mm) och då kan man klara sig utan ombesiktning..
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Svensk bilprovning.

det har väl ingen betydelse om du har mycket last i bak,,eller det var lätt att justera, du bländar lika mycket för det ,jag kör ganska mycket på vinter kvällar det är ganska många som har fel inställt ljus ,,ju äldre man blir desto jobbigare att möta bilar, synd att det är för lite poliser som kan stoppa, och säga till dom som har fel inställt ljus och är enögda,, mvh håkan ,ps nu får jag väl på skallen,,
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Svensk bilprovning.

det har väl ingen betydelse om du har mycket last i bak,,eller det var lätt att justera, du bländar lika mycket för det ,jag kör ganska mycket på vinter kvällar det är ganska många som har fel inställt ljus ,,ju äldre man blir desto jobbigare att möta bilar, synd att det är för lite poliser som kan stoppa, och säga till dom som har fel inställt ljus och är enögda,, mvh håkan ,ps nu får jag väl på skallen,,

Inte på skallen, inte.. Du har rätt för din åsikt och vädra den, men åtminstone jag undrar hur det är med läsförståelsen...
:wideeyed:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svensk bilprovning.

Afghan,

Tyvärr har det utvecklats därhän att alltfler i denna växande klubb kommenterar inlägg utan att läsa mer än kanske första raden. I vissa fall kanske bakgrunden är dyslexi eller bristande läsförståelse av annan natur, men kanske oftast simpel ovilja att ta del av andras tankar? Men visst är det frustrerande när någon som i detta fall tolkar texten helt omvänt mot vad som är skrivet.

aake
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Svensk bilprovning.

Inte på skallen, inte.. Du har rätt för din åsikt och vädra den, men åtminstone jag undrar hur det är med läsförståelsen...
:wideeyed:
ja du Afghan det är ju bättre att kritisera mitt inlägg om lässvårighet ,,än att ha en korrekt ljusbild ,och blända mötande,därför har vi bilprovning, men jag fick ut mitt budskap ,,ha nu en bra sommar, mvh håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Svensk bilprovning.

Man kan nog tycka att om det är lätt att justera så borde dom göra det. Tror nog avgiften räcker till det och allt känns bättre.

Men som det är på en del nyare bilar är det svårt. På nya Fiatchassiet 250 så måste den övre plastbiten demonteras först så här kan man nog förstå att dom inte vill demontera den med risk för att bryta sönder någon plastpinne.

Är det inte eljustering på 250 chassit, har det på vår. Men grundinställningen är manuell och lite känslig.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Svensk bilprovning.

Är det inte eljustering på 250 chassit, har det på vår. Men grundinställningen är manuell och lite känslig.

Visst är det eljustering. Men om det ska justeras manuellt med skruvar så måste biten ovan lykthuset demonteras.

Är det verkligen så att justering elektriskt gäller på bilprovningen om ljuset står fel? Har för mig att ljuset ska stå rätt vid nolläge på justerknappen.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Svensk bilprovning.

Jepp helt rätt nollläge gäller om inte bilprovarn missar å justera tillbaka den innan koll har hänt mej
 
T

Teddi

Guest
Sv: Svensk bilprovning.

hej,, beställde tid till husbil idag via data,besiktning,,,pris 300kronor,,har hört helt andra summor tidigare,,,undrar va detta kommer sej???
totalvikt 3400kg,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Svensk bilprovning.

tack birger,,man tycker ju ändå husbil som husbil,,för när de gäller personbil klass1 så e de väl samma pengar som gäller,,

samtidigt då en enkelaxlad släpkärra 380kr ??om ja inte har fel,,

så summan av detta måste ju bli att monopolet kommer att upphöra,,

men då har ja hört i samband med detta,,med konkurrenns,, ännu högre avgifter,,

då måste man ju undra hur de e ställt med de fundamentala,,

men då kommer vi in på en annan tråd,,också ett intressant spörsmål kanske,,tack för hjälpen,,teddi.,,
 
Toppen