• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svårt sälja på blocket

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu har min 2008 års modell halvintegrerade pärla varit ute på blocket ca 15 dagar.
En har tittat , en har ringt och prutat två övriga hade frågor. Mitt pris är den billigaste
2008 års husbil på nätet. Anledningen till att jag vill sälja är att pga parkeringsproblem
så vill jag ha en plåtis. Man skulle kanske försöka sig på ett byte?

Har husbilsmarkanden dött? Eller är det så att alla har byte eller försvinner bilen i det stora bruset på nätet.

Synpunkter.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Svårt sälja på blocket

I rätt tid blir en husbil såld på en timme på blocket. Omsättning på hus, båtar, husvagn/bil är väl inte så stor inför semestern.

Är du köpare så köp på hösten. Är du säljare så sälj på våren.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Svårt sälja på blocket

Sharky, om man tänker efter så är inte 15 dagar så väldigt lång tid. Det handlar ju ändå om ganska mycket pengar för en vanlig "arbetare". Köparen kanske måste kolla upp lånemöjligheter m.m.
Sedan tror jag att man idag också måste kolla på Mobile vad en liknande bil kostar där.
Det är ju lika enkelt i princip o handla där, så kostar den 100 000 mindre där, då bör man sänka priset.

De senaste 5 åren har jag varje år sålt min direktimporterade husbil på Blocket.
Det har tagit allt från en dag till 1 månad, då har det varit i prisklassen 450 - 600.000:-
Jag har ju då varje gång också varit billigast på Blocket pga lägre inköpspris.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Svårt sälja på blocket

Fritidsrelaterade saker tycker jag har varit lättast att börja sälja i Maj och att inte ha panik. En så stor investering som husbil ska det funderas på ett tag. Upp till en månad innan man sänker priset. Sedan bör man ha något som sticker ut så att man är lite mer attraktiv. Sålde min hoj för en månad sedan, var dyrast av alla inklusive handlare men väldigt få mil och exceptionellt skick.

Peter :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Svårt sälja på blocket

Det är också viktigt med bra information, jag bryr mig aldrig om annonser utan bilder, och måste jag ringa flera gånger utan att få svar struntar jag i objektet. Är säljaren inte mer intresserad än att röstbrevlådan är på, är det ju hans/hennes problem. Bilderna skall vara av bra kvalitet, snygga och informativa. Halvsuddiga mobiltelefonbilder eller dåliga interiörbilder i halvdager duger inte. Sedan skall ju objektet vara ordenligt i ordning och personliga tillhörigheter borttagna på bilderna, så att det känns intressant att ringa. :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Svårt sälja på blocket

Det är också viktigt med bra information, jag bryr mig aldrig om annonser utan bilder, och måste jag ringa flera gånger utan att få svar struntar jag i objektet. Är säljaren inte mer intresserad än att röstbrevlådan är på, är det ju hans/hennes problem. Bilderna skall vara av bra kvalitet, snygga och informativa. Halvsuddiga mobiltelefonbilder eller dåliga interiörbilder i halvdager duger inte. Sedan skall ju objektet vara ordenligt i ordning och personliga tillhörigheter borttagna på bilderna, så att det känns intressant att ringa. :)

Instämmer till fullo.
Man undrar ju verkligen hur bilen är skött om ägaren inte ens orkar plocka undan skräp och annat innan bilderna tas.
Sen är det också viktigt att texten är informativ och lättläst. Om det bara står "ring för mer info" bläddrar jag snabbt vidare.

Säljaren får gärna också ha ett namn och inte bara heta "Husbil".
Tråkiga kommentarer liknandes "däcksparkare undanbedes", "inga pengar=inga samtal" och " brevkompisar undanbedes" ger automatiskt grova minuspoäng.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Svårt sälja på blocket

Jag håller fullständigt med, det har blivit ett mode med diverse negativa "häftiga" kommentarer av den typen i annonser, men de skapar bara en negativ känsla! :confused:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Svårt sälja på blocket

Ett litet försvar till negativa komentarer tror jag ändå kan vara på plats.
Jag har själv sålt bilar, husvagn, MC mm på blocket och det går normalt bra men man får mycket mail och telefonsamtal från folk som lägger skambud, underliga bytesförslag samt rena bedrägeriförsök. Man kan bli ganska trött på bud på mindre än halva begärda priset mm. Synbarligen finns det också många ensamma som behöver brevvänner mm
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Svårt sälja på blocket

Jo det är ju till sist ändå upp till säljaren att avgöra hur han vill utforma sin annons.

Risken finns ju dock att man samtidigt skrämmer bort en del s.k. seriösa köpare.

Själv har jag en lista med fördomar i huvet som omedvetet används när jag läser annonser.
Har man skrivit exemplen ovan drar jag slutsatsen, rätt eller fel, att det antingen är en ungdom som vill vara "häftig" eller kanske en hobbyhandlare som säljer och köper mycket.

Dessa är inte mitt förstahandsval om jag vill försöka köpa t.ex en bra bil till rätt pris.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Svårt sälja på blocket

Det tog mig 5-6 månader att sälja gamla husbilen Blocket.
Fick dessutom pruta duktigt, detta trots ett redan bra pris jämfört med likadana och motsvarande bilar. Jag tror det svåraste att sälja är gamla, övervärderade bilar och nyare, dyra bilar. Blocketköparna vill nog ha en bil för runt 200-250K som är från runt 2000-2005.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Svårt sälja på blocket

Ta en disk. om ett byte tycker jag, gör en kalkyl på vad du tror att du får ut vid priv. försäljning och ha det som utgångpunkt vi beräkning av mellanpriset på din beggade mot en ny.

