• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stulen husbil Adria Coral SL 670 Greyline

Trixie & Co

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10145
Medlemskap
2025
:( Någon gång mellan eftermiddagen fredag 26 oktober och morgonen måndag 29/10 stals husbilen från parkeringsplatsen i Backa Industriområde i norra Göteborg. Registreringsnr RZH 547.

Jag vill be den som sett något som kan vara av intresse för att lösa stölden att kontakta mig. Bilen kan ha körts söder ut för att komma ut ur Sverige via färjor eller Öresundsbron så alla observationer i denna del av landet eller utomlands kan vara av intresse. Det fanns ca 25 liter bränsle i tanken så påfyllnad kan i så fall ha gjorts i södra Sverige.

Ingemar Gustafsson
tel 070-252 30 62
epost g.ingemar.g@telia.com

Bilagor

• 001.JPG
    001.JPG
    623,8 KB · Visningar: 30
  • t o m 2011-12-22 048.JPG
    t o m 2011-12-22 048.JPG
    694,7 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Stulen husbil Adria Coral SL 670 Greyline

Fy f-n vilket öde.

Men hur går det till att starta en sådan ny bil. Har den inte elektronisk starspärr?
Jag menar går den att starta utan rätt nyckel?
Bilen ser jag är direkimoperad kan det finnas ett samband där, nyckelkopior.

Vore det inte smart att installera en GPS spårare på ett så dyrt fordon? Visserligen ligger ju dessa kriminella steget före men ändå väl gömd kanske de inte finner spårutrusningen.

Ja det var så jag tänkte.

Trixie & Co

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10145
Medlemskap
2025

Angående nyckelkopior: vet ej. Har hört att proffsen byter elektronik för att kunna använda egen nyckel.

Spårsändare: Ja absolut i nästa bil

F

F.d. 9344

Guest

Ja dessa är ju kreativa när det gäller att "uppfinna" metoder för att ta det de inte äger själva.
Hur ställer sig försäkringsbolaget till stölden?
Vet att de ansåg förr att det inte gick att "tjyvkoppla" en bil med starspärr och vägrade betala, är det även så nu?

Hur som haver så är det väl ett försäkringärende och då får du hoppas på att de kommit till insikt att det går att kringå denna elektronik och godkänner din stöldanmälan.

Men det väl själva f-n att man inte skall få ha sin egendom ifred och att det verkar vara så lätt att nu för tiden föra ut stölgods ur landet.:mad:

Är detta en ny trend, att stjäla HB för försäljning i annat land, där det går lättare att fixa till ursprungskontrollen?

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Va det i Trelleborg "dom" inte "gitter" att kolla långtradarna?????
Mvh.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo hörde på Radio P4 härom morgonen att Sverige Skickar 800 miljoner & väl det till Afganistan!
Att där skall finnas resurser att kolla våra gränser det är att begära för mycket!
Men jag lider verkligen med er!
Mvh. "Ps" rattkrycka på "Ds"

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Blev bilen stulen från sin bilregister adress eller var den parkerad på annat ställe?

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Då kan man ju nästan säkert utesluta att förra ägaren haft kopia på nyckeln.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Blev av med en nästan ny Kabe får ett antal år sedan på ungefär samma sätt, den stod parkerad ett par dagar utanför vårt företag.Ringde polisen omedelbart när vi upptäckte stölden och svaret blev att den är säkert redan utanför landet. Blev ombedda av försäkringsbolaget att skicka nycklarna och efter en månad kom pengar. Husvagnen hittades aldrig.Tydligen finns en stor marknad utanför våra Så kallade gränser.

E

Elis13

Guest

Hur har det gått med husbilen? Har du fått tillbaka den? -eller?
Vi fick vår husbil Eura Mobil 650 stulen den 26/9 i Härnösand. Anmälde direkt på morgonen till polis o förs-bolag. Bilen stoppades i Helsingfors(?) den 28 när den skulle köras ombord på färja fvt till Litauen. Har fått veta via polisen i Sve o Fin att en liga från Litauen opererat i Sverige under 2013 och samma grupp som stal vår bil hade månaden innan stulit minst 2 husbilar till - en i Örebro och en i Boden. Där hann polisen inte med så dom bilarna är borta för gott. Vi har inte fått tillbaka vår husbil ännu pga reparationer av tändnings- och dörrlås som tagit orimligt lång tid att fixa.
Och JA - tjuvarna kan idag med specialutrustning koppla förbi startspärren och få igång bilen utan problem. :mad: Vi skulle ställa in bilen för vinterförvaring 1/10 så den var fulltankad men inte tömd på alla tillhörigheter som numera är borta (tex tv, backkamera osv). Första åtgärd i vår är larm via mobilen + spårsändare men hur stor är sannolikheten att samma husbil blir stulen två ggr?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är väl fult att säga det men det är väl öst bidrag till väst att åka över och utnyttja allemanssrätten .
Det är ju inte svårt att veta vart alla stulna airbagar från personbilar tar vägen .

