• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömsnål 12-vols Tv

B

Bengt & Gunni

Guest
Hej!Vi har letat efter en strömsnål LCD-TV med Mpeg4 och som går att köra på 12-volt .Fastnade för Grundig 19"vision 2 19-2940 T.Enligt uppgift ska den dra 30wattt.Priserna varierade en del.Hade nästan bestämt oss för elgigantens onlineshop 3695 kr när vi tog en koll på Media Markt i Norrköping .Samma apparat för 2790 kr.12-voltskabel medföljer ej,men den finns att köpa på elgigantens onlineshop 249 kr.Man kan annars göra en själv eftersom den består av universalanslutningar plus en kabelbit.Verkar att vara ett bra köp ,jättefin bild o bra ljud.

:wub: Mvh Bengt & Gunni
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Kika även på www.netonet.se : Här är en direkt länk : TV 12 volt

Dom har ju ett par alternativ men glöm inte att även kolla så det är CA-modul så du kan använda ett Boxerkort för annars så har du ju bara gratis kanalerna .
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Bengt-Åke!
Den du länkar till verkar inte ha mpeg-4 digitalbox inbyggd vilket Grundig 19"vision 2 19-2940 T har.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

hej i tv värden det skall finnas led tv 19tum nu kan det vara något eller mvh håkan
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Hur mycket gör HD-kvaliten på en 19 tummare egentligen? Ser på vår 42 tummare hemma att man helst ska sitta 2-3 meter eller närmre för att se den ökade detaljskärpan. (Eller det kanske beror på hur jag ser?) Men med mitt resonemang skulle man behöva sitta ca 50 - 75 cm från 19-tummaren för att njuta av HD? Är jag ute och cyklar?

Däremot har jag blivit en stor fan av Annettes bilder efter att ha varit inne och tjuvkikat. Snacka om HD-kvalite! :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Jag letar också efter en annan TV. Kostaterar att 19" gärna drar 60watt om den ska ha inbyggd DVD osv. Har sett någon på ca 49w, men inte fastnat pga dålig kontrast etc. LED ger kanske lite bättre kontrast, men är ju egentligen också LCD med annan bakgrundsbelysning. Kollar vidare...
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

du är rolig du så du menar att jag skall sätta fast min 15tummare på glasögonen för att få hd-kvaliten mvh håkan ps kan ha fel cyklar ej pga snö
Hur mycket gör HD-kvaliten på en 19 tummare egentligen? Ser på vår 42 tummare hemma att man helst ska sitta 2-3 meter eller närmre för att se den ökade detaljskärpan. (Eller det kanske beror på hur jag ser?) Men med mitt resonemang skulle man behöva sitta ca 50 - 75 cm från 19-tummaren för att njuta av HD? Är jag ute och cyklar?

Däremot har jag blivit en stor fan av Annettes bilder efter att ha varit inne och tjuvkikat. Snacka om HD-kvalite! :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

...njae, jag vet inte..., det var en reflektion utifrån HD-kvaliten på vår 42 tummare. Visst blir det mycket bättre bild med HD men jag måste krypa närmre än vad jag brukar sitta för att se skillnaden. Det borde väl innebära att jag måste krypa ändå närmre ju mindre TV:n är!? (Cyklar jag nu igen =) Fast just nu kan jag cykla obehindrat för vi har nästan barmark! :)
 
Inlägg
35
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4757
Medlemskap
2024
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Hej!Vi har letat efter en strömsnål LCD-TV med Mpeg4 och som går att köra på 12-volt .Fastnade för Grundig 19"vision 2 19-2940 T.Enligt uppgift ska den dra 30wattt.Priserna varierade en del.Hade nästan bestämt oss för elgigantens onlineshop 3695 kr när vi tog en koll på Media Markt i Norrköping .Samma apparat för 2790 kr.12-voltskabel medföljer ej,men den finns att köpa på elgigantens onlineshop 249 kr.Man kan annars göra en själv eftersom den består av universalanslutningar plus en kabelbit.Verkar att vara ett bra köp ,jättefin bild o bra ljud.

:wub: Mvh Bengt & Gunni
Hej!
Köpte en likadan på Media Mark i Malmö. Betalade 2490:-

Mvh
Bengt-Göran
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Hej Bengt-Göran!
Är det MPEG-4 box i den då?
För i somras när jag letade efter en TV med en sådan box, så hittade jag också detta låga pris på den här modellen hos Media Markt. Jag ringde för säkerhets skull till butiken i förväg för att kolla att TV:n hade detta och fick till svar att så var fallet.
När jag sedan kom in till butiken, de plockade fram TV:n åt mig, jag bad att få se specifikationerna, så visade det sig att - den hade inbyggd MPEG-2 box istället. Därav såklart det lägre priset den gången. Säljaren blev rätt snopen också, han hade ju försäkrat mig i telefon att det var MPEG-4 box. Tydligen så hade Grundig tillverkat denna modell med MPEG-2 box tidigare, och Media Markt hade köpt upp resterande lager av denna apparat förmodligen billigt. På Grundigs hemsida fanns endast den modell med MPEG-4 box representerad.
Därför vore det intressant att veta om Media Markt har sålt en med MPEG 4 box eller MPEG 2 box till dig Bengt Göran?
Eftersom svenska marknätet sänder med MPEG-2 signal så märker du inte om du har en MPEG-4 box, eftersom den senare är bakåtkompatibel med MPEG-2 sändningar.
Först i Norge eller Danmark lär du märka det, för då får du ingen bild...
/Annette
 
