• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

....husbilar får oftast inte plats i rutan....möjligen hjulen, men inte överhängen....ovh därmed är behovet av selektering i stadskärnor igång

Hej Louie,

Jag håller med om att det blir ett problem om husbilen inte rymms innanför rutan.
Men idag finns det en uppsjö av plåtisar som rymms i rutan.
Min tolkning är att inte dessa heller får stå på Strandvägen i Sthlm.
Då är det inte strl. som är ett problem längre, utan camparna i sig själva?

Mvh.
Jens Norberg
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Hej Louie,

Jag håller med om att det blir ett problem om husbilen inte rymms innanför rutan.
Men idag finns det en uppsjö av plåtisar som rymms i rutan.
Min tolkning är att inte dessa heller får stå på Strandvägen i Sthlm.
Då är det inte strl. som är ett problem längre, utan camparna i sig själva?

Mvh.
Jens Norberg

Jo Jens... så är det nog, och då talar vi sannolikt om plåtisar <5.40... om den i sin helhet ska få plats inom rutan. Jag tror att gatukontoret i stadskärnor ofta egentligen inte är ute efter dem som i sin helhet ryms inom rutan... men de har svårt att med gällande skyltar selektera och därmed dras alla PBII med i förbudet. I andra fall så är de ute efter både för stora bilar och övernattning i dessa. Om de är ute efter att förbjuda både övernattning i bil/"campingfordon" OCH parkering av bilar överstigande ~5.40.... så återstår nog enbart att skylta med förbud mot PBII. Det går ju att trixa till det med en kombination av flera skyltar....men :)
mvh
Louie
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Som man sår, får man skörda. Husbilar utmed Strandvägen har säkert retat upp både kommunpolitiker och boende, så förbudet kom nog inte som en överraskning. Det hade säkert blivit en ohållbar situation till sommaren.
Området hade säkert blivit översvämmat av gästande turister på fyra hjul...
Synd bara, att man inte tänker på anordna något alternativ för detta ändamål, istället blir det stelbent och generellt parkeringsförbud för denna kategori.

En lördag förra sommaren besökte jag Stockholm för ett evenemang vid Gärdet. Massor av tillresande motionärer samlades för att delta i ett motionslopp. Endast futtiga 50-talet parkeringsplatser vid Tekniska Museet var bara en droppe i havet för denna tillställning.
Så vad göra som bilist från landet? Jo, man parkerar givetvis utmed Djurgårdsbrunnsvägen och kör ner sina bilar så gott det går i diket, för att trafiken ändå skall flyta och inte bli hindrad.

När startskottet går kl 10.00 dyker snart parkeringsvakterna upp och lappar varenda bil(!), som står parkerad i dikesrenen utmed vägen. Undrar om jag inte kunde skönja ett litet småleende av dessa s.k. yrkesutövare. Simpelt att vänta ut startskottet, för att sedan i lugn och ro kunna printa ut sina remsor med felparkeringsböter. Dåligt av arrangören / Stockholms stad att inte erbjuda tillfälliga avgränsade p-ytor för sina evenemang.

Likadant tycker jag, att det är mycket dåligt av ansvariga att inte erbjuda något alternativ för husbils-parkering, när man nu stänger den ena platsen efter den andra med förbudsskyltar. - Även husbilister betalar skatt och kan faktiskt ha behov av att parkera sitt fordon, utan att för den skull misstänkas för att börja plocka ut campingutrustning.
Man har också behov av att handla, besöka platser som alla andra bilister eller kanske bara stanna till en stund. Diskriminering? :rolleyes:
 
F

F.d. 29707

Guest
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Personbil klass II
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Problemet med Strandvägen är väl att i ställplatsappar listas Strandvägen som ställplats/husbilsparkering, som turist från annat land kollar man appar osv om var man kan stå, precis som vi gör när vi åker utomlands. Så tror problemet ligger där till stor del. Bara att hoppas att Strandvägen nu tas bort i dessa appar, men inte så troligt. Exempel nedan.
 

Bilagor

  • IMG_2613[1].PNG
    IMG_2613[1].PNG
    558,6 KB · Visningar: 3

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Problemet med Strandvägen är väl att i ställplatsappar listas Strandvägen som ställplats/husbilsparkering, som turist från annat land kollar man appar osv om var man kan stå, precis som vi gör när vi åker utomlands. Så tror problemet ligger där till stor del. Bara att hoppas att Strandvägen nu tas bort i dessa appar, men inte så troligt. Exempel nedan.

Det går att meddela Promobil att platsen inte längre är lämplig för husbilar, jag skall göra det.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Från den 1/5 2006 registreras (i princip) alla husbilar som personbil klass II.

Innan dess registrerades (i princip) alla husbilar som lastbil - lätt eller tung, beroende på totalvikt.

Vid senaste årsskiftet fanns i Sverige 85.447 husbilar. Av dessa var 31.212 (36,53 %) lastbilsregistrerade. 3.512 av lastbilarna hade en totalvikt som var högre än 3,5 ton.

Pålle
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Passerade Strandvägen vid midnatt i lördags till fots. 7 husbilar stod uppställda i närhet till Djurgårdsbron!! Såg faktiskt ganska trevligt ut!
ORVAR
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Parkeringsböter på 650 kr får nog anses vara billigt för en övernattning på Östermalm.

Sen ska man givetvis följa bestämmelserna och inte stå där.;)
 
F

F.d. 26955

Guest
Sv: Strandvägen Sthlm, väntat men trist...

Jag parkerade/övernattade 2 helger i april plus 2 vardagar i maj på Strandvägen och klarade mig från böter. Kommer att ställa mig där ibland även i fortsättningen, rapporterar när jag få första böteslapp. Jag bo permanent i bilen minst 6 månader på sommaren, det finns massor med trevligare och framförallt lungnare ställen än Strandvägen.
 

Bilagor

  • IMG_3627.PNG
    IMG_3627.PNG
    6,7 MB · Visningar: 7
Toppen