• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömbrytare för tändgnista SMEV

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Brytaren för tändgnista på min gasolspis har gått sönder och jag undrar var jag kan få tag i en sådan reservdel? Har talat med Hymer Center och de hänvisar till Dometic och Dometic hänvisar till handlaren. Så nu står jag som en hötapp mellan åsnorna. Har skickat tillbaka frågan till Hymer C. men det brukar ta tid för dem att svara på mail så kanske någon i klubben vet.
Bild på spisen


006.JPG
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

Just så är det. Gissar att man får peta ur hela enheten och sedan dra ur kabelskorna och trycka dit dem på reservdelen och pressa dit den nya enheten.

Närbild
007.JPG
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

Jag har en variant i mina gömmor som ser ut så här:

Brytare.jpg

Yttre måtten är 15 * 21 mm
Hålet 13*18 och anslutningarna flata 4,5 mm
Den är inte återfjädrande utan man måste "flippa" den mellan till - från.
Passar den?
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

[ Hej! Är du säker på att det bara är brytaren?På vår gamla bil skulle vi få byta hela tändenheten,så jag köpte en från SMEV men bytte aldrig.Om det är tändenheten så får spisen lyftas ur och delas så man kommer åt.Billigare med en vanlig tändare.Om du är intresserad så får du gärna köpa min.(Om jag kan hitta den i mina gömmor)
Anders.B
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

Tack för alla svar.

Aners B. Ja jag är tämligen säker på att det är brytaren. Den delade på sig och vippan flög ut på golvet.

Nisse i Näsåker. Skall kolla måtten men åker över till Österlen i morgon bitti så det får bli när vi kommer hem.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

En sådan återfjädrande brytare kan du köpa på Kjell & Co. Kostar inte många kronor. Jag kanske har en liggande om du har vägarna mot Ystadtrakten. Skall kolla i så fall.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

Det behövs inte. De har inte sådan som är återfjädrande. Men Elfa i Malmö har en tryckströmbrytare, artikelnummer 35-037-03, som passar i hålet och som är återfjädrande. Dock lödanslutning.

Har kollat men jag hade blandat ihop stor och liten. Har en återfjädrande (till)-från-(till) stor men bara till-från i lilla storleken.

Elfa ligge inte långt från Jägersro, www.elfa.se.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

Tack Michael har hittat den i ELFAs katalog.
Är fortfarande konfunderad över att Dometic inte sade sig kunna hjälpa mig, de har ju köpt/tagit över SMEV???
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

Nu har det löst sig. Varken Dometic (representant i Sverige för SMEV) eller Hymercenter (som sålt bilen ny) kunnde säga vilken brytare det var så jag tog kontakt via mail med SMEV i Italien och vips löste det sig. De skickade inte en utan två brytare med post. Det är service. Alla ni som kommit med råd och tips tack en en gång!
PS. Om det är någon som vill ha e-mail adressen till SMEV så finns den nedan. Det gick bra med engelska. DS
info@smev.com
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

Skrev du på engelska eller italienska,
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

Det är väl annars : [FONT=Arial, Helvetica]F.8409 364[/FONT][FONT=Arial, Helvetica]Strömbrytare för elektronisk tändgnista[/FONT][FONT=Arial, Helvetica]145.-[/FONT]
från bild http://www.bilfynd.se/Vatten/S-RES7_small.JPG


Från denna sidan som länkades ovan : Smev reservdelar

Lossa gör du genom att trycka in hullingarna som syns på Nisse´s bild sen bör du ju dra den utåt så du får med kablaget och monterar dessa på den nya brytaren och sedan trycker in den "utifrån" .
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare för tändgnista SMEV

Nu har det löst sig. Varken Dometic (representant i Sverige för SMEV) eller Hymercenter (som sålt bilen ny) kunnde säga vilken brytare det var så jag tog kontakt via mail med SMEV i Italien och vips löste det sig. De skickade inte en utan två brytare med post. Det är service. Alla ni som kommit med råd och tips tack en en gång!
PS. Om det är någon som vill ha e-mail adressen till SMEV så finns den nedan. Det gick bra med engelska. DS
info@smev.com

Då var det min tur att få en trasig strömbrytare, har du någon över?
 
Toppen