God Luck
 
T

Teddi

Guest
Sv: Svårt sälja på blocket

hej,,jag sålde via husvagn-svensson i kållered..de gick snabbt..de finns ju mycke folk som kommer dit o tittar i detta ärende .10% fick ja betala..helt okay..o då hjälper dom köpare med finansiering o dylikt..väl värt pengarna..nu e ju detta för nåra år sedan..men man står själv som säljare men de e ju inga problem..så för din del måste de ju finnas någon säljare som kan hjälpa dej med detta runt omkring där du bor..

blocket ser ja som lite lurigt..finns mycke skojare .man vill ju ha pengar också..så ja kan rekommendera dej att ta kontakt med någon som sysslar med denna verksamhet..

lycka till önskar teddi,,

får du inte tag i någon kan du kontakta mej så ska ja se om ja kan hjälpa dej med detta...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Svårt sälja på blocket

Du har helt rätt det är en annonsmarknad för företag mest som tycker att det blir billigare så. Sen har folk svårt att få fram mer än 25.000:- utan att ta kontakt med finasiärer, firmabil däremot kan betalas av finansbolag. Tips sälj in bilen till en handlare som ägare och där köper kunden bilen för att komma åt finansiering men det kan kosta 5-10.000:- som tack för besväret annars är det ganska kört att någon ligger på flera hundra tusen i fickan då kommer misstänksamheten in om penningtvätt in i bilden när du skall sätta in dom på banken.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Svårt sälja på blocket

Ja hittar dom inget att klaga och klanka ner på så kör dom med taklucka eller automat om det inte finns för att kunna gå runt objektet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svårt sälja på blocket

Enligt min erfarenhet så fungerar Blocket alldeles utmärkt. Jag har såld ett par husbilar och flera båtar utan problem, nu senast för ett par veckor sedan min Kabe på MB-chassie. Men det är klart att man får lov att lägga sig på en konkurrenskraftig prisnivå, eftersom man som privatsäljare säljer i befintligt skick utan garantier.
Om köparen är i behov av hjälp med finansiering så kan närmaste husvagnsfirma hjälpa till med detta; krediter är sådant de gör pengar på.
Att en och annan skojare kan tänkas höra av sig med erbjudande om förmedling är inte särskilt störande, får närmast ses som underhållande tycker jag.
aake
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Svårt sälja på blocket

Det tog mig 2.5 månader att sälja min 09. Fick den till slut såld till underpris.
Tror att oro för att räntorna ska stiga plus att det är svårare att låna är orsaker som har fått marknaden att stagnera. Dessutom är det ju över 5000 husbilar till salu på blocket. När man sätter in en ny annons hamnar den blixtsnabbt på andra tredje sidan osv.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.302
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Svårt sälja på blocket

En sak jag funderat på och väntat på att det skall inträffa, har kanske nu verkligen hänt.

Jag tänker på att hur länge har husbilsboomen varat i Sverige?
Är det drygt 10 år?

I vilet fal som helst, de som köper nya husbilar är äldre personer.
(Jag vet det finns undantag)
Dessa äldre köpare, säg 55-65 år åldern, har ett begränsat antal år kvar där dom orkar/kan köra husbil, så dessa bilar skall HELT SÄKERT säljas snart.

Det kommer att komma ut en flodvåg av bilar från ägare som inte vill/kan köra mer.
Det är många bilar vi pratar om, då nyförsäljningen varit konstant i ökande i många år.

Kan det vara så att beg marknaden nu inte kan svälja alla bilar som kommer från början/mitten av boomen???.....
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svårt sälja på blocket

Wintercamper
När man, som jag, efter mycket grubblande kommit på var alla nya unga vackra flickor kommer ifrån, så inser man också att samma källa ger ett ständigt nytillskott av gubbar.
De ständigt stigande drivmedelspriserna är nog ett större hot mot hobbyn än bristen på förare.
aake
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.302
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Svårt sälja på blocket

Jag tror som du, ingen brist på gubbar.

Däremot, brist på personer som vill köpa husbilarna som de älsta gubbarna/gummorna avyttrar.
Det har ju visat sig att gubbarna gärna köper nytt, inte begagnade bilar.
(Ny-bils boomen....)

Bränslepriserna tror jag har marginell betydelse, slantar man upp några 100 tusen till över en mille för en bil, så är en bränslekostnad på en dryg tusenlapp i månden inte mycket.

Däremot kan det vara psykologist med dieselpriserna, kanppast praktiskt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Svårt sälja på blocket

Det är ju också en ganska ung marknad där prisbilden är allt annat än klar.
En ny husbil får man ju idag från 400.000 och upp till det tiodubbla.
Det är ju sen inte lätt för en förstagångsköpare, eller förstagångssäljare heller för den delen, att förstå skillnaderna mellan dessa "husbilar" och varför priset är eller bör vara si eller så högt på begmarknaden.

Alla vet ju att en Lamborghini bör kosta aningen :rolleyes: mer än en Suzuki. Men tittar man på beggade husbilar så...

Det verkar finnas en stor mängd med bilar i klassen runt några hundra tusen i väldigt varierande ålder och skick. Ihopklämda av dyrare nyare och överprissatta gamla 20-25 åringar. När proppen förhoppningsvis går ur för 20-25 åringarna tror jag vi får en mer "vettig" prissättning rakt igenom. Att en 20-25 årig bil skall kosta mer än 1/4 av en ny är ju inte friskt...
 
Toppen