• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svag P-broms på 2013 Fiat Ducato

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Har vägt upp min HB till 4250 och fick därför åka till bilprovningen.
Inga problem utom att parkeringsbromsen var "på gränsen". Ringer en Fiatverkstad som ifrågasätter detta skulle vara ett garantifel. Bilen har gått 650 mil!! Hur kan man då överhuvudtaget ifrågasätta om garantin ska gälla eller inte!!

Någon annan som råkat ut för detta? I så fall hur bedömde man detta?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Semester nu så bild blir svårt.
Men om du tar bort ett hjul (tänk på att palla under) och tittar in i bulthålet vid position kl 3 så sitter en tandad rulle där. Den är kuggad på tvären så om du försiktig hakar i en spårmejsel och rullar på den så kommer du att märka att bromsen läggs åt. Händer inget så prova åt det andra hållet. Räkna antal justeringar så hittar du tillbaka om du är osäker.
Det här gäller om du har AlKo chassie. Vet inte om det är samma bromsutrustning på Fiatchassie.

Handbromsen är som på ett bilsläp, justera aldrig på wiren eftersom du då får helt fel anliggningsyta på backen. Det är även ett svar till Decker.
Om backen är nedsliten och den justeras på wiren kommer den endast att ta på den sida som är mot wirekopplingen och inte på den andra sidan eftersom den inte har justerats upp.

Den justering du gör på detta sätt skall ske helt automatiskt efterhand som backarna slits. Har man haft loss "innanmätet" i backarna är det enklaste vägen att justera enl. följande när allt åter är på plats: Tryck ner fotbromsen (nu kommer backarna att ligga an mot trumman. Nu manövrerar man handbromspaken i förarhytten ett relativt stort antal gånger. Vad som nu händer är att det tunna bleck som justerar handbromsen automatiskt griper in i det kuggade hjulet på justerstången och vrider kugghjulet tills blecket kuggar över och man har en perfekt justerad handbroms, i alla fall innanför trumman.
För övrig så hittar jag själva justerkugghjulet kl.12 på min bil och inte kl. 3, om jag går genom hjulbultshålet. Vad jag når genom hålet kl.3 är själva handbromsarmen som man kan behöva trycka bakåt när man har lossat handbromsjusteringen mitt under bilen och trumman är svår att få loss på grund av korrosion.
 

Bilagor

  • Bakbroms Fiat.jpg
    Bakbroms Fiat.jpg
    62,9 KB · Visningar: 313
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Återigen då, jag beskriver den bil jag har och den har AlKo chassie. Skivor bak med trumbroms för handbroms.
Alltså endast handbroms inte färdbroms;)

Att du har trumbroms bak på färdbromsen är mycket möjligt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

AL-KO brukar använda Fiat originalbromsar bak, även om man har "egen axel".
Det som skiljer min bil från original är att bromscylindern är 25,4mm vid tandemaxel mot originalets 28mm.
Och visst har jag enbart trumbroms bak, så det förklarar nog olikheterna.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Det var endring fra trommel til skive for bakbremsene i forbindelse med enfacelift 2001 eller deromkring. Samtidig som bilene fikk ABS. Parkeringsbromsen er fortsatt på trommel. ALKO benytter Fiat orginale bremsedeler for samme årgang.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Då är vår Fiat Ducato 07a 4500kg besiktigad.
Fick 2a på svag handbroms igen.
Har tröttnat på detta och bytt till nya delar.

DSC_0034-1496x842.JPG Nya backar till handbromsen.
(Svårt att byta eftersom det är trångt.)
Kostnad reservdel brembo backar ad bildelar 540 kr.
Efter justering, rengöring och montering av de gamla bromsskivorna blev inte handbromsen märkbart bättre.

Blev då ett byte av skivor också.
DSC_0036-1496x842.JPG Beställde brembo skivor 300mm diameter och Delphi klotsar från Skruvat, kostnad 1750 kr.
Tog 9 dagar för leverans. Hade lovat 4dagar.

