Publikanen
HBK Medlem
Sv: Stulen husbil Adria Coral SL 670 Greyline
Då tycker jag att du kan åka till en gränspassage, ställ dig där och gör din insats. Jag kan bara upprepa att tullare har ingen laglig rätt att leta efter stöldgods. Men om man vid utresekontroll hittar stöldgods så lämnar man över ärendet till polisen. Samma sak om man vid inresekontroll hittar saker som tyder på en stöldrelaterad resa lämnar man över ärendet till polisen.
Med vänlig hälsning.
Publikanen.
Konstig inställnig. Alla har befogenheter att ingripa vid brott. Allemansingripande
Om nu en myndighetsperson som en Tullare inte anser sig ha att göra med uppenbara brott, ja då är det illa.
Visst Tullaren kan enbart "hålla kvar" fordonet/personen till Polis anländer men frågan är om denne Tullare ens "gitter" anstänga sig att göra detta ingripande
Jo det vill jag tro att de gör med den erfarenhet av dessas jag har, de är i regel mycket hyggliga personer och inte på något sätt avvikande från det rättsmedvetande som vanliga medborgare i vårt land har.
Då tycker jag att du kan åka till en gränspassage, ställ dig där och gör din insats. Jag kan bara upprepa att tullare har ingen laglig rätt att leta efter stöldgods. Men om man vid utresekontroll hittar stöldgods så lämnar man över ärendet till polisen. Samma sak om man vid inresekontroll hittar saker som tyder på en stöldrelaterad resa lämnar man över ärendet till polisen.
Med vänlig hälsning.
Publikanen.