• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stulen husbil

F

F.d. 73249

Guest
jäkligt trist med er bil
vi är nya på detta med husbil.
nu har vi fått nöja, då vi kommer att ha vår katt med på resan
o ibland får han ju vara själv, vi kan inte asa runt på han hela tiden
o han vill vi ju inte bli av med till nån långfingrat jä.....
är det vanligt med inbrott o stöld av husbil.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Frugan och jag suttit å resonerat lite kring detta.
Vi har skriklarm från Kjell larmar 30 sekunder om nån tar sig in genom nån dörr.
Vet ej hur effektivt det är men nu får skärpa oss med att aktivera detta när vi ställer ifrån oss bilen utanför campingar.

En annan idé vi har är att förse ipad med kontant simkort, ha den uppladdad i tyst läge och stoppa in den i nåts gömt svåråtkomligt utrymme och använda iphones hitta funktion ifall sånt skulle hända.

Tar gärna emot Synpunkter på det I forumet.
Kanske en sådan här man ska satsa på?

/ Rickard

1667742654536.png
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
I min första husbil, en Frankia, monterade jag en dold knapp på instrumentpanelen som startspärr. För att startmotorn skulle dra igång motorn var man tvungen att hålla knappen intryckt samtidigt med att man vred om nyckel. Dessbättre slapp jag att få detta testad på riktigt men verkstaden som servade husbilen kunde inte starta den fast jag hade informerat dem om att knappen/spärren fanns, men inte exakt var.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Väldigt trist att höra, hoppas det ordnar sig snabbt!

Jag undrar om man har någon nytta av att man etsar registreringsnummer på fram och sidofönstren med SSF:s bilrutemärkning se länk. Vad tror ni?

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Väldigt trist att höra, hoppas det ordnar sig snabbt!

Jag undrar om man har någon nytta av att man etsar registreringsnummer på fram och sidofönstren med SSF:s bilrutemärkning se länk. Vad tror ni?

Det hindrar nog inte dem som tar en hb där de bara är intresserad av "innehållet"

Kan ju vara någon som behöver vissa delar på hb som tog den....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kommer ihåg en gammal tråd. Det är en medlem i HBK som fick sin husbil stulen, visserligen i Sverige.
Han fick tillbaka sin bil tack vare att HBK:s dekal och medlemsnummer var kvar på bilen.
De var väl synliga på framsidan av alkoven. Jag hade nog inte sett dekalen och numret om de inte hade varit så synliga.
Bilen var falskskyltad med Danska skylar.
Dekal och medlemsnummer kan hjälpa att få tillbaka bilen om den blir stulen. Det gäller förstås att ha stor portion tur också.

Se sidorna 166, 169 och framåt I länken.

 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Kanske en sådan här man ska satsa på?

/ Rickard

Visa bilaga 225681
Sådana här brukar ofta finnas på loppmarknader för en spottstyver! Sedan det för 25 år sedan infördes startspärrar på alla bilar är det nog inte många som använder den. Har själv en hängandes i garaget och ska nog ta med den på nästa resa utomlands. Fördelen är ju att den syns bra så förhoppningsvis tjuvarna ger sig på något annat. De tjuvar som är ute efter att stjäla moderna bilar har väl dator och elektroniska saker med sig men knappast vinkelslip som ju också väsnas en del.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tyvärr så blir det ju svårare och svårare att själv manipulera med nyare bilar, men ändå med rätt brytfunktion och lagom undangömd så kan en strömbrytare på "off" fortfarande vara den enkla grejen som förhindrar en stöld. Bilens original stöldskydd vet alla proffs om och då också troligen hur man kommer förbi det när de ändå ger sig på bilen. En brytare till startläget på "nyckeln" om det nu ens finns en vanlig nyckel kan hjälpa en hel del och även om det bara finns en tryckknapp, men är ändå lätt att komma förbi om startmotorn går att komma åt snabbt underifrån.
Men en brytare till någon pump, magnetventil eller kanske något som bryter elektriska spridare och som inte är normalt i en bil kan nog göra att den står kvar när stölden börjar ta för lång tid.
Min gamla bil får jag inte ens igång själv ibland när jag glömt att knappen är på off :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Dom klipper ratten istället, rätt meningslös produkt.
Vill dom ta bilen så är det inte en rattkrycka som stoppar dom.
Tror ändå att rattkryckan kan göra nytta. Den syns ju väl utifrån och det syns om någon försöker bryta upp den. Och hur lätt är det att såga sönder en ratt och sedan köra iväg med bilen? Jag vet inte men inbillar mig att tjuven hellre väljer en annan bil!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man måste kalkylera risken att bilen blir stulen, mot besväret att montera diverse smarta skydd, det försvinner ett fåtal husbilar årligen,det är när tjuven råkar komma över en nyckel som bilen förvinner, skydda dina nycklar, förvara dom inte på något "smart" ställe ,det är överlägset det bästa stöldskyddet.
Hur vanligt är det att någon lyckas starta en något så när modern husbil utan nyckel, en husbil är inget prioriterat objekt för tjuven alldelse för svår att omsätta i kontanter, det klientel som stjäl för att bo i den är inte tillräckligt smarta för att stjäla en bil utan nyckel.
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Så tråkigt att läsa, hoppas att det löser sig till det bästa för er. Ber om ursäkt för att jag lånar er tråd här.

Är det någon som har något bra tips för vad man kan göra under huven på en Fiat som gör att den inte blir lika lätt att stjäla? Vi är långt hemifrån så jag kan inte montera några brytare eller så utan letar efter en quick-fix. Rycka en säkring? Jag har f.ö. alltid bägge nycklarna på mig men det verkar som om bilen kan bli stulen utan dessa. Krycka tror jag inte på, dom knipsar ratten på ett ställe bara. Och vill man inte skylta med dylika tips tar jag gärna emot via privat meddelande. Vi kommer evt att behöva ställa ifrån oss husbilen några dagar i Altea och vi behöver ju komma hem också.
/Tomas
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
För er som vill ha en bra tracker UTAN simkort, utan månadsavgifter och på batteridrift så vill jag verkligen rekommendera CPH-tracker.
Batteriet håller i 3-5 år och själva enheten bara gömmer man någonstans i husbilen eller limmar på taket. ingen kabeldragning, ingen extra strömförsöjning. Bara funkar i ett antal år, beroende på hur man ställer in att den "Skall höra av sig".
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
För er som vill ha en bra tracker UTAN simkort, utan månadsavgifter och på batteridrift så vill jag verkligen rekommendera CPH-tracker.
Batteriet håller i 3-5 år och själva enheten bara gömmer man någonstans i husbilen eller limmar på taket. ingen kabeldragning, ingen extra strömförsöjning. Bara funkar i ett antal år, beroende på hur man ställer in att den "Skall höra av sig".
Hittar ingen spec om den fungerar med 4g bandet
 
Toppen