• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svensk Bilprovning

F

F.d. 7747

Guest
:confused: Nu verkar det vara klappat och klart att Svensk Bilprovning ska upphöra och privata intressenter får därmed chansen att ta över . Huruvida det blir till det bättre eller sämre vet vi väl inte i nuläget men vad vi vet är att när monopolet upphörde i Finland så blev det också dyrare att besiktiga bilen där , exakt hur mycket kanske nån av våra klubbkamrater i Finland kan berätta om .
Vad tror alla ni med husbil idag kommer det att gynna oss som konsumenter, skulle vara kul att höra vad ni tycker .
;) Rulla Lungt .

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Svensk Bilprovning

Ved privatiseringen i Danmark, blev det billigere, samt mycket mere service :)

F

F.d. 5361

Guest

I Tyskland är det lika dyr

Ibland är DEKRA och GTÜ oväsentlig billigare

Hälsningar

Norbert

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

När Svensk Bilprovning upphör till förmån för andra privata aktörer och även andra utlänska statsföretag, så borde det vara fritt fram att besikta våra fordon varhelst inom EU.
/ Olle

F

F.d. 25100

Guest

Ja vi blir väll underkända offtare, det kan de tjäna extra pengar på.
Ideologisk idiotik.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

När Svensk Bilprovning upphör till förmån för andra privata aktörer och även andra utlänska statsföretag, så borde det vara fritt fram att besikta våra fordon varhelst inom EU.
/ Olle

För att ett företag, svenskt eller utländskt, ska få besiktiga ett fordon måste besiktningen ske efter Transportstyrelsens regler och företaget måste vara ackrediterat av svenskt organ för att få utföra besiktningen.

Om exempelvis DEKRA i Sverige blir ackrediterat att besiktiga i Sverige, innebär detta alltså inte "med automatik" att DEKRA i Tyskland (eller annat land) är ackrediterat att besiktiga svenska fordon.

F

F.d. 52911

Guest

När monopolet avskaffades i Ísland blev det bara bättre, bra service positivt bemötande
och slut tramsat.
Paulkaj

F

F.d. 25023

Guest

Mycket bättre, effektivare och smidigare i Finland också!

hälsning
jyrki

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Norge fortsatte Statens Vegvesen med besiktning for "periodisk kjøretøy kontroll" PKK i flere år før de nå har gitt opp konkuransen med alle verksteder og motororganiasajonenens teststasjoner. For vanlige personbiler er NAF og KNA sine stasjoner billigst, for tyngre kjøretøy må en sjekke prisene på noen få mverksteder. Det de fleste praktiserer er å sjekk bilen ett sted og fikse den andre steder, en finner da fort ut hvilke verksteder som "hittar på fel" og kan unngå disse senere. Ofte er det slik at om en tar PKK sammen med en service på bilen så regner de ikke noe ekstra for PKK, så oljeskift og en generell kontroll - litt grundigere enn PKK og ferdig med saken.

Emppu

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2025

:confused: Nu verkar det vara klappat och klart att Svensk Bilprovning ska upphöra och privata intressenter får därmed chansen att ta över . Huruvida det blir till det bättre eller sämre vet vi väl inte i nuläget men vad vi vet är att när monopolet upphörde i Finland så blev det också dyrare att besiktiga bilen där , exakt hur mycket kanske nån av våra klubbkamrater i Finland kan berätta om .
Vad tror alla ni med husbil idag kommer det att gynna oss som konsumenter, skulle vara kul att höra vad ni tycker .
;) Rulla Lungt .

De har blivit mycket dyrare!
Se Östrbottens tidning: Skyhöga priser på bilbesiktning - Österbottens Tidning

F

F.d. 3088

Guest

Blir nog smidigt om man har en polare som tänker bedriva besiktningsverkstad :cool:

Gurra

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Dumt att lägga ner Svensk Bilprovning, blir bara mera mygel med privat BilprovningFrank

jonils

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2025

Hej,Jag tror denna avreglering inte är bra ,tror vi kommer att få se en dubblering av priset till o börja med, mera mygel på verkstäderna, idag kostar en personbil bara 240 kr.plus moms. mvh kent

F

F.d. 29925

Guest

Blir väl som när man avreglerade el-marknaden. Lät bra innan, men idag är det nog bara el-bolagen som är nöjda med utfallet.:confused:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

En risk när privata företagare tar över Bilprovningen är att: När affärerna går dåligt,
så "underkänn flera bilar".

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag för min del tror att det är bra med denna avreglering som gör det möjligt för bilverkstäderna att också besiktiga våra husbilar.
Det är alltid bra med konkurrens. Nu får vi konsumenter en möjlighet att påverka både utbud, kvalitet och pris. De verkstäder som inte sköter sig väljer vi bort, de får helt enkelt inga kunder.
Jag är övertygad om att vi kan påverka genom att bara välja de verkstäder som vi litar på och som gör ett bra jobb till vettiga priser.
V-backen :wink:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Min erfarenhet av Bilprovningen är att många väljer bilprovningen på den adress där dom hört att det skall vara lättast att bli godkänd, inte det ställe där dom är mest noggranna.
Har jag fel?

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Tolkar jag rätt ,att Svensk Bilprovning kommer att försvinna för gott eller blir den kvar.
Personligen jag är nöjd med SB,åtminstone med stationen här i Halmstad,har tre bilar så
jag vet va jag pratar med.

Mvh

Perrovski

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Tror inte vi billister har något att vinna på detta! Frånset att besiktningarna blir dyrare förståss! Det kommer väl att fungera som bilverkstäderna för. Dyra servicar m.m. reparationer av problem som verkstäderna bytar den ena delen efter den andra som sedan visar helt onödiga osv. Bilägare bara betalar och betalar.
Luttrad pensionär

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Perrovski,
Bilprovningen kommer att finnas kvar men får konkurrens av bilverkstäderna.
Det innebär att Bilprovningen förmodligen behöver anpassa kostymen till den nya situationen och bli ännu bättre på tillgänglighet, serviceutbud och kundanpassning.
V-backen :wink:

Toppen