• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Streaming i Europa, förbrukning

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Hej, jag befinner mig i Spanien och använder router , apple tv, för att se tv. Tidigare har jag haft en förbrukning på max 1 GB/tim men nu har den plötsligt gått upp till drygt 2 GB/tim. Använder C more och är uppkopplat till Vodafone, bildkvalitet inställd på 480p. Skulle behöva råd om vad som kan vara orsaken till ökningen. Har telenor 100 GB utomlands.
Tacksam för tips!
Janne
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Verkar som många streamar för att kunna mata en 4 k storbild TV
Ju bättre anslutning desto mer förbrukning, har inte hittat något sätt att begränsa
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Hej, jag befinner mig i Spanien och använder router , apple tv, för att se tv. Tidigare har jag haft en förbrukning på max 1 GB/tim men nu har den plötsligt gått upp till drygt 2 GB/tim. Använder C more och är uppkopplat till Vodafone, bildkvalitet inställd på 480p. Skulle behöva råd om vad som kan vara orsaken till ökningen. Har telenor 100 GB utomlands.
Tacksam för tips!
Janne
Vi har Telenor 100 Gb/ mån i EU. Fast rauter i bilen med yttre antenn i surfkort. Streamar med Chromecast från IPad/Iphon appen Allente hela utbudet till Smarttv. Ingen förbrukning. Så har vi gjort de senaste 3 vintrarna på Iberiska halvön.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vi har Telenor 100 Gb/ mån i EU. Fast rauter i bilen med yttre antenn i surfkort. Streamar med Chromecast från IPad/Iphon appen Allente hela utbudet till Smarttv. Ingen förbrukning. Så har vi gjort de senaste 3 vintrarna på Iberiska halvön.
”Ingen förbrukning”? Hur funkar det?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Inget unikt för Telenor.

Det fungerar som så att det inte dras ngn surf från ditt abbonnemang när du streamar TV i EU
 

Micke_S

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalix
HBK-Nr
33970
Medlemskap
2024
Är det någon som testat hur det funkar om man redan har ett Telenor Obegränsat Företagsabonnemang via jobbet, och tar ett privat TV Streaming abonnemang. Dras det surf då i utlandet ?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Är det någon som testat hur det funkar om man redan har ett Telenor Obegränsat Företagsabonnemang via jobbet, och tar ett privat TV Streaming abonnemang. Dras det surf då i utlandet ?
Har du tv via jobbet eller om tv ingår i jobbabb så ingen förbrukning. Men streamar du från ditt privata tv abb så bör det ju bli surf eftersom inte samma person står på abben. Det enklaste är väl att kontakta Telenor och sedan återkomma med svar i tråden ;)
 

Micke_S

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalix
HBK-Nr
33970
Medlemskap
2024
Företag kan inte teckna TV-stream abonnemang, det är nog entydigt men i övrigt så är svaren som vanligt otydliga och icke konsekventa när man försöker kontakta denna typ av kundsupportar. Därför önskar jag helst svar från någon som verkligen provat.
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
”Ingen förbrukning”? Hur funkar det?
Läs en gång till. Det fungerar så för oss med de förutsättningar jag skrev. Återkom om det något klart. Ett tillägg. Vi har fiber hemma. Har 2 programkort för parabol när man kan ta in där den når. Hela Tyskland, Benelux o norra Frankrike samt Norden.
 
Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Då fick vi ett missförstånd. Det du behöver är ett abonnemang hos Allente. Parabol eller inte väljer du själv. Kolla abonnemang och vilket utbud du önskar på deras hemsida.
Jag har abb hos Allente men hur får jag bild (gratis)?
 
Toppen