Nu är delarna på plats och justerade.
DSC_2759-4488x2525-1122x631.JPG
Justeringen görs i ett bulthål på ett litet kugghjul som spänner ut backarna. Vänster sida kl 9 och höger sida kl 3.
Och vid behov kan bromsvajrarna justeras under bilen.

Nu är bilen besiktigad och godkänd, och besiktningsbranchen fått sina 499kr extra för återbesöket.

Nu klarar man sig ett år till.
Krister
 

Bilagor

  • DSC_0034-1496x842.JPG
    DSC_0034-1496x842.JPG
    348,7 KB · Visningar: 49
  • DSC_0036-1496x842.JPG
    DSC_0036-1496x842.JPG
    307,6 KB · Visningar: 52

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag hittade ett fel när jag justerade vajrarna, som funnits där sedan bilen var ny.
Höger vajer är 1 cm längre i höljet än den vänstra.
Följden blir, att oket i justeringen inte klarar av att kompensera skilnaderna på vajrarna.
Därför har alltid vänster sida bromsat bättre och höger sida sämre. Och i höger trumma har det under åren efterhand bildats en del rost.
Så skillnaden h. v. på bromsen har ökat år från år.
Jag har nu fixat detta.
Krister
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Gäller bakaxel på Fiat-2010 med ALKO chassi : Efter att ha bytt skivor och belägg (färdbromsen=skivbroms) och handbromsbackar (handbroms= trumma), så fungerar handbromsen på vänster sida mycket dåligt. Höger full handbromsverkan Har jobbat med inställningar både på hjulen och under bilen med dåligt resultat. Färdbromsen no problem!
Tips efterlyses.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Har vägt upp min HB till 4250 och fick därför åka till bilprovningen.
Inga problem utom att parkeringsbromsen var "på gränsen". Ringer en Fiatverkstad som ifrågasätter detta skulle vara ett garantifel. Bilen har gått 650 mil!! Hur kan man då överhuvudtaget ifrågasätta om garantin ska gälla eller inte!!

Någon annan som råkat ut för detta? I så fall hur bedömde man detta?
Hade samma problem också med 2013 bil. Gick på garantin eftersom det är ett känt problem. Stå på dig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Parkeringsbromsen på AL-KO's chassin är självjusterande. Om man drar åt handbtomsen hårt upprepande ggr så skall bromsbackarna justera sig själva. Om detta inte sker så är det 3 saker man kan kolla.
  1. Att ena wiren inte fastnat (under bilen).
  2. Att båda wirarna är lika långt justerade (under bilen).
  3. Att inte bromskolven, backarna eller justeringen inte kärvar eller fastnat i på det hjulet med dålig bromsverkan.
Detta vet jag av egen erfarenhet. Jag råkade ut för detta i våras & demonterade då bromsarna, rengjorde & smorde med kopparpasta. Nu tar dom exakt lika.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har ALKO men självjusteringen är tveksam,bilen 3 år gammal,har fått justera ut backarna vid besiktning för att få godkänt,första besiktningen var precis på gränsen till underkänt,så jag väljer justera själv innan besiktning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har ALKO men självjusteringen är tveksam,bilen 3 år gammal,har fått justera ut backarna vid besiktning för att få godkänt,första besiktningen var precis på gränsen till underkänt,så jag väljer justera själv innan besiktning.