Inlägg
35
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4757
Medlemskap
2024
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Hej Bengt-Göran!
Är det MPEG-4 box i den då?
För i somras när jag letade efter en TV med en sådan box, så hittade jag också detta låga pris på den här modellen hos Media Markt. Jag ringde för säkerhets skull till butiken i förväg för att kolla att TV:n hade detta och fick till svar att så var fallet.
När jag sedan kom in till butiken, de plockade fram TV:n åt mig, jag bad att få se specifikationerna, så visade det sig att - den hade inbyggd MPEG-2 box istället. Därav såklart det lägre priset den gången. Säljaren blev rätt snopen också, han hade ju försäkrat mig i telefon att det var MPEG-4 box. Tydligen så hade Grundig tillverkat denna modell med MPEG-2 box tidigare, och Media Markt hade köpt upp resterande lager av denna apparat förmodligen billigt. På Grundigs hemsida fanns endast den modell med MPEG-4 box representerad.
Därför vore det intressant att veta om Media Markt har sålt en med MPEG 4 box eller MPEG 2 box till dig Bengt Göran?
Eftersom svenska marknätet sänder med MPEG-2 signal så märker du inte om du har en MPEG-4 box, eftersom den senare är bakåtkompatibel med MPEG-2 sändningar.
Först i Norge eller Danmark lär du märka det, för då får du ingen bild...
/Annette

Hej!
Min TV är utrustad med MPEG-4 Grundig Vision2 19-2940 www.grundig.se/?aid=9099246

mvh BGO
 
Senast ändrad:
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Hej Bengt-Göran!
Är det MPEG-4 box i den då?
För i somras när jag letade efter en TV med en sådan box, så hittade jag också detta låga pris på den här modellen hos Media Markt. Jag ringde för säkerhets skull till butiken i förväg för att kolla att TV:n hade detta och fick till svar att så var fallet.
När jag sedan kom in till butiken, de plockade fram TV:n åt mig, jag bad att få se specifikationerna, så visade det sig att - den hade inbyggd MPEG-2 box istället. Därav såklart det lägre priset den gången. Säljaren blev rätt snopen också, han hade ju försäkrat mig i telefon att det var MPEG-4 box. Tydligen så hade Grundig tillverkat denna modell med MPEG-2 box tidigare, och Media Markt hade köpt upp resterande lager av denna apparat förmodligen billigt. På Grundigs hemsida fanns endast den modell med MPEG-4 box representerad.
Därför vore det intressant att veta om Media Markt har sålt en med MPEG 4 box eller MPEG 2 box till dig Bengt Göran?
Eftersom svenska marknätet sänder med MPEG-2 signal så märker du inte om du har en MPEG-4 box, eftersom den senare är bakåtkompatibel med MPEG-2 sändningar.
Först i Norge eller Danmark lär du märka det, för då får du ingen bild...
/Annette
Hej!Den har säkert Mpeg 4.Förpackningen var tydligt märkt med Mpeg 4 Boxer.

Mvh Bengt
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Ja, det verkar som den bara hade uppspelning av MPEG4 skivor. Detta är lite vilseledande, lätt gjort att man misstar sig på att det avser mottagaren!
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Hej!Vi har letat efter en strömsnål LCD-TV med Mpeg4 och som går att köra på 12-volt .Fastnade för Grundig 19"vision 2 19-2940 T.Enligt uppgift ska den dra 30wattt.Priserna varierade en del.Hade nästan bestämt oss för elgigantens onlineshop 3695 kr när vi tog en koll på Media Markt i Norrköping .Samma apparat för 2790 kr.12-voltskabel medföljer ej,men den finns att köpa på elgigantens onlineshop 249 kr.Man kan annars göra en själv eftersom den består av universalanslutningar plus en kabelbit.Verkar att vara ett bra köp ,jättefin bild o bra ljud.

:wub: Mvh Bengt & Gunni
Netonet har en andersson 19 tummare som kan uppfylla dina krav, har en själv det man kan anmärka på är ljudet som är lite ihåligt
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Annette och Bengt-Åke...ni har rätt. Man måste se upp med MPEG4 eftersom informationen om TVmottagning resp uppspelning av DVD oftast inte redovisas korrekt. Jag har själv gått på denna minan (dock inte köpt än)
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Annette och Bengt-Åke...ni har rätt. Man måste se upp med MPEG4 eftersom informationen om TVmottagning resp uppspelning av DVD oftast inte redovisas korrekt. Jag har själv gått på denna minan (dock inte köpt än)
Har tv mottagningen något med MPEG 4 att göra ?
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Det är viktigt att den inbyggda TV-tunern klarar både MPEG2 och MPEG4. År 2013 gar vi över från MPEG2 till MPEG4. Då blir alla gamla TV-apparater odugliga och man måste köpa till en MPEG4-box för att kunna använda dom. Norge har redan MPEG4 och övriga Europa går över efter hand.
Har själv letat efetr en 19 eller 22" TV med MPEG4-tuner, möjlighet till 12 volt, DVD och strömsnål men ännu ej hittat någon. Kommer säkert till sommaren.
/Sture
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Strömsnål 12-vols Tv

Just den letade jag efter både länge och väl i somras. Visst finns det ett fåtal 19 tummare, 12v med MPEG4 box, (bl.a. den Grundig TV:n som nämns högre upp i tråden), men det finns ingen med inbyggd DVD som jag har hittat på svenska marknaden.
Därför köpte jag en TV i Danmark när jag var där i somras med de kriterier jag nämner ovan (Amitech).
Det finns faktiskt en butik i sverige som säljer sådana TV-apparater, och det är en tv-affär som ligger i Nordby köpcenter i Svinesund. De har apparater med MPEG4 mottagare, även lösa digitalboxar med 12v.
/Annette
 
Toppen