• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrväxel

sm6dtg

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9159
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Det gäller Fiat- Dethleffs A-5881 som gått 2755 mil vid första besiktningen.Där
konstaterades glapp på vänster inre styrled. Vid besök på Fiat verkstad i Kungsbacka bekräftades felet, men någon lös styled går ej att köpa. Dufår byta hela styrväxeln pris 15000 kr. Skriver brev till CODAT som sålt bilen där har man skickat brev till Tyskland om hjälp till rep. kostnad. mitt brev skickades till CODAT den 9 oktober 06 ännu inget svar.Vi åberopar garantifel på en bil som togs ut 2002 samt endast gått 2755 mil.Olsonbolagen ger ingen hjälp efter garantitidens utgång, så vi husbilsägare står hjälplösa efter garantitidens utgång.
GOTT NYTT ÅR
LEIF
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag har aldrig hört talas om någon styrväxel som det inte finns en inre styrled att köpa till. Det bör säkerligen sitta en skylt eller ett namn på styrväxeln typ ZF eller annat. Det finns nog ingen biltillverkare som tillverkar sin styrväxel, alltid underleverantörer. Där bör du kunna få fram en inre styrled ifrån.
 
F

F.d. 3581

Guest
Bedrövligt att sådant fel kan förekomma på en bil med den korta körsträckan.
Man blir nästan f-rbannad.

Detta får mig att fundera över om vi inte inom klubben borde uppmärksamma o på något vis lagra problem med bilars- och leverantörernas kvalité - typ "svarta listan". Eller varning för .........

Hälsn
Dag
 

sm6dtg

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9159
Medlemskap
2022
Hej! angående Dethleffs styrväxel.Vill flagga för att man gör en besiktning innan garantitiden går ut. Tänk på att det kan gå 3år innan första besiktning,du kanske inte märker dina farikationsfel förrän bilen är upphissad hos svensk bilprovning.Så var det med mig.Du kanske inte kan räkna med någon hjälp från din leverantör efter utgången garantitid. Den nya fina dyra husbilen kanske ruvar på osynliga hemligheter.
sm6dtg
 
Toppen