Typiskt ett fall som visar att justeringen inte fungerar som den skall. Hur gjorde du när du justerade? Stack in en skrumejsel genom ett hål i trumman & pillade på det tandade hjulet? Det sitter en liten plåtvinkel där inne som påverkar hjulet varje gång man drar i handbromsspaken tills dess att backarna tangerar trumman & det är denna som fastnat eller kuggat över & inte fungerar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Typiskt ett fall som visar att justeringen inte fungerar som den skall. Hur gjorde du när du justerade? Stack in en skrumejsel genom ett hål i trumman & pillade på det tandade hjulet? Det sitter en liten plåtvinkel där inne som påverkar hjulet varje gång man drar i handbromsspaken tills dess att backarna tangerar trumman & det är denna som fastnat eller kuggat över & inte fungerar.
Jag använde skruvmejsel i ett av bulthålen,har samma problem sedan bilen var ny,för att klara procentkravet krävs att jag justerar så backarna nästan ligger emot,bromsarna tar lika på båda sidor.
Grundproblemet är att handbromsen inte är konstruerad för så tunga bilar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Därför ska man göra om hävarmen så man får en bättre kraft på handbromsen. Den är helt klart felkonstruerad.
 

Bilagor

  • 7E2CFF03-FC06-45F8-92C3-CD5364323C4F.jpeg
    7E2CFF03-FC06-45F8-92C3-CD5364323C4F.jpeg
    394,6 KB · Visningar: 293

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag har besiktigat samma bil (stora chassit) nu i sexton år och det har varit ett evigt gnällande i många år. Har fått justerat i bulthålet några gånger men det är original backar kvar. Har lärt mig här på forumet att ha bilen olastad och när jag besiktigar så här års så har den stått still några månader. Rör inte handbromsen, kör bara till bilprovningen och när dom drar handbromsen så hoppar den baklänges ut ur provaren. Personalen vet om att backarna är feldimensionerade men vad skall dom göra? Är bilen full lastad och står i en backe så skall den ju stå kvar. Fick blank papper i veckan.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Då är vår Fiat Ducato 07a 4500kg besiktigad.
Fick 2a på svag handbroms igen.
Har tröttnat på detta och bytt till nya delar.

Visa bilaga 173637 Nya backar till handbromsen.
(Svårt att byta eftersom det är trångt.)
Kostnad reservdel brembo backar ad bildelar 540 kr.
Efter justering, rengöring och montering av de gamla bromsskivorna blev inte handbromsen märkbart bättre.

Blev då ett byte av skivor också.
Visa bilaga 173638 Beställde brembo skivor 300mm diameter och Delphi klotsar från Skruvat, kostnad 1750 kr.
Tog 9 dagar för leverans. Hade lovat 4dagar.

Nu är delarna på plats och justerade.
Visa bilaga 173639
Justeringen görs i ett bulthål på ett litet kugghjul som spänner ut backarna. Vänster sida kl 9 och höger sida kl 3.
Och vid behov kan bromsvajrarna justeras under bilen.

Nu är bilen besiktigad och godkänd, och besiktningsbranchen fått sina 499kr extra för återbesöket.

Nu klarar man sig ett år till.
Krister

Nytt år.
Nu är det tid för besiktning igen.
Jag har inte varit vän med handbroms en sista tiden.
Hittade ett fel på handbromsvajrarna.
(Bild från förra året.)
DSC_0033_1~2_copy_1496x842.jpg
Det fanns ett hål på vajerhöljet på vänster sida.
Varje gång vänster bakhjul har fjädrat har vajern ändrat läge och gått mot däcket och slitits hål.
Vatten har kommit in i vajern och rostat fast.
Har varit i kontakt med Alko så jag fått tag på rätt sorts bromsvajrar.
Det är specialvajrar till Alko-chassit.

Det tog några timmar att byta med lite assistans av en kamrat med bilverkstad.
Fick riva ner bromsarna helt igen för att kunna göra bytet.
Bytade även expandern och justerskruven.
Passade på att byta bromsoken på båda sidor då de börjat kärva, nu när det var nerplockat.
(Inte lönt att byta packningar, originaloken har hängt med många år.)
Det blev Brembos ok inköpta på ad bildelar.
Efter justering, nu fungerar handbromsen bättre.
Får se om besiktningen godkänner den.

Alko åf.
2 ST Vajrar inkl. frakt. 1984 kr.

Ad bildelar.
2 ST. Bromsok 3006 kr.
1 ST. Repsats expander. 370 kr.

Krister
 
Senast ändrad:
Toppen