Hej!
Egentligen borde jag fortsätta på http://www.husbilsklubben.se/forums/t33513/, men frågeställningen är så speciell att jag öppnar en ny tråd.
Upprinnelsen är ett förslag från JANKRO att använda en 220 V batteriladdare kopplad till en växelriktare för att få bättre laddning av bodelsbatteriet under färd. Därför köpte jag en CETEK M200 (15A) och en växelriktare CC-1812 (300W) från Clas Ohlson Artikelnummer 32-51 24 och kopplade ihop med 6 relä som visas på andra tråden.
När allt var klart och bänktestat så hade jag en fråga om M200 så jag ringde CETEK och under samtalet så undslapp man att M200 bara använder halva sinuskurvan och således borde ha en dubbelt så stor växelriktare, men tyckte ändå att jag skulle prova.
Naturligtvis ville jag veta vad som skulle hända med växelriktaren så jag tog reda på att de berodde på hur växelriktaren är konstruerad (om det var en transistorkrets för hela kurvan eller en transistorkretsar för var halva = två transistorkretsar).
Elverkstaden på Clas Ohlson vet inte men skall försöka skaffa ett schema, och jag undrar om någon kan komma på hur jag annars skall få reda på hur växelriktaren är konstruerad, och därmed belastas.
//Conny
Egentligen borde jag fortsätta på http://www.husbilsklubben.se/forums/t33513/, men frågeställningen är så speciell att jag öppnar en ny tråd.
Upprinnelsen är ett förslag från JANKRO att använda en 220 V batteriladdare kopplad till en växelriktare för att få bättre laddning av bodelsbatteriet under färd. Därför köpte jag en CETEK M200 (15A) och en växelriktare CC-1812 (300W) från Clas Ohlson Artikelnummer 32-51 24 och kopplade ihop med 6 relä som visas på andra tråden.
När allt var klart och bänktestat så hade jag en fråga om M200 så jag ringde CETEK och under samtalet så undslapp man att M200 bara använder halva sinuskurvan och således borde ha en dubbelt så stor växelriktare, men tyckte ändå att jag skulle prova.
Naturligtvis ville jag veta vad som skulle hända med växelriktaren så jag tog reda på att de berodde på hur växelriktaren är konstruerad (om det var en transistorkrets för hela kurvan eller en transistorkretsar för var halva = två transistorkretsar).
Elverkstaden på Clas Ohlson vet inte men skall försöka skaffa ett schema, och jag undrar om någon kan komma på hur jag annars skall få reda på hur växelriktaren är konstruerad, och därmed belastas.
//Conny