• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Styrmjukvara uppdatera till Fiat 3.0

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Någon som vet hur man kan se vilken mjukvaruversion man har i motorstyrningen? även för robotlådan.
Jag har obd läsare.
Kan man bara uppdatera hos en av Fiat auktoriserad verkstad eller finns det hos andra verkstäder?
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kan man bara uppdatera hos en Fiatauktoriserad verkstad eller finns det hos andra verkstäder?
99,8 % säker på att endast en verkstad med Fiats eget diagnosverktyg och uppkoppling mot Fiats servrar kan göra en sådan uppdatering.
Det innebär i praktiken att verkstaden måste vara just en auktoriserad Fiatverkstad.

Du bör kunna få dinmotor/växellåda uppdaterad, mot en kostnad, om det inte råkar finnas en recall/kampanj på mjukvarubyte.

Jag lät uppdatera min motor och växellåda efter jag köpte min bil, den hade då en 10 år gammal mjukvaruversion.
Skillnaden var markant i mitt fall, väl värt pengarna.
 
Toppen