• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svårdödad batteri

F

F.d. 24414

Guest
Det finns massor med kunskap här gällande batterier/laddning och jag tänkte mycket på detta forum i veckan då vi hade ett batteriproblem på jobbet.
En liten historia om batterimisshandel bara.

Vi har en speciell utrustning på jobbet som drivs av ett motorpaket från en äldre bil (Volvo B23A-motor från 1982)
Utrustingen har stått utomhus sedan den sist användes hösten 2010 och skulle nu startas upp i -15 grader, nya tändstift samt tändkablar behövdes och så var batteriet givetvis stendött och stumfryset.
Batteriet var även lite svullet som en surströmmingsburk från förra året så jag räknade det som helt förlorat.
På med den stora batteriladdaren i hjälpstartläge och märkligt nog tog batteriet emot ström??
Först en laddström 60-70A för att sedan sjuka ner mot 10A efter 30 minuter när vi började jobba med maskinen, starter skedde först med laddaren i hjälpstartläget.
Efter en stund märkte vi att motorn startade utan hjälpstartläge och efter en dags upprepade starter var batteriet i driftsform och vi lämnade det med underhållsladdning under natten.
Nu har vi kört ytterligare en dag helt utan laddning och batteriet är nu helt OK trots den hårda misshandeln märkligt nog.
 
Toppen