F

F.d. 53078

Guest

Jag ska sätta en eletrisk bränslekran med en väl gömd strömbrytare och en huvudströmbrytare.
Man kan även montera en dold strömbrytare till stoppmagneten eller till startsoloniden.

Det är ett mycket bra sätt att skydda sin bil.

Bilen går några hundra meter och stannar, där står tjuven med ett uppbrutet ratlås

F

F.d. 9344

Guest

Det är väl fult att säga det men det är väl öst bidrag till väst att åka över och utnyttja allemanssrätten .
Det är ju inte svårt att veta vart alla stulna airbagar från personbilar tar vägen .

Nej Bengt-Åke det är inte fult att säga sanningen även om den inte är politiskt korrekt.

Det tråkiga är att vår rättsapparat , Tull, Gränspolis inte använder sig av möjligheten att kontrollera in/ut passering vid våra färjeläger.
Ta en tripp till England eller USA så skall du få se på kontroll vid inpassering,
USA fråga: Vad skall du göra här? Svar Seminarium och utbildning. Fråga: Var och vad skall du lyssna på?, Svar: Vet inte ännu? Fråga; Vadå vet inte du får gå åt sidan tills vi vet eller du kan redovisa ditt ärende i USA bättre.
Ja så kan det hålla på där över. Om du missar en flyg eller hela anledningen till att du rest över, det skiter dessa gränspoliser fullständigt i.
Du skall redogöra för ditt ärende i landet.
Det är skillnad på än när de Litauer som för några årsedan ertappades med bilen full av misstänkt stöldgods(bl.a mycket guldföremål) stoppades i Karlskrona vid färjelägret men Åklagaren ansåg att de inte borde hållas kvar för att inte missa Färjan:wideeyed::wideeyed:

Där rök nog en hel brottsutredning rakt ner i avgrunden och troligen ett gäng Litauer som skrattade hela vägen över Östersjön:mad::mad::mad::mad::mad::mad:

F

F.d. 29925

Guest

Vad som åker ut ur landet verka vara av mindre intresse för tullarna har väl fullt upp med att räkna ölburkar i inkommande fordon.;)

(man borde nog lägga lika mycket krut på både in och utpassering)

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

Vad som åker ut ur landet verka vara av mindre intresse för tullarna har väl fullt upp med att räkna ölburkar i inkommande fordon.;)

Tullen har ingen befogenhet att leta efter stöldgods. Men jag vet av egen erfarenhet att dom vid misstanke om stöldgods vid utresekontroll lämnar över ärendet till polisen.
Med vänlig hälsning
Publikanen

F

F.d. 9344

Guest

Nu skall ingen skugga falla över de tjänstemän/kvinnor som jobbar inom Tull/Gränspolis.
De har att jobba efter de derektiv som ges inget annat. Felet ligger högre upp i herakin och det är en heraki av värsta slag inom dessa myndigheter.

Det jag tycker är konstigt är att när så mycket resurser inom Tullen blivit frilaggda efter EU-inträdet borde dessa användas till just utpasseringskontroll.
Inpassering är ju i det närmaste tabu om någon kommer från ett EU.-land.

Men f-n vet om EU förbjuder utpasseringskontroll och då skulle mycket vara vunnit med att sätta dit dessa östastsdrägg som härjar i Sverige:mad::mad::mad:

F

F.d. 9344

Guest

Tullen har ingen befogenhet att leta efter stöldgods. Men jag vet av egen erfarenhet att dom vid misstanke om stöldgods vid utresekontroll lämnar över ärendet till polisen.
Med vänlig hälsning
Publikanen

Konstig inställnig. Alla har befogenheter att ingripa vid brott. Allemansingripande
Om nu en myndighetsperson som en Tullare inte anser sig ha att göra med uppenbara brott, ja då är det illa.

Visst Tullaren kan enbart "hålla kvar" fordonet/personen till Polis anländer men frågan är om denne Tullare ens "gitter" anstänga sig att göra detta ingripande:rolleyes:

Jo det vill jag tro att de gör med den erfarenhet av dessas jag har, de är i regel mycket hyggliga personer och inte på något sätt avvikande från det rättsmedvetande som vanliga medborgare i vårt land har.

Toppen