• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svensk Bilprovning - Litar ni på dem ?

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Svensk Bilprovning - Litar ni på dem ?

Vid besiktning av husbilen konstaterades att de var en dieselläcka någon stans. Kan inte se att det droppat diesel där bilen står uppställd hemma på gräs. Ombesiktning! Åkte till verkstad, läcka i insprutningspumpen. Det blev en stor pöl på asfalsten när husbilen stått och gått en stund. Kan undra hur mycket diesel jag har sprutat ut på vägarna under sommaren?
renovering pumpen ca 4000:- + arbete. Husbilen inte klar än! ÄLGJAKT!

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2025

Ja det gör jag.
Deltar du i besiktningen kan du få tillfälle att hitta fel som bör åtgärdas på sikt.
Se det positivt bättre att förekomma än förekommas.:yes:
De har räddat många liv helt säkert.
Undrar hur många vrak som skulle rullat på våra vägar om inte bilprovningen kollat om bilarna är trafiksäkra:music-icon:2179

Senast ändrad:
F

F.d. 24320

Guest

Litar definitivt inte på bilprovningen.
Att åka dit (oavsett bilmodell) är enl min erfarenhet rena rama lotteriet.

Det enda man kan lita på att dom verkligen sköter ordentligt är att slå bort rikligt med lack och rosskydd med sin förbannade slagghacka.
Och buckla till bromsrören.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Klart jag litar på bilprovningen!
Jag skickar mina tjejer: Stina som alltid skrattar och Bonnie som viftar med svansen. Personalen blir klart distraherade!
Får alltid mina bilar godkända!:D
Julian

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Jag kan bara hålla med om att deras kvalitet på utförda arbete är ganska ojämn. Och det skiljer mycket från station till station.

Kommer precis från bilprovningen med min "vanliga bil" en Accent från 97 som jag gett 2200:- för.. Jag vet att det skulle bli en ombesiktning då jag ej haft tid att reparera allt som behövdes, men att med en ombesiktning skulle jag hinna klart med det sista. Således planerade jag för ett underkännande.

De fel som jag vet på bilen är följande: Handbroms vänsterbak (tar knappt inget), Vänster halv/heljus lykta sitter lös då fästet är skadat och sitter fast med ett gammalt lakan som pressar fast det på plats (väl synligt), motor läcker olja från ventilkåpa (formligen droppar under bilen, ny packning i bagaget), Inga positionslykter fram (således inget parkering/positionsljus överhuvudtaget).

Trots detta fick jag ett blankt papper utan minsta anmärkning.... ;)

Så ja.. Tveksam till deras högst ojämna nivå.

/Freddy

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Nej!
1. Morsan körde in med sin gamla 343:a för några år sen. Allt ok inne i hallen o hon fick beskedet att bilen är i mycket bra skick :). Besiktningsmannen skulle bara köra ett varv runt byggnaden. Vid guppet utanför brast länkarmen och det blev bärgning därifrån. Vill inte tänka på vad som kunde hänt på landsvägen i 90 km/h :mad:.

2. Besiktigade en Mazda 323:a med 7000 mil på mätaren. Allt ok efter det vanliga bankandet. Bad att få låna lampan då jag ville kolla om det syntes något konstigt i bakvagnen. Hade hört ett knarrande därifrån. Hela fjäderbensinfästningen var upprostad :wideeyed: och hängde bara i en liten bit någorlunda frisk plåt.
Ingen synlig rost annars på bilen, men båda bakre fjäderbensfästena var slut.

Så jag har inget förtroende för de :mad:

Toppen