• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stulen husbil Adria Coral SL 670 Greyline

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025
Sv: Stulen husbil Adria Coral SL 670 Greyline

Konstig inställnig. Alla har befogenheter att ingripa vid brott. Allemansingripande
Om nu en myndighetsperson som en Tullare inte anser sig ha att göra med uppenbara brott, ja då är det illa.

Visst Tullaren kan enbart "hålla kvar" fordonet/personen till Polis anländer men frågan är om denne Tullare ens "gitter" anstänga sig att göra detta ingripande:rolleyes:

Jo det vill jag tro att de gör med den erfarenhet av dessas jag har, de är i regel mycket hyggliga personer och inte på något sätt avvikande från det rättsmedvetande som vanliga medborgare i vårt land har.

Då tycker jag att du kan åka till en gränspassage, ställ dig där och gör din insats. Jag kan bara upprepa att tullare har ingen laglig rätt att leta efter stöldgods. Men om man vid utresekontroll hittar stöldgods så lämnar man över ärendet till polisen. Samma sak om man vid inresekontroll hittar saker som tyder på en stöldrelaterad resa lämnar man över ärendet till polisen.
Med vänlig hälsning.
Publikanen.

F

F.d. 9344

Guest

Men kära nån då jag skriver ju att de som jobbar inom Tullen måste vara frusterade, möjligen avtrubbadde av den byråkrati som nu råder.
Jag anser inte att dessa skiter i vad som händer (med få undantag) så missförstå inte min inställning. Jag har all respekt för att det finns de som ser skiten men blir blasé efter ett tag och blundar.

Herrejesses tror du inte att jag har insikt hur det ser ut inom dessa myndigheter:twitcy:

Nej du jag har inte som livsuppgift att bevaka Sveriges gränser, det betalar jag skatt för att andra skall utföra, om det sen sker efter de önskemål som skattebetalrana kräver det stå tydligen i stjärnorna:rolleyes:

F

F.d. 9344

Guest

Trådurspårning, igen.

Jasså och på vilket sätt har det "spårat ur":confused: Om vår gränskontroll hade varit vad den borde vara så skulle inte en tråd om en stulen HB eller annat fordon funnits på detta forum.
Men OK anser du att det skall vara tomt med kontroller på vad som förs in och ur landet så får du väl leva med att detta händer:wideeyed:

Men du kanske tycker att på detta forum skall man skriva "Oj så hemskt jag lider med er som drabbats av detta hoppas det löser sig":rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Då kan man ju nästan säkert utesluta att förra ägaren haft kopia på nyckeln.
Beklagar att husbilen är stulen Ingmar G.

Men läste inlägget om att den var importerad och ovan om nycklar.

Någon som tänkt på att bilen var chipad med spårsändare och på det viset är lätt att hitta, starta med nyckelkopia och dra iväg. Är ett tänkbart tillvägagångssätt.

Bernt

F

F.d. 9344

Guest

Ja Scaniaboy det är inget otroligt senanrio om det handlar om ett fordon i 300-500 tusenklassen.
Det är nog dax att vakna upp för oss naiva nordbor:(

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Beklagar att husbilen är stulen Ingmar G.

Men läste inlägget om att den var importerad och ovan om nycklar.

Någon som tänkt på att bilen var chipad med spårsändare och på det viset är lätt att hitta, starta med nyckelkopia och dra iväg. Är ett tänkbart tillvägagångssätt.

Bernt
En lösning på nyckelkopie problemet är att kolla vid service hur många nycklar som är tillagda i bilens dator.

Men jag gissar att de stjäl utan att ha rätt nyckel. De kan knepen. Den bästa lösningen är att koppla in en brytare på lämpligt ställe samt koppla ur OBD2 uttaget.
Glöm bara inte att koppla in det innan besiktning annars blir bes. gubben förtvivlad när han inte kan läsa ut ev. felkoder.

Toppen