Sv: Strömbrytare/växlare
Att koppla en jordfelsbrytare efter en inverter är tämligen meningslöst då inverterns utgång normalt är galvaniskt skild från jord. Elsäkerheten blir istället jämförbar med den i en fastighet utan jordfelsbrytare när man använder korrekt elmateriel och följer fabrikanternas anvisningar.
Tillagt: Det kan dock vara så att vid en professionell installation det skapas en punkt för nolla, jord och skyddsjord och därmed möjliggör användning av jordfelsbrytare. Har dock ingen kunskap om detta.
Vi har nöjt oss med en 300 W sinusinverter och den klarar av att förse exempelvis cykelbatteriladdare eller laptop med ström. Även strömsnåla plattänger för hårvård samt alla småladdare fungerar fint med denna.
Jag har satt upp en förgreningslist vars anslutningssladd jag flyttar mellan inverterns och bilens 230 V-uttag. Till denna har jag anslutit en förlängningskabel till toaletten för tandborstladdning etc. och en andra till bagagerummet, främst för laddning av elcykelbatterierna.
Använda UPS? Bodelsbatterierna är ju redan en form av UPS och kapaciteten på dessa får man ju välja efter det behov man har. Gäller kanske inte alla UPSer, men valde en instruktion på måfå och där stod inledningsvis att man inte fick koppla in hårtork eller laserskrivare...
För att återgå till trådskaparens ursprungliga fråga, så besvarades den ju med kataloghänvisning redan i inlägg två. Växlaren har alltså en fördröjning på 1-2 sek och om man alltid ser till att invertern är tillslagen vid skiftning av strömkällan, så bör den fungera för kylskåpet.
http://www.produktinfo.conrad.com/d...ml-IVT_US_12N_UMSCHALTSTATION_de_en_fr_nl.pdf
MVH/